Gå til innhold
Arkivverket

[#19277] Anne Karine Andersdatter fra Eiker f. 1816


Gjest Peter Sigurdson Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter Sigurdson Lunga

Den 4. September 1843 gifta 27 år gamle Anne Karine Andersdatter med 25-åringen Mathis Mathisen i følge kirkeboka for Sande, Vestfold. I folketellingen for 1865 står hele familien (inkludert Anne) oppført med etternavnet Mathisen. Det opplyses da om at Anne er født i Eker og årstallet ca. 1816 bekreftes. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne fram videre til Annes forfedre?peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Peter. Jeg ville nesten tro at kirkeboka for Sande ville navngi faren ved ekteskapet, eller at det burde stå noe mer enn at hun giftet seg i Sande 4. sept. 1843. Så på folketellinga at det vel ikke var en Mathis hun giftet seg med , men en Christian Mathisen, og at Christian og Anne etterhvert fikk en sønn de kalte for Mathis. Oppslag på Famsearch viser også at Anne Karine sin ektemann het Christian.Selv om denne kilden ikke kan sies å være ...... helt.....For noen år siden leita jeg etter ei Anne Karine f. i Eiker på samme tid som din..... jeg har ingen mulighet for tiden til kirkeboksoppslag, men har notater som viser at døpes 4 i tidsrommet 1815-1817. 2 april 1815 døper Anders Amundsen og Mari Jensdatter ei Anne Karine, 9 april døper Anders Olsen og Randi Christophersdatter, 9 juli døper Anders Pettersen og Christine Eliasdatter og i sept 1817 døper Anders Larsen og Anne Nilsdatter sin datter for Anne Karine. Tror du finner henne blant disse fire, men tror som sagt kirkeboka for Sande vil gi svar. Tror det bør stå mer der enn det du la fram i ditt første innlegg.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Sigurdson Lunga

Takk for svar.Stemmer nok at det var Christian hun giftet seg med, jeg går i surr naturligvis. Problemet er bare at både hans far og hans sønn (min tippoldefar) het Mathis.Desverre står det ingenting angående Anne Karines foreldre, annet enn at hun ved giftermålet bodde på Skougseiet (samme sted som Christian) og at hun var 27 år gammel. se selv: Lenkepeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg regna med at det var en liten 'koblingsfeil', ja. Har akkurat sjekka lenka, men klarer ikke å fri meg fra at det i den orginale kirkeboken står navnet på brudeparets foreldre, men er selvfølgelig ikke sikker. Men, trolig er det andre i Digitalarkivets verden som kan si noe om dette. Men jeg mener at det var vanlig på denne tiden at brudeparets fedre nevnes ved navn.Fikk Christian og Anne Carine flere barn enn de som nevnes i folketellingen. Kan være av interesse for å se på eventuell oppkalling etter forfedre i Eiker....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Følgende barn ser (i følge mormonerdatbasen) ut til å være barn av Kristian Mathisen og Anne Karine Andersdatter, 1. MATHIAS - døpt 15 SEP 1844 Hof, Vestfold, Norway2. ANDREAS - døpt - 20 AUG 1848 Hof, Vestfold,3. LINIUS -døpt - 1 JAN 1851 Hof, Vestfold,4. CARL ANTON - døpt 21 AUG 1853 Sande, Vestfold,5. CARL ANTHON - døpt 26 DEC 1854 Borre, Vestfold,6. GINA MARTHINE - døpt 5 APR 1858 Nykirke, Vestfold,7. ALMA MARIE - døpt 26 NOV 1865 Borre, VestfoldFamilien er her i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

I innlegg 2 nevnte jeg ei Christine Eliasdatter. Denne er trolig den samme som gifta seg i Hof i 1720 med en Torstein Larsen. Dette paret bodde i grenselandet mellom Skoger, Eiker og Hof, på en plass kalt for Stallane. Nevner det ettersom Anne Karine sine første barn er født/døpt i Hof. Er dette rett spor så er det jo noen artigheter med Christine Eliasdatter som har med mestertyven Ole Høiland å gjøre.....maskepi.....Men, vi er vel like langt unna Anne Karines foreldre fortsatt.Det greieste er vel kanskje hvis du ikke har sett originalkilden for ekteskapet og opprette et tema hvor du ber om oppslag i kirkeboka eller om noen kan svare på om den digitaliserte utgaven har kuttet ut foreldra.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Sigurdson Lunga

gift i 1720 ca. 100 år før Anne Karine skal være født? 1820 kanskje?Ja, jeg har planer om å ta en tur til riksarkivet en dag for å sjekke orginalkildene. Det var så greit før, da jobba jeg 10minutter unna riksarivet, nå går jeg på folkehøgskole og er skjeldnere i oslo. Det er så herlig å finne ut festlige ting om forfedrene sine. Jeg fant en innvandret franskmann i slekta misom ble landsforvist fra Sverige på 1600-tallet.Herrrlig. Hva mer info har du om Ole Høiland og Christine Eliasdatter?peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er de 4 Anne Karine-ne som døpes på Eiker 1815-1817. Mye taler vel for at en av disse fire er 'din'.1) Anne Karine Andersdatter - døpt 2 april 1815 foreldre Anders Amundsen og Mari Jensdatter. (kilde: kirkebok for Eiker) - Hun blir i følge mormonerdatabasen gift på Modum med Lars Olsen 8 Des 1837. Stemmer det sistnevnte, er hun ikke 'din'.2) Anne Karine Andersdatter - f. 24. mar døpt i Haug kirke på Eiker 9 april 1815. Foreldre Anders Olsen og hustru Randi Christophersdatter. Bosatt på Sanden under Temte. (kilde: kirkebok for Eiker). Om vi skal tro mormonerdatabasen, kan det virke som om disse foreldrene senere døper barn i Hurum, Buskerud og Strømmen, Vestfold. Det finnes i 1865-tellinga en kandidat som kan undersøkes nærmere her. [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1865&spraak=norsk&kommnr=0628&kretsnr=0001&bostnr=0040&leilnr=000>Lenke Var jeg deg, Jeg ville forsøkt å finne Anders Olsen og/eller Randi Christophersdatter sin begravelse i kirkeboken (sannsynligvis Hurum). Deretter ville jeg forsøkt å finne oversikten over deres etterlatte i sorenskriverens eller lensmannens dødsfallsprotokoll. (Når foreldre døde og etterlot seg gifte døtre, stod ofte disse døtres ektemenn nevnt med navn.)3) Anne Karine Andersdatter - f. 26. mai døpt i Haug kirke på Eiker 9 juli 1815.Foreldre Anders Pettersen ungkar fra Mora sogn i Sverige og pigen Christine Eliasdatter fra Ramnes sogn. (kilde: kirkebok for Eiker) Det kan være denne Christine Eliasdatter som senere 'sto i med' mestertyven Ole Høyland. Se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

PeterAng. kandidat nr. 3 ovenfor:Christine Eliasdatter er nok her i 1801:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10624&variabel=0&postnr=5931&fulle=true&spraak=n>LenkeHun er datter av Elias Larsen og Berthe Ingebretsdatter. Elias sies å komme fra Tryterud på Eiker når han 11 nov 1792 vies (i Eiker) til Birte Ingebretsdatter.I følge Eikers kirkebøker døper Elias Larsen og Birte Ingebretsdatter tre barn på Eiker:1) Lars - f. på Tryterud 20. nov 1792 - døpt på Eiker 25 nov 1792.2) Nils - f. på Thorrudeie 16 Jan 1796 - døpt på Eiker 31 jan 17963) Maria - (som nok er en feilskriving fra prestens side, det er grunn til å tro at dette er Christiane) f. på Fossesholmeie 5 Apr 1799 - døpt på Eiker 16 jun 1799.Disse opplysningene stemmer jo bra med opplysningene i 1801 tellinga.I følge mormonerdatabasen sies Christine Eliasdatter å være datter av Elias Larsen når hun 47 år gammel gifter seg i Skoger 5 sep 1847 med 29 år gamle Johan Hansen (sønn av Hans Jensen). Det skulle vel er liten tvil om at dette er den samme dama som i 1801 er å finne som småjente ved bredden av innsjøen Eikern der Fossesholm eide omtrent all jorda. Vi får vel også tro at Christine i 1847 inngikk dette ekteskapet etter at hun hadde sonet ferdig sin dom på 3 måneders tukthus for å ha holdt Ole Høiland skjult for øvrigheten.I folketellinga 1865 er den godt voksne Christine å finne sammen med sin (andre) ektemann og en dattersønn her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Sigurdson Lunga

ja, men det er fint å få litt info av deg likevel. så jeg har noe å gripe tak i hvis jeg finner ut at det virkelig er Christine som er mora til Anne Karine.ptr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Peter!En liten kuriositet: Har selv benyttet de forskjellige opplysninger fra kirkebøkene i Sande som ligger på digitalpensjonatet. Har der oppdaget at 'samme innføring' ligger enkelte ganger 2 steder innført, men med litt forskjellig opplysninger for enkelte rubrikker, dato og år er de samme og i hovedsak de fleste opplysninger.Hvis du slår opp for år 1843 for vigde og fornavnet på brudgom 'Christian' får du 2 oppføringer for samme dato nemlig den 04.09.1843. Dette er høyst sansynlig samme par som blir viet fordi i hovedsak alle relevante opplysninger er noenlunde like untatt pikens for og etternavn.I post 1429 heter hun Anne Karine Andersd og i post 1976 heter hun Anne Catrine Pouls D. Hvorfor det er sånn er jeg ikke helt sikker på, men det kan være både prestens og klokkerens innførsler som er lagt ut, eller noe angående innføringen fra de som la dette elektronisk inn.Uansett så finnes det på FS en Anne Cathrine Andersdtr. født den 12.08.1816, døpt den 18.08 1816 i Eiker med foreldre Anders Poulsen og Dorte Christofferdtr.Kan innførsel 1976 i D.p. Anne Cathrine Pouls D være en liten spore til en nærmere undersøkelse om hun heter Anne Cathrine og ikke Anne Karine, eller er dette en sammenblanding av forskjellige skrivefeil både i kirkebok, Digitalpensjonatet eller FS. Er Poulsen noe som linker dette sammen?? Alt dette er jo sekundærkilder.Bør undersøkes uansett.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ser at Jon har kommet med noen innspill til hvordan du kan gå fram for å finne om Christine er den rette. Jeg kan ikke si noe mer om det nå - men dersom hun er det vil du finne omtale av hennes forfedre - ihvertfall deler av dem i bygdebøkene for Flesberg og Krødsherad.Dersom du finner at Christine er den rette er en god start å låne bygdebøkene for Flesberg, skrevet av Sigurd Vinger. Spesielt bind 6 og slå opp på side 472. I tillegg låne Krødsheradboka av Andreas Mørch for du skal i tilfelle kjapt til Krødsherad.Og bestefaren til Christine var trolig en av Buskeruds største bjørneskyttere.....Når det gjelder Mortens kandidat er jeg noe tvilende, men det er selvfølgelig også et alternativ. Grunnen til at jeg tviler er at Anders Poulsen og Dorthe 4. juni 1826 døper ei datter for Anne Karine. Jeg har en mistanke om at det kan bety at den som døpes Anne Cathrine 10 år før er død. Men, det er forsåvidt intet annet enn ren spekulasjon.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Sigurdson Lunga

Takk for nytt innspill Morten, jeg hadde visst greid å overse den oppføringen du nevner. Da jeg leste innlegget ditt bestemte jeg meg for å sjekke foreldrenes navn opp mot kirkebøkene da barna deres ble født, og siden jeg ikke har andre enn Sandes bok umiddelbart tilgjengelig (via digitalarkivet) undersøkte jeg Kristians og Annes sønn - Carl Antons fødsel i 1853. Kirkeboka bekrefter datoen og året og oppgir foreldrenes navn til å være Christian Mathisen og Anne Karine Andersd: på Fjøserud. Selvom dette også er sekundærkilder er det vel fornuftig å slutte at det har vært rot med oppføringene når det gjaldt Anne Cathrine Poulsdatter - oppføringen.peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Peter S. Lunga

Jakten på Anne Carine forsetter. Har fortsatt problemer med å finne ut hvilken av de fire eller fem kandidatene som er den rette. Hva Anne Cathrine angår, må hun ikke avskrives ettersom hun konfirmeres i 1831 (nr. 84) Lenke Problemet mitt foreløpig er at jeg ikke finner dødsfallene til Anne Carine (Hurum, Sande eller Svelvik?), eller noen av de potensielle foreldrene. Anne Carine flytta åpenbart mye rundt ettersom barn døpes både i Hof, Sande, Borre og Nykirke, samt at familien er registrert i Svelvik i 1865.Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.