Gå til innhold
Arkivverket

[#19260] Carl Einar E. Hamberg, bodde han i Chicago i 1910?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Da min bestefars søskenbarn Samuel Hamberg ankom Ellis Island i 1908 hadde han Chicago som reisemål hvor broren Carl Einar bodde (adresse: 228 W. Erie str).Kan noen med tilgang til folketellinga 1910 se om Einar da bodde på samme sted?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Kjell! hva tror du om denne, eneste Einar Hamberg i 1910... Einar Hamberg found in: Census Microfilm Records: Minnesota, 1910 Age: 42 Gender: M Race: W Birthplace: NORW State: Minnesota County: HENNEPIN Locale: 11-WD MINNEAPOLIS Series: T624 Roll: 705 Part: 2 Page: 68B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Kjell-Har tatt et raskt søk på 1910-sensus, og finner en Sam Hamberg som gårdsarbeider i Moland Townsh., Clay Co., Minn. Han kom til USA i 1908.Jeg kjenner ikke til alderen på de du søker, men finner en Einar Hamberg 42 år gl. gift med Rina, bosatt i Hennepin, Minn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Han Einar fant jeg også, den eneste Einar Hamber i 1910.Eneste Sam Hamberg jeg finner i 1910 er i Moland TWP i Clay Co. MN. han er 21 år. Er vel ikke bror til Einar da vel? Ellers er det 9 andre Hamberg i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takker og bukker for Samuel H i Minnesota! Definitivt riktig person. Men det er ikke den Einar jeg leter etter. 'Min Einar' ble født i 1881 og ville følgelig være rundt 29 år i 1910.Einar Hamberg i Hennepin County som det er referert til har jeg 'gått skoa av meg' på tidligere. Det viste seg at han het Hamborg i Norge, var født på Hamar og døde i Minneapolis allerede i 1911.Einar og broren Samuel ble født i Drammen, hhv 1881 og 1888.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Står det noe om hvem Samuel arbeidet for i Morland i 1910? Jeg har funnet et 'plat map' for Morland i 1909; det kan være interessant å se om jeg klarer å lokalisere einedommen.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kjell, det er ikke helt sikkert å si, men jeg tror han jobbet for Ben J. Gunderson. han var bare 24 år gammel, farmer, og singel, født i minnesota av norske foreldre. Sammen med ham på farmen bodde hans brødre, Andrew H, 17 år, William E 14 år, Henry J. 12 år, søsteren Dora på 8 år og lillesøster Matel E på 7.Moren, Annie på 44 var også i huset, hun var f. i Norge, og immigrerte i 1882, og bestemor Dagny... Tveten? enke, 86 år, immigrerte i 1895.--------------Det ser ut som de rented the farm, altså ikke eide den...Den nærmeste 'eide' farmen var eid av Clarence Basset. Hjelper det deg noe? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Innertier ble det ikke, Clarence Basset hadde faktisk to eiendommer like ved hverandre, men i to ulike seksjoner. Farmen Samuel arbeidet på lå utvilsomt i seksjon 26 eller 35 i Moland Twnsh. Det blir uansett et antall naboer å velge i.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Med den siste opplysningen snevret det seg inn til 2 muligheter og med tanke på hvor mange det faktisk var i den aktuelle husstanden er det mest sannsynlig at det var eiendommen på 160 acres i seksjon 35 som i 1909 var eid av E.E.Flaten. Ser man det!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.