Gå til innhold
Arkivverket

[#19244] Høyer i Rogaland


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg er på jakt etter personer med navnet Høyer. Jeg prøver å finne anene til Elling Hansen Høyer. Jeg har ingenting annet å gå ut fra enn selve navnet på personen, at han muligens kom fra Bergen, at han var født 1772/1778 og at han har hatt en far som kanskje hette Hans Høyer. På lenken nedenfor finner jeg en person med samme navn og i tillegg en kvinne ved navn Ingeborg Christina. Denne Elling H. H. hadde også en datter som fikk navnet Ingeborg Kirstina. Derfor er jeg interessert i en større familiesammenheng for disse personene. Jeg vet at dette kan bli et ordentlig bomskudd, men den som intet vover, intet vinner heter det jo. Er det noen som har opplysninger?http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Hvor er Elling i FT 1801?Når du legger inn en lenke så må du først klikke på den blå lenken foran navnet slik at adressen inneholder filnavn og postnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

En Cort Høyer var overrådmann i Stavanger; nevnt omkring 1700, død før 1723. Han eide noen garder i amtet. Der er flere med familienavnet Høyer nevnt i kirkebøkene for Domkirken i Stavanger som ligger her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Han gifter seg i med Elen Kirstina Nilsdatter (Rasch) Marskard, Skånland (Troms) i 1803. I følge Simon Ellefsen kan han ha vært på gården Røg før dette og der er sannsynligvis Elen også. Men jeg har ikke andre opplysninger enn at han muligens kom fra Bergen. Jeg har trålet gjennom kilder for Bergen i Digitalarkivet uten å finne noe som passet helt. Derfor prøver jeg Rogaland også. Har vært innom Trondhjem og hvem vet hvor jeg havner til slutt.Kanskje ringen slutter i Nord-Norge igjen. Synes dette er verre enn nåla i høystakken. Må han ikke ha hatt en far Hans? Høyer kan også være fra morsiden. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har søkt på 'Døpte i Domkirken i Stavanger 1752 - 1790' og fant en Hans Høyer som har har en sønn til dåpen i 1781.Min Elling er født på 1770-tallet. På denne siden der jeg ikke får lenken til å virke, finnes det fire menn med navnet Høyer, men det er et tidsspenn på 30 år: Ole Høyer, Blomme Lindall, Jens Høyer,Byberg, Anders Høyer som er ihjelstukket i Kjøbemhavn og til sist Hans Høyer gift med Divert Bugge på Lindall. Vennlig holsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, det er samme person som du Tor har greid å lage lenke til og som jeg tenker på. Men jeg finner ingen Elling som kan være hans sønn selv om det er en god del som blir døpt nettopp Elling. Jeg ser også at ekteparet har flere barn til dåpen. Hvor Elling Hansen Høyer er gjemt, er en gåte. Jeg har bestilt to bøker på biblioteket og får se om det kan være spor etter han i bøkene. Takk for all interesse. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.