Gå til innhold
Arkivverket

[#19266] Anne Margrete OIsdtr Paasche gift 1742 bosatt Velte u Hjukse . Hvem var hun ??


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

I Sauheradboka oppgis Anne Margrethe Olsdtr Paasche som gift med Nils Nilsson fra Nes og de bodde på Velta under Hjukse i Sauherad. Nils var den første vi med sikkerhet holt til på Hjuksevelta. Men hvem var og hvor kom hans kone med etternavnet/gårdnavnet ?? Paasche fra. Kan dette kobles mot debatten på 19028 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Paasche

Jeg har personlig ingen opplysninger om Anne Margrethe Olsdtr Paasche, men hvis du går til denne Lenke vil du finne to 'Ole Paasche' omtalt. De virket i Skien omkring 1715-1720, så et familie forhold er tenkelig. Spranget fra Skien til Sauherad er jo ikke særlig langt. Håper at dette kan hjelpe deg med å finne noen mere konkrete opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Jeg har en Anne Margrethe, døpt 19.7.1718 i Skien, datter av Ole Friedrich(sen?) Paasche. Kfr. Tore Vigerust. Kan det være henne? Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk til Stein og Anne Med et begrenset antall Paascher på den tiden. Med Ole Paasche boende i Skien, med sønn Johan Fredrik født 1717 og datter Anne Margrethe født i 19/7 1718. SÅ er det jo nærliggende å anta at Anne Margrethe Olsdatter Paasche gift i Sauherad i 1742 er samme person. Aldersforhold og bosted peker i den retning selv om bevis ikke er funnet.Eller har noen andre opplysninger om den Anne Margrethe født i 19/7 1718.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Trond Kaasin

Leste igjen det interessante prosjektet som Tore Vigerust hadde utført vdr Johan Fredrik Paasche. Se lenke i innlegg 2. Er det i ettertid gjort noe oppfølgingsarbeid om dette tema etter de linjer som Vigerust anbefalte. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ulrik Paasche

I 'Busetnad og folkeliv i Soknedal, bind 2', står det litt om denne Ole Paasche. Der blir han noen ganger nevnt som Ole Andersen Paasche? d.1749 Han var gift med Julianna? d.1753 De hadde en datter Mette Olsdotter Paasche, som i 1747 ble gift med Endre Eriksen Agerlie f. 1713. De hadde disse barna: Marie Endresdotter, f. 1747. Erik Endresen, f. 1750. Marit Endresdotter, f.1752, d.1772. Anne Endresdotter, f. 1754. Aase Endresdotter, f. 1758. Hele familien flytta fra bygda i 1772. Det står ikke hvor de flyttet og jeg klarer ikke å finne noen av dem i folketellinga 1801. Er det noen som kjenner til denne familien? Mette og Endres første datter hette Marie, også Johan Fredrik Paasches første datter hadde Marienavnet (Olava Marie). Det døde en 'madame Marie Paasche' på Løvvøya i Åfjorden i 1756 mens Johan Fredrik bodde der. Hun var født ca 1686 og jeg trodde kanskje hun var deres mor? (Tema nr. 5088)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anne Franck Paasche

Til Trond Kaasin: Har du navn på noen barn av Anne Margrethe Paasche og Nils Nilsson? Jeg har prøvd å få tak i deg uten å lykkes. Kan du ringe meg?Hilsen Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Kan dette vaere Anne Margrethes mor ?Jeg finner Margrethe Thomasdatter Schanche/Blix f. ca. 1610- d. ca. 1683 Hof i Loedingen gift med Anders Jacobsen Paasche doed 1653.Sorry for oe ae osv.(= maskintrouble).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne Margrethe var enke etter Hans Pedersen (Blix) Schancke (ca.1610-1653) (sogneprest i Lødingen 1650/51-, tidligere prest i Vaagen/Buksnes, 1644: Res.kap Ofoten). Hun g. seg 2. gang (etter 1649) m. Anders Paasche (Larsen eller Jacobsen ?) (Visepastor i Lødingen fra 1646). Jeg kjenner ingen forbindelse mellom Anders og Paasche'ne i Østfold/Børsa. Han kommer såvidt jeg vet fra en prestefamile i Melhus, ST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

HeiJa, det er ikke all verdens opplysninger jeg har om barn av Nils og Anne Margrethe. Har kun perifert arbeidet med dette så langt. Men, jeg har fra Sauheradboka registrert at de hadde datteren Anne Nilsdatter.. f. 1759.... Kanskje noen Sauheradeksperter der ute har flere barn ....??Vennlig hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.