Gå til innhold
Arkivverket

[#19269] La(e)rs Amundsen f ca1770 Bamble?


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Lars ble gift med Sophie Jensdtr i Bamble 1803. Står som husmann på Solli under Roverød Bamble (Bygdebok Bamble 2)Hvem var hans foreldre? Ft 1801 har en Amund Laersen_berg i Langesund som hadde en sønn Lars f 1772, men han finner jeg ikke i tellinga.Det behøver kansje ikke å bety noe, men han kan jo også være død.Finner også i samme telling en Amund Gundersen i Langesund med en sønn Laers som fisker.Noe yngre,enn hva bygd,bok antar, men dog.Kan noen hjelpe? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Gitt bostedet vil jeg nok helst tro at han er sønn av Amund Andersen Havråker (f. 1741) og Ingeborg Rasmusdatter Sortedal (f. 1743). Skal se om jeg får sjekket det opp i kveld.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ihht til IGI stemmer ikke teorien til Leif, for nevnte Lars er født i 1768, gift 1. gang i 1789 og andre gang i 1804 og dør i 1819.Så kanskje Amund Larsen kan være et alternativ siden han bruker Berg navnet. Fra Berg til Roverød er det overkomlig.Men denne Lars er født 31.10.1778. IGI pleier å være veldig presis for Bamble.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

IGI har faktisk 2 Lars Amundsen med foreldre Amund Larsen og Ingeborg Olsdtr i Bamble. Født henholdsvis 1772 og 1778.En mulighet er kansje at den første døde tidlig. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Den Lars som ble døpt 11.mars 1772,døde 29.mars samme år. Har du navn og ev.fødselsår på barna til Lars og Sophie?Kan jo sjekke faddere ved deres dåp i håp om å finne slektninger til Lars. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Heisan Kari! Barna var:Aase Maria f 1803-Berthe f 1806 Nok en Berthe f 1809 Amund f 1812 og Jens f 1816. Roy. (Reiser nå bort og får ikke sjekket svar før imorgen. SPENT!) Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei! Fadderne ga ingen hentydning til familie( har da sett på etternavn).Skal prøve å finne ut om barnas fornavn kan gi noen spor. Ellers regner jeg med at det er den Lars Amundsen som i FT 1865 bor i Eegstrand,gard 61.Han er da 88 år,det kan stemme med født i 1778.Jeg regner med at han da bor hos datteren Berthe(hun født 1809 kan stemme) og hennes fam. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Navnene til Lars`barn ga nok heller ikke noe klart svar.Amund og Jens er klare oppkallelser,den eneste andre tilknytning jeg kan se,er at Lars f.1778 har en søster som heter Berthe.Men dette er ikke noe å bygge på. Jeg har gått gjennom dåp i Bamble 1770 til 1781,og fant 3 mulige kandidater. Lars,sønn av Amund Larsen Berg,f.1778 Lars,sønn av Amund Larsen Bamle,f.1780 Lars,sønn av Amun Gundersen Brevig,f.1780. Jeg heller nok mest til at det er den født i 1778(se mitt forrige innlegg).Ellers så jeg ved dåpen til Lars sine barn,at han flytter mye rundt i Bamble. I 1803 bor han Bamble eje,i 1806 i Omborgsnes,i 1809 Findal eje,i 1812 og 1816 Linna eje. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei igjen. Jeg tror du har truffet blink!! Datteren Berthe f 1809 er den jeg følger og hun ble gift med Gunder Torgersen i 1832. Det er utvilsomt Berthes far Lars som bor hos henne og Gunder i 1865. Lars sin kone Sophie døde forøvrig 1854. Hjertelig takk Kari!!! Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.