Gå til innhold
Arkivverket

[#19251] Skifteregister Nordhordaland Aasa Jonsdtr.& Gudmund Siursen


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Skifteregister Nordordaland 1702-1857.Kan noen hjelpe meg med hva som står i skiftet etter:Post 9744 - Aasa Jonsdtr. Gården Kikall, (Kjekalen) Eikanger Skipreide, Side 417b,Protokoll 17, 1825 - 1830.Post 11329 - Gudmund Sjursen. Gården Kikall, (Kjekalen) Eikanger Skipreide, Side 357,Protokoll 20, 1837 - 1839.Svært takknemlig for hjelp.Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei!Jeg prøver enda en gang med denne forespørselen, om det skulle være noen som kunne hjelpe meg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Aase er datert 9. juni 1829. Her nevnes enkemannen Gudmund Sjursen, og arvingene, sønnene 1) John G., 2) Sjur G., 3) Niels G., datteren 4) Anna G. var død, og hadde etterlatt seg barna Niels Sjursen, 18, Gudmund Sjursen, 15, Marthinus Sjursen, 13, Anne Sjursdatter, 17, Aase Sjursdatter, 10, 5) Maria G., gift med Iver Nielsen Nevedal, 6) Anna G., gift på Kikald.Skiftet etter Gudmund Sjursen ble sluttet som fattig 7. juni 1838. Det er ikke gitt noen liste over arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen.Jeg har bare et lite spørsmål til når det gjelder årstall/skifteregistret i Nordhordaland.Hvordan finner man ut av hvilket år de døde? Under år står det for Aases vedkommende: 1825-1830, og skiftet etter henne er datert 9 juni 1829. For Gudmund vedkommende er året: 1837-1839, og ble sluttet som fattig 7 juni 1838.Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebøkene for Lindås forteller at Aase Johnsdatter Kikald døde 17. september 1828, 70 år gammel, mens Gudmund Sjursen Kikald døde 6. mars 1838, 81 år gammel, han 'omkom i Søen, idet han skulde løse Fæsten til et Fartøi, heldedes Foden i Denne, og han droges ud'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Yngve, og tusen takk for disse opplysningene fra deg.Du skriver at Gudmund omkom på sjøen da foten hans hang fast i feste til et fartøy og han ble dratt uti.Ja nå tror jeg at jeg vet hvor historien er kommet fra om at han visstnok skulle være den eneste overlevende etter et skipsforlis i Austfjorden omkring 1780. Denne historien skulle også ha det til at han kom fra Skotland. I båten skulle det visstnok også ha vært to brødre av ham.Det er nok hans tragiske måte å dø på som kan være årsaken til den historien.Jeg har stusset lenge på at en mann ved navn Gudmund Sjursen /Siursen skulle være av skotsk avstamming.Enda en gang mange tusen takk:-))Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.