Gå til innhold
Arkivverket

[#19307] Lina (Johansen?) fra Stange eller Vang i Hedmark


Gjest Vidar Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Samuelsen

Hei! Er på jakt etter Lina (f.1872), tror etternavnet er Johansen og at hun var født eller bosatt på Stange eller Vang i Hedmark. I 1900 var hun bosatt i Kristiania og gift med värmlendingen Olof Johan Gustafsson. Han drev et smijernsverksted på begynnelsen av 1900. De fikk 12 barn.Noen som vet hvem Lina kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ta deg en tur på statsarkivet i Oslo , lettvint siden du bor der ,og se etter ekteskapet, ca. 1896 siden første barnet er f.1897. Det står ikke noe fødested i 1900 Kristiania for barna men det må vel bli Krisiania. Kom tilbake når du har hennes patronymikon og farens navn så løser dette seg ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Statsarkivet er i samme lokaler som Riksarkivet. Åpent også på lørdager. Her finner du gamle adressebøker for Oslo/Kristiania. Slik finner du adressen og kan lete i rett kirkebok. De har kart over Oslo med sognegrenser. Hjelp får du i skranken. De viser deg også hvordan du skal bruke mikrofilmapperatene. Det er ganske enkelt, men det tar litt tid å lete i kirkebøker fra Oslo, for det bodde så mye folk der, og de fikk mange barn. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I dette tilfelle ville jeg absolutt anbefalt Byarkivet. Denne familien er ikke så enkel å følge bakover i adressebøkene, siste sikre identifikasjon er 'Gustafson, O. Smedm.' som har innflyttet i nybygget Vibes Gade 13 i 1898.I Byarkivet har man flere hjelpemidler. I folketellingen 1899 i Kristiania står muligens 'Lina's' fulle navn. Den 'navnløse' sønnen i FT 1900 ble døpt Aksel Vilhelm 26.12.1900 og der er morens navn oppgitt til Lina Johansen. Dette er imidlertid ikke godt nok til sikker identifikasjon i Stange inkl. Tangen og Ottestad. Det er 3-4- kandidater som nesten passer helt så vielsen med farens navn bør finnes.I Byarkivet har du derfor også skatteprotokollene som også gir adresser. Her kan navnene være bedre utfylt enn i adressebøkene. Denne, som langt de fleste andre familier, flytter ofte på 1890-tallet. (Falsens Gade og Vibes Gade er ulike menigheter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har funnet vielsen hvor hun heter Lene Matea Johansdatter (Johansen) og er datter av husmannen Johan Nilsen. (Vielse 15.11.1896 Paulus, adresse er Toftes Gade 36. Toftes Gade kunne dengang alt etter husnr. tilhøre Sagene, Paulus eller Petrus). Denne huset i Toftes Gade hadde året etter adressen Haslunds Gade 4, men da hadde familien flyttet derfra. Kristiania kan være ganske vanskelig på 1880 og 1890-tallet.Man ville ikke funnet familien på denne adressen i Kristiania Adressebog.Men med denne identifikasjonen av 'Lina', finner vi henne enkelt i hovedsognet i Stange. 'Uekte' datter av Pige Maren Olsdatter Vaale Eie (26) og Ungk. Johan Nielsen Østby Eie (26); LENA MATHEA, født 17.04.1872, døpt 11.08.1872. (Stange Mini 13 1862-79 4/13 f.116 no.26). Foreldrene ble for øvrig viet 08.08.1872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch, Vital Records var Johan f.1844 og faren var Niels Hansen.Marens fulle navn var Maren Mathea Olsdtr. f. 1846 og faren var Ole Larsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge den samme kilden ble Maren Mathea født 14.07 og døpt 11.10.1846.Foreldrene var Ole Larsen og Luthine Olsdr.Og dermed finner vi familien her i 1865. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Samuelsen

Hei og tusen takk for all hjelp! Det er første gang jeg er her og er overveldet av responsen!'Lina' eller 'Lena Mathea' er nok sikkert en og samme person.Geir Kamsvaag, du skriver; Den 'navnløse' sønnen i FT 1900 ble døpt Aksel Vilhelm 26.12.1900 og der er morens navn oppgitt til Lina Johansen.Jeg har ikke nevnt navnet på noen av barna, men Olof og 'Lina' fikk faktisk en sønn, rundt 1900, som bar navnet Aksel! Aksel døde i voksen alder, men før min mor ble født i 1940!Moren min har i kveld funnet et skjøte hvor 'Linas' fødselsdato er oppgitt til å være 12.04.1872. Geir, du fant datoen 17.04.1872. Sammenfallende og skyldes sikkert en feil fortolkning på et tidspunkt.I 1900 finner vi igjen Olof med familie i Falsens gate 24, ikke langt unna den andre adressen.Olof og 'Lina' er mine oldreforeldre!Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kontrollerte fødselsdato'en en gang til da det er fort gjort å taste feil, men din oldemor var innført født 17.04 og døpt Lena Mathea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.