Gå til innhold
Arkivverket

[#19262] Ole Olsen Huidfeldt, Withfeldt


Gjest Liv Fiveland
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fiveland

Hei! Har lenge prøvd å finne Ole Olsen Huidfeldt 1655-1733, som bodde på Finnjord i Lenvik, Troms. Er det noen som vet noe mer om denne mannens foreldre? Her er link til historie om han.LenkeMvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg har dessverre ikke noe om foreldre til Ole Olsen Hvitfeldt født 1655, men jeg har ca. 1500 etterkommere etter ham i mitt register. Det er mulig du allerede har mye av det samme, men er du interessert i å få tilsendt det jeg har så ta kontakt direkte på E-post. ove.haugrud@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Muligens litt utenfor tema, dette her. Men jeg lurer på om det kan finnes noen forbindelse mellom denne familien og en kar som dukket opp i Hamarøy på 1780-tallet. Han het Ole Cornelius Helgesen og i div. kilder omtales han med slektsnavnet Widtfeldt/Hvidtfeldt. Han var finsnekker og ble lokalt kalt 'Ole snekker'. Han kom til Hamarøy via Steigen, kjøpte gården Strømsnes og levde der til sin død i 1824. Da antyder presten i kirkeboka at han skulle være fra Hedmark. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei igjen! Tusen takk for fine innsppill i saken. Regner med at denne Ole vil bli en nøtt for meg i lang tid. :-))) Tusen takk Ove for tilbudet. Sender deg en mail. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er interessert i konen og barna til denne Ole Olsen Huitfeldt/Withfeldt - disse må jo finnes siden Ove har 1500 etterkommere. Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Til Inger :Jeg kan legge ut barn og barnebarn til Ole Olsen Hvitfeldt her på debattforumet når jeg kommer hjem (i løpet av kvelden en gang). Er du interessert i alle etterkommerne kan jeg sende det til deg også på E-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Liv. Midt i blinken! Tusen takk. Jeg har laget en liten slektsoversikt for en familiegren i Lenvik og jeg hadde personer med fra dette området. Nå kan jeg kanskje forbedre oversikten. Var ikke klar over disse sidene. Kartet er til uvurderlig hjelp når en ikke er lokalkjent.Og bildene gjør alt så mye mer levnde. Vennlig holsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Jeg sjekket om det var noen 'spor' i H-J Huitfeldt-Kaas; ”Efterrtninger om familien Huitfeldt ”. Der fant jeg dette:”.. Fra en Mand, der tydeligvis har staaet i et clientelt Forhold til Brødrene Arild og Jacob Huitfeldt i slutningen av det 16de, formodentlig i en eller anden Betjening ved deres Norske Lene, nedstammer vistnok en Slægt, der ved Slutningen af det 17de Aarhundrede antog Familienavnet Huitfeldt (eller Witfeldt), og som i forrige Aarhundrede var temmelig udbredt paa hele Vestlandet (Bergen, Christianssand, Nordlandene) og formentlig ogsaa have grener i Christiania og i Danmark. Nu synes den at føre en temmelig latent Tilværelse i Tromsø Stift, hvorfra den dog engang i 1870-Aarene i Aviserne fremkom med en Paastand, der strax afvistes, om Nedstammelse fra eller nær Slægtskab til Commandeur Iver Huitfeldt..”Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Til Inger (og alle andre interesserte) :Dette er de første 3 generasjonene etter Ole Olsen Hvitfeldt f.ca. 1655 :Ole Olsen Hvitfeldt f. ca. 1655, d. ca. 1733 var gift med Margrethe Pedersdatter f. ca. 1670, d. 1753. De hadde (minst) 3 barn, Else Margrethe, uviss født og død dato, vet ikke om ekteskap. En Olsdatter er nevnt i skifte etter moren, men navnet er oppgitt til Rasmus (??). Jeg har valgt å tolke dette slik at det er en datter, men navnet er feil. Vet for øvrig ingen ting om denne personen. Anne Dorthea f. 1714, Finnløkhella, d. 1793, Skogen.Anne Dorthea ble gift med Ole Jonsen Finnjord f. 1709, d. 1793, Finnjord. De hadde følgende barn : Gjertrud, som jeg ikke vet noe om. Anders, som jeg heller ikke vet noe om. Margrethe, f. 1735, d. 1804, gift 2 ganger hhv. Ole Andersen og Jens Fredriksen, har noe etterkommere for disse. Anne Gietrude, f. 1736, d. samme år. Ole, f. 02.01.1744, Finnjord, d. 02.06.1811, Finnløkhella. Gift 3 ganger hhv. Karen Marie Olsdatter Brems, Ingeborg Christophersdatter Olderen og Bolette Margrethe Christophersdatter Olderen. De to sistnevnte var søstre. Etter Ole har jeg mangee etterkommere. Jon, f. 1748, gift 2 ganger hhv. Anne Johnsdatter og Maren Anna Nilsdatter. Har noen etterkommere. Hans, f. 14.11.1755, d. 1763.Dersom det er interesse kan jeg også legge ut flere av etterkommerne videre - evt. sende pr. E-post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Ove! Tusen takk for etterkommere av Ole Olsen Huidfeldt som jeg fikk på mail fra deg. Mine aner går gjennom Anne Dorthea som ble gift med Ole Andersen. 1760 Den 6. november gifter Ole Andersen seg opp igjen med den 25 år gamle Margrethe Olsdatter(1735-1804) fra Finnlaukhella. Hun er datter av Anna Dorothea Olsdatter Hvidtfeldt og Ole Joensen som nå bygsler Finnlaukhella. I løpet av de seksten år som de fikk leve sammen fikk de 6 barn. Ole den yngre (1767-1807, døpt 16 Aug 1767), Stephanus (1771-1842, døpt 15 Apr 1770), Gjertrud (1761-1805 døpt, 12 Jul 1761), Nils 1761- ?, døpt 12 Jul 1761), Anna Dorthea (1762-?, døpt 12 Des 1762), Johanna Margrethe, 1772-?,døpt 28 Juni 1772) og Rachel (1765-?, døpt 9 Jun 1765)Gjertrud (1761-1805), ble i første ekteskap gift med Rasmus Brems Fredriksen bosatt på Bjorelven. Senere i andre ekteskap med Søren Olsen i Finnfjorden. Hun oppgis med barna Ole Ephraim f. 1787, Anne Dorthea f. 1784, Oldine Margrethe f. 1785, Rasmus Brems Sørensen f. 1798 og Sophia Dorthea Sørensdatter f. 1800.Sophia Dorthea Sørensdatter Huidfeldt gifter seg med Hans Hansen, som jeg ikke finner noe som helst om.....og de får datteren Ane Giertrud. Sophia Sørensdatter Huidfeldt er nevnt i boken om Benkestok-slekten. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Ove og tusen takk for fin oversikt over Ole Olsen Huitfeldts etterkommere. Jeg har så mange løse tråder nettopp i dette området av Lenvik og vil se om jeg finner ut av mine personer som mangler aner.Var ikke klar over at det skulle være noen med Huitfeldt som etternavn i denne egnen. Har 'arvet' en god del slektspapirer som jeg etter fattig evne skal prøve å få orden på. Håper at det du har ført opp, kommer godt med på den ene måte eller andre. Takk for at du tok deg tid til dette. Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Til Liv :Nils Olsen f. 1761 (tvilling til Gjertrud) døde i følge det jeg har registrert allerede i 1775. Jeg er selv etterkommer av Stephanus Helberg Olsen Hvitfeldt (1784 - ?). Han er sønn av Ole Olsen Huitfeldt, 02.01.1744 - 02.06.1811 (som igjen er bror til 'din' Margrethe Olsdatter)Til Inger :Den Edvard som ble døpt i 1853 kan være sønn til en av følgende Ole'r : Ole Olsen Hvitfeldt (1814 - ??).Han er sønn av Ole Humle Olsen Hvitfeldt (1787 - 17.04.1857). Ole Humle er igjen sønn av 'min' Ole Olsen Hvitfeldt nevnt ovenfor (1744 - 1811). Ole Olsen født 1814 har jeg imdilertid bare et ekteskap på, og det er med Synnøve Sedina Jørgensdatter (gift 18.10.1842). Har ingen barn av dem, men hun kan ha falt fra før 1853, og Ole kan ha giftet seg igjen. Ole Martinus Olsen Hvitfeldt født 09.06.1831 er den andre kandidaten. Han er sønn av Ole Stadt Stephanussen Hvitfeldt (1803 - 25.11.1872), og Ole Stadt er igjen sønn av den Stephanus (1770 - 1842) som Liv har nevnt i tidligere innlegg.Jeg har mange personer i Lenvik og nærliggende områder registrert på data og dersom noen av dere har flere 'nøtter' i området kan jeg gjerne sjekke for å se om jeg har noe som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.