Gå til innhold
Arkivverket

[#19295] Rennebuboka 2; oppslag ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Et stikkordsnotat forteller meg at Rønnaug Skultbakken fra Vågå skal ha vært på Hol; gnr. 48 i Rennebu. Jeg leter etter hennes sønn, Jon Pedersen f 25.02.1848. De var i Vågå i 1865. Han var (halv-)bror til en av mine oldefedre. På forhånd takk for hjelp. Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Rønnaug er omtalt i Rb 2 s. 191. Der står det: 'Rønnaug hadde 5 born da ho kom hit til bygda ... Da ho døde, levde to gutar og ei jente i Amerika og ei jente i Trondheim. Berre 3 av borna kjenner vi namnet til' - Dessverre er ikke Jon Pedersen blant disse: Ragnhild f. 1856, Trh. 1899, seinare til Steinkjer; Ane Olsdtr. f. 1859 i Vågå, til USA; Knut Olss. f. ca 1872, til USA.Knut tok ellers navnet Skulte i USA, og det har vært kontakt med han i nyere tid. Det framgår av Rb. at han var søskenbarn til Knut Hamsun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiVet ikke med sikkerhet om det er samme dame, men jeg fant et skifte i 1902:Rønnaug Johnsdt. Hol el. Sandbakken, Rennebu.Orkdal Sorenskriveri, skiftebehandlingsprotokoll( 1888-1902): 6: 177b, 200, sl.prot. s. 555.Det kan være vært et forsøk å sjekke denne. Den befinner seg på Statsarkivet i Trondheim.Så raskt igjennom innflytterlistene for Rennebu f.o.m. 1865, men kunne ikke finne Rønnaug der.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk til Inger og Arnfinn med gode, utfyllende opplysninger. Til USA: Jeg har registrert i hukommelsen at noen fra Skultbakken hadde Woodstock i Illinois som reisemål. Som vanlig har jeg tittet litt i telefonkatalogen og funnet et titall Skulte'er. Så den opplysningen kan ha vært særlig nyttig. Hilsen Helge Hålåsæter, helge.haa@tiscali.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.