Gå til innhold
Arkivverket

[#19247] Dekker FT 1801 tilnærmet 100%?


Gjest Toril Gjessing
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Gjessing

Jeg har navna (fornavn og farsnavn) på et par og deres barn født i 1789 og 1801. Jeg søker i FT 1801 i DA på alle mulige skrivemåter av navn. Jeg finner personer med farens navn og personer med moras navn, men ikke sammen. Alle barna jeg finner på riktig alder med vedkommende navn, har andre foreldre. Foreldrenes fødselsår har jeg reknet ut etter opplysninger fra avskrift av kirkebok der alder ved død er oppgitt til 60 år og 80 år, og jeg har søkt med en viss margin for årstall. Er det mulig at alder ved død er avrundet til nærmeste ti år? Er det mulig at denne familien rett og slett ikke er blitt registrert i tellinga?Jeg finner et tugthuslæm i Storgaden 25 i Christiania med farens navn i høvelig alder. I fall det er personen jeg leiter etter: Blir fangers øvrige familie registrert i folketellinga? Mvh tgj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man kan nok dessverre ikke regne med at noen folketelling får med seg 100%. Har den fått med seg 98-99% må den regnes som overmåte god. De som falt lettest ut er selvsagt de som var i samfunnets ytterkanter, men vi ser også at man har glemt et eller flere barn i en barneflokk. Og noen ganger må det ha vært uklart om tjeneren egentlig skulle telles hos foreldrene, eller på arbeidsstedet. Noen blir talt to ganger, andre mangler.I 1801-tellingen er det også gått tapt noen lister, slik at den versjonen som ligger hos oss ikke er komplett i forhold til det som i sin tid ble talt. Og det er en del trykkfeil i vår utgave.Aldersoppgavene ved død (og i tellingene) er omtrentlige, ofte avrundet mot nærmeste tall delelig på 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.