Gå til innhold
Arkivverket

[#19249] Slektning til Ragna i Tromdheim ?/ Rangvald fra vestvågøy ?


Gjest Mari Ann Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Ann Johansen

Hei. Prøver å finne slektninger til Ragna J. Bjørnsrud fra Gjøvik omr ? Ragna emigrerte til USA og i ca 1922/23. I området Tromdheim skulle Ragna ha en nær slektning (bror/onkel ?) som importerte/jobbet i en butikk traktorer (Gråtass ?). Ragna ble gift med Rangvald Rangvaldsen fra vestvågøy og Lofoten og de fikk ei datter før de emigrerte. Noen som kjenner historien og kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på deg!Kan egentlig ikke hjelpe, men ville bare fortelle at jeg ser av registreringene på Ellis Island at Ragna Bjørnsrud og Ragnvald Ragnvaldsen begge arbeidet på Stavangerfjord på begynnelsen av 1920-tallet. Han er registrert en rekke ganger i denne perioden og hun et par.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Ann Johansen

Hei Marius. Takker for den. vet de arbeidet på Stavangerfjord, men finner de ikke i USA.. Har hørt de skiftet navn og er ikke sikker på hva de nye var. Tenkte om noen kjente til historien her i Norge og at jeg herfra kunne nøste.. Alle innspill settes stor pris på ! Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Mari Ann! :)i et annet tema, om de samme personene, meforteller du at de havnet i Brooklyn, og jeg leser enda et annet sted navnene på barn... 2 jenter så jeg ett sted.. dette kan sette oss på sporet etter foreldrene.Kan ikke du her fortelle alt du vet om folkene du etterlyser,slik at vi slipper å spørre om alle detaljene du har fått før? Det hadde vært fint!Vi skal nok finne dem skjønner du!!! Dersom du ikke finner igjen de forskjellige temaeneher: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=19248&sok=Mari+Ann+J&startnr=&antall=&spraak=>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Ann Johansen

Hei og takk for at dere vil hjelpe. Ragna og Rangvald fikk tvillinger Gerd og Sigrunn i desember 1924. Har hørt at Rangvald og Ragna tok seg andre navn i usa. De bosatte seg i Broocklyn, NY, og drev en cafe der. Ragna var visst nok piano lærer i tillegg. Har prøvd de søker motorene jeg kan komme på og har i tillegg ringt noen i Trondheim og i området rundt Gjøvik uten resultat. Er det bare å gi opp ? Ragna og Rangvald fikk ei datter før de emigrerte og hun er nå vel 80 og skulle gjerne ha visst hvor det ble av sine slektninger. Er det bare å gi opp å innse at vi ikke finner dem ?Mari Ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei... nå skal vi se skjønner du!Det er håpløst å lese det meste av det jeg har funnet i census 1930.Hva er e-post adressen din, Mari Ann? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er helt 100 prosent sikkert riktig familie i 1930-censusen:Raynald Raymeraldera 33 1896 Norway Head White Brooklyn, Kings, NYRagna Raymeraldera 32 1897 Wife Brooklyn, Kings, NYSegrend Raymeraldera 5 1924 Daughter Brooklyn, Kings, NYGall Raymeraldera 5 1924 Daughter Brooklyn, Kings, NY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Raynald Raymeraldera var kokk i restaurant, fruen 'none'. Dette i 1930 altså.Jeg finner ingen i SSDI som kan passe...Jeg tror at det å få tak i f.datoene på jentene kan være en mulighet... dessuten ser jeg at i original-census så heter faktisk den ene jenta.. Gail eller noe...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Ann Johansen

Stor klem til Laila - Du er toppers ! Det ser ut som det er de rette du har funnet.Kan du sende meg en mail for vidre kontakt ? Fint om du hadde hatt mulighet til å hjelpe meg litt mer i denne saken.Stor TAKK til deg ! Mari Ann. maajohan@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei igjen! Jeg har nå holdt på i noen timer og ikke funnet noe mer om familien din, dessverre. Kanskje noen andre greier det ut fra de opplysningene som er funnet.Jeg legger her en lenk til census 1930+, du kommer ikke inn på den hvis du ikke har abonnement, men jeg vet at det er andre flinkinger her med abo. som kanskje kan hjelpe videre!!LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Nå er jeg veldig imponert. Jeg forsøkte forstår du, men neimen om jeg klarte å finne dem.Tror vi at det faktisk står 'Ragnvaldsen' eller eventuelt 'Ragnvaldson' som etternavn i originalkilden og at det bare er indeksatoren som har fått det til å bli 'Raymeraldera'? De skulle jo visstnok ha skiftet navn - kanskje på et senere tidspunkt? Eller forhåpentligvis ikke...Mari Ann: Du har ikke mulighet til å finne sikre fødselsdatoer på Ragna og Ragnvald fra norske kilder? Det kunne kanskje vært fint for videre søk!God lørdagskveld! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

HeiVil bare bekrefte at Ragnvald Leander er født 10.08.1896 og døpt 11.10.1896 av foreldre ungkarl fisker Ragnvald Kristian Berg(?) Pedersen (bosted Eggum i Borge) og pige Laura Hansine Johanisdtr. (bosted Haukland). Han født 1870 og hun 1871. Kilde Buksnes KB.Hilsen Trond. God fortsettelse i jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Det står helt klart Ragnvaldsen, ikke Raymeraldera...Blar gjennom alle som er f. på den datoen som Ragnvald, for å se om det er noen med SS# som kan passe Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

nix, fant ingen. Men, kan noen hoste opp fødselsdatoen til Ragna da? Og foreldrene?Hvis Ragnvald drev restaurant, er det mulig han byttet til et skikkelig kunstnernavn :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.