Gå til innhold
Arkivverket

[#19308] Hus i Hallingdal


Gjest Liv Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fagerli

Nå ble det jo nytt tema. Det jeg lurer på er om bildet kan stedfestes til Hallingdal. Min tippoldemor het Oline Knudsdatter f.02.08.1822 og var datter av Knud Haavelsen som bodde på Lybekk evt. Søre Nivstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare direkte på dette, men Nivstad er iallefall i Gol i Hallingdal. Jeg har selv aner derfra på 1600-tallet. Har aldri vært i dette området. Det finnes bygdebøker for Gol, og når jeg har skrevet om mine i Nivstad så har jeg brukt denne boka: 'Boka om Gol, gards- og ættesoge,Golreppen' bind 6, av Terje Østro. Vet ikke om dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Liv Fagerli

Jeg har hatt boka på hjemlån, og notert personopplysningene. Ønsker å finne ut om det stemmer at dette bildet har tilknytning til anene i Hallingdal. Min mor mente det skulle være fra 'et sted i Hallingdal', men hun var ikke spesielt interessert i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hva med å ringe kommunen og legge frem forespørselen, kanskje de har noen som kan ta imot bildet på mail og kikke på det? Bare foreslår, jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Det var kanskje ikke så dumt. Jeg hadde flere kopier, men har sendt fra meg noen. Det er synd de ikke var flinke til å skrive tekst til bildene disse slektningene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Romslo

Veit ikkje sikkert, men synest ikkje terrenget stemmer med Hallingdal. Det minnar meir om vestlandet. Kan ikkje hugse å ha sett denne hustypen i dalen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Hei, Liv!Eg seier meg einig med Jens Romslo. No har nok skogen vakse mykje rundt i dalen, men eg er rimeleg sikker på at dette bildet ikkje er frå Tuppeskogen, der Nibstad(Nivstad)/Lybekk ligg. Så store steinurer meiner eg det ikkje ligg her, heller opp mot Hol eller Hemsedal. Bygningane minner meir om ein type stølsbygning, med folk i den eine enden og fe i den andre. Ei etterlysing i Hallingdølen er nok det som gir deg respons raskast. Ellers kan du prøve bygdearkivet, ta kontakt med servicetorget@gol.kommune.no, så kan dei kanskje hjelpe deg vidare?Lykke til vidare med jakta!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.