Gå til innhold
Arkivverket

[#19263] Bernard Eddie og foreldre Oli Eddie og Anna Sturi i Familysearch


Gjest Henrik Andreas Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Henrik Andreas Eddie

Finnes en forklaring på følgende innførsel i IGI Individual Record - 3 fødsler og 1 ekteskap?Direkte avskrift: Bernard Eddie birth:1867 Christensen,,,Norway. Parents: Oli Eddie/Anna Sturi married:about 1866 Of Christensen,,,Norway. Oli Eddie birth: about 1841 Of Christensen,,,Norway. Anna Sturi birth: about 1845 Of Christensen,,,Norway. Undertekst: Submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Personen som har lagt inn opplysningen er bare et medlem av Mormonerkirken.Sannsynligvis har vel en av de nevnte personer reist til Amerika, og etterkommerne der har bare noen ca.opplysninger og en amerikanisert uttale av de norske navnene. Det er iallfall slik jeg forstår det. Christensen kan nok kanskje bety Christiansund.Se på denne personen som emigrerte, spørs om ikke han har noe med saken å gjøre. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg trodde 'Of Christensen' skulle være 'Of Christiania', siden jeg finner en familie Eddie boende der i 1900, dog ikke med de navn som er oppgitt. Seks Eddie med bopel Christiania/Bærum utvandret også fra Christiania. Slike bidrag setter i hvert fall fantasien i sving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik A. Eddie

Mange takk for råd Berit og Astrid,det styrker! Det var Kristiansund Eddie navnet først kom til med skotten Alexander Eddie og hvor sønnene Alexander jr. og William M ble født 1825 og 1826 Med et mellomspill på Levanger kom navnet til Christiania 1885 og de 6 er mine. Flere utvandret mellom 1850 til 1925, men hvem er Bernard og Oli ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Har du funnet ut noe mere om Alexander Eddie ?Jeg har nå kommet over litt om ham. Kilde: Familien Bruun av Olaus Schmidt.Alexander Eddie f.ca. 1801 i Aberden i Skottland. Faren hans var lerretsfabrikant James Eddie i Arberden.Alexander var proprietær. Ved skjøte av 23/4 1841 fra proprietær Henrik Jelstrup kjøpte Alexander gården Ø. Halsan i Skogn, hvilken eiendom han drev til sin død 3/4 1860. Etter hans døde gikk Halsan med hjemmelsbrev, tinnglest 13/12 1860 til sønnen Henrik Eddie.Alexander ble gift i Trondheims Domkrk. 17/7 1839 med Gidsken Margrethe (Lorentzdatter) Bruun f.2/2 1812 i Trondheim. (Hun stammer fra bokbinderslekta Bruun i Kristiania). Gidsken døde på Halsan 8/4 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Andreas Eddie

I saken Oli/Bernard Eddie kan Kristiansund være det som i IGI har blitt 'Of Christensen'. Alexander Eddie(1801-1860) var forpakter på Bremsnes(Averøy) 1822-1829 og ble da far til 2 gutter med 2 kvinner utenfor ekteskap.Kan disse være en tråd til de ovennevnte? Førstefødte Alexander jr. f.1825 forlot Kristiansund i 1841 - og reiste via Trondheim til Levanger og videre til USA i 1851.Hans historie derfra er mangelfull, men han var høyst aktiv i 1870 (ugift). Den andre gutten William M.(1826-1871) ble tidlig gift i Kristiansund men ekteskapet antas barnløst. Se Spm 19560. Håper disse opplysninger kan bidra til å kaste nytt lys over 'de 2' som dukket opp etter at jeg trodde jeg hadde kartlagt Eddie slekten i Norge/USA frem til dd. Fra Skottland har det ennå ikke vært mulig å komme på sporet av opplysninger vedr. denne slekt. Med hilsen Henrik A. Eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet faktiske ikke mere enn det jeg skrev av boka. Kanskje det kan stå noe i Skogn-bøkene under Ø.Halsan.Tittet på FS og fant Alexander Eddie dpt. 24/9 1800 Monquhitter, Aberdeen, Scotland. FAr James Eddie. Og så var det en AE dpt. 4/9 1797 Petsligo, Aberdeen, foreldre James Eddie og Elspet Fraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Andreas Eddie

I innlegg nr.7 er det lagt til opplysninger som et tillegg til hovedinnlegget(1)som inneholder akkurat det som står i IGI og er svært ufullstendig.Hvis 'Of Christensen' kan knyttes til Christiansund er det nærliggende å tenke Alexander jr./William - hvis det i det hele tatt her er snakk om den skotsk/norske slekt EDDIE. Oli/Bernard er ukjente navn i slekten som er godt kartlagt fra 1821 i Kristiansund/Trondheim/N-Trøndelag(Levanger)Oslo/USA. Undersøkelser gjort av slektsforskere i Skottland gir ingen beviselig tilknytning til de nevnte i innlegg nr.8 - desverre! Eddie er et meget vanlig etternavn og det er svært mange Alex.Eddie på den tid (ca 1800). Ikke alle kirkelige handlinger ble ført og det var flere kirkesamfunn dengang - utenom den skotske kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.