Gå til innhold
Arkivverket

[#19235] Fra Bergen til New York


Gjest Anne C. Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C. Eriksen

Jeg skal til USA til sommeren og vil benytte anledningen til å lete litt etter min oldefar som emigrerte fra Bergen til USA (New York). Jeg vet ikke hvilket år han reiste, men han døde der i 1902. Har lett litt i digitalarkivet, men foreløpig uten hell når det gjelder skipslistene. Får lete litt mer, har lite erfaring. Er det noen som har tips om andre søkbare kilder enn disse? For å finne når han reiste, og hvor i New York han ble gravlagt. Alle tips mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Anne! Hva het oldefar?? Vi hjelper vi så sant vi kan vet du!Både navn, f.dato, navn på foreldrene og hvor han bodde hen når han dro, er nyttig!(evt. link til folketelling til hans nærmeste familie)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Eriksen

Bevares, her er det aktivitet og rask respons! Sjekket tipset om søk i USA-basen, men finner ham ikke der. Kanskje han skiftet navn til noe mer amerikanisert da han kom fram. Jeg fikk blod på tann etter at jeg skrev innlegget, og ble sittende oppe lenge og søke, og fant faktisk oldefars utreise. Utrolig morsomt! Han het Ludvig Mikal Steffensen (Øksnæs) f. 1872 i Lindås i Bergen. Reiste iflg. listene til New York 31 mars 1904 (jeg har tidligere opplysninger om at han døde i NY i 1902, det var tydeligvis feil). Og så forsvinner sporene. Han jobbet som bygningssnekker i New York og falt visstnok ned fra et stillas og døde. Vet ikke når. Tips om hvor jeg nå kan lete? Hadde vært artig om jeg fant ham i USA og kunne besøke stedet han ble gravlagt. hilsen Anne P.S. Laila på Vålerenga: takk for tilbudet om hjelp! Skjønner nå at du er en stor ressurs på området. Jeg kommer sikkert til å spørre om mye igjen. Hilsen Anne på Etterstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Anne! Det ser da vitterlig ut som Ludvik Mikal var gift når han dro? Dro fruen og? Eller er det feil?Utfra 1900-tellingen hadde han jo både en kone og en sønn... Trine (frua) og Sigfred... Dro de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Eriksen

Nei, frue og barn ble igjen hjemme. Meningen var vel at de skulle komme etter, men det ble det ikke noe av. Trine (Petrine Karoline) måtte klare seg på egen hånd, og Sigfred (min bestefar) ble etter hvert satt bort til en fru Madsen (mulig at det var etter at moren Trine døde).Må si du er kjapp til å finne fram! Det der har jeg brukt mye tid på å finne ut (Trine og Sigfred).Olderfar Ludvig fikk barn i USA. Hans datter kom på besøk til Oslo da min bestefar (hennes halvbror) Sigfred døde midt på 60-tallet. Har lett etter henne ved å søke på nettet, men uten å finne henne. Hvis jeg hadde klart å finne Ludvig noe sted i Amerikanske databaser ville jeg kanskje funnet ut mer om ham. Vet ikke når han døde eller hvor han bodde, bare at han jobbet som maler eller bygningsarbeider i New York.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Anne, det ser ut til at Ludvig jobbet ombord i skipet han emigrerte på, og det kan være grunnen til at han ikke er å finne på Ellis Island. (eller at navnet hans er skrevet noe aldeles riv ruskende galt!Det store problemet er jo at han kom etter 1900-census, og da sannsynligvis døde før 1910-census. men, denne datteren.. hun bør det jo være mulig å finne, dersom du har navnet hennes? Siden det er person-vern her på forumet, kan du evt. sende meg en e-post på Lnormann@c2i.net så kan jeg se om jeg finner henne for deg.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Eriksen

Så morsomt! Steffemen hadde jeg ikke akkurat tenkt på å søke på .... Må tydeligvis registrere meg i Ellis for å få all info. Må orientere meg litt vedr. dette nettstedet.Sommerens ferd går også til Boston, så kanskje jeg følger i oldefars fotspor?Tusen takk, Arne i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.