Gå til innhold
Arkivverket

[#19240] Skipsforlis i Austfjorden, Lindås, Hordaland


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Har noen informasjon om det skjedde et skipsforlis i Austfjorden, Lindås, Hordaland omkring 1780???I så tilfelle, var det noen overlevende etter dette skipsforliset??*Smil* og hilsen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Iversen

Hei rigmora mi. Ser du fortsatt jobber med dette. Har ikke funnet ut noe mer jeg heller. Har ikke akkurat hatt tid til det, men morsomt er det ihvertfall. Husker du å sende meg det vi avtalte? Gjerne på mail.. Sitter på skolen og skriver ut lister nå da skriveren hjemme ikke virker. Håper du får noe svar på dette, hadde vært gøy å finne ut hvor jeg stammer fra... Klem Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Anita.Ja, jeg håper på en tilbakemelding når det gjelder dette.Personlig tror jeg ikke det har vært noe skipsforlis med noen overlevende, men vi får sikkert vite det om så er tilfelle.Hittil har jeg bare møtt på veggen når det gjelder familien på din fars side.Kontakter deg senere.*Smil* fra Rig'moren' din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen.Jeg løfter frem dette spørsmålet igjen, om det skjedde et skipsforlis i Austfjorden, Lindås, Hordaland omkring 1780.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Et skipsforlis kan være omtalt i tingboken, men det er mange sider å gå gjennom for hvert år, og skriften er ikke av de letteste, og 'omkring 1780' er såvidt upresist at det kan være en svært stor oppgave å leite.Tingbøkene for Nordhordland, som skulle være de aktuelle her, er under avskriving. Håkon Aasheim har skrevet seg fra 1642 til godt ut på 1770-tallet, og fortsetter med god framdrift. Han vil nå 1780 om ikke så lang tid. Jeg vil foreslå at man venter til dette materialet er søkbart. Alternativet er at man setter seg ned med noen hundre tingboksider og leser seg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Yngve.Tusen takk for ditt innspill.Jeg får bare smøre meg med tålmodighet til det kommende materialet er søkbart. Det skal bli spennende.Det ble hevdet på et slektstreff på Veland i Lindås 1976 som min svigerinne deltok på, at det omkring 1780 hadde skjedd et skipsforlis i Austfjorden.Den eneste overlevende fra dette forliset skulle visstnok være en som sannsynligvis kom fra Skotland.Hans navn var Gudmund Sjursen Kjekalen f. ca 1757 - d.ca 1838, gift med Åse Jonsdatter f.ca 1758 - d.ca 1831.Jeg har stusset lenge på dette, og synes vel ikke at navnet Gudmund Sjursen høres så veldig skotsk ut.Jeg fant en Gudmund Siursen som ble døpt 29 september 1759. Hans far var Siur Rommereim (Romarheim?)Det skulle vært veldig moro å finne ut av dette til slutt, da denne Gudmund er 4 oldefar til min datter og mine stedøtre.Det ville vært så moro å få en oversikt over denne delen av deres familie.Enda en gang tusen takk.Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.