Gå til innhold
Arkivverket

[#19276] Ole Johansen Fergeberg f. 1819 på Vukuvald i Vuku, Verdal


Gjest Janne Högdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Högdin

Ole fick minst ett barn, sonen Johannes Olsen Efskind, Sandvik f. c. 1840 som senare blev järnvägspräst. Föddes Johannes i Verdal? Vad hette Johannes mor? Fick Johannes några syskon? Hälsningar/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Tack för visat intresse! Ole blev konfirmerad i Vuku 12.10.1834. Det finns mycket riktigt ingen anteckning om giftermål i Verdal. Men, där står inget om attest av något slag heller........ Och inte hittar jag honom död i Verdal! Jag måste nog lusläsa folkräkningarna en gång till! Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser på de andre barna så ser du at det står konf, gift og død om de bodde i bygda da det skjedde.Din Ole ble konfirmert i 1834, og så ble han skiløper i militæret. Sannsynligvis avtjente han militærtjenesten et annet sted i N-Trl., f.eks. Skogn, og ble vel kanskje gift der etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Tack Berit! Jag har fått lite mera uppgifter, alla troligen från samma ursprungskälla.1. Ole kan ha haft fadersnamnet Johannesen. 2. Han är utflyttad från Verdal. 3. Han bodde en tid på Efskin(d) (egentligen Auskin) en tid och brukade Efskind som efternamn. 4. Han hade en son som hette Johannes Olsen Sandvik f. c. 1840. 5. Johannes Sandvik skall ha varit Jernbaneprest. 6. Johannes Sandvik skall som vuxen ha besökt sin farbror Johannes, som då bodde på Kjesbu i Vuku.Spåret till Overhalla i Skage verkar vara intressant! Sonen Johannes kan ha flyttat hemifrån 1865. Jag får nysta lite mera där! (Men jag har en obehaglig känsla av att det var en annan Ole som flyttade dit)!Hälsningar! Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har hengt meg litt opp i navnet Sandvik. I 1865 finner du i N-Trl. Sandvik grd. i Frosten, Skogn, Ytterøen og Lækø.Jeg har også sett etter jernbaneprester, og fant dem kun i 1900, men ingen med hans navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Hei Janne. Det flytta ein Ole Johansen Vukuvald f. 1819 til Trondheim i 1838. Har du undersøkt om det er denne karen? Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Det ser ut til at dette er den rette Ole Johansen. Han blir gift i Domkyrkja i Trondheim 18.april 1843 med Inger Catarina Johannesdt. 44 år og frå Røros. Ole er sjølv 24 år. Da veit vi at Ole er i Trondheim frå 1838 og er der også i 1843, i den tida Johannes sonen blir født. Spørsmålet blir kven som er mor til Johannes, om det er kona eller om han har Johannes før ekteskapet med ei annan. Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Tack Berit och Thomas!Jag tror att vi börjar närma oss sanningen. Det är ju inte säkert att Johannes var född före 18/4 1843, jag har bara att han var född omkring 1840. Var min källa har fått den uppgiften från kan man inte veta. Kanske bara en ungefärlig gissning?Det verkar som om Ole inte finns i Trondheim vid ft 1865 och 1875. Det kan ju hända att familjen drog till Frosta, Skogn eller Ytteröien. Men, jag har inte sökt färdigt än.......Men, det känns trösteligt att veta var jag kan börja leta i kyrkböckerna. I början var det ju inte så hoppfullt.God natt!Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.