Gå til innhold
Arkivverket

[#19321] Slottshauptman?


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg har fått meg nytt slektsprogram og driver og redigerer mine opplysninger.Jeg har oppført at en av mine aner kom fra Slottshauptman. Men når jeg søker på dette ordet ser det ut som det ikke er noe stedsnavn, men noe annet. Ser ut som det stammer fra Sverige. Kan noen hjelpe meg.Med vennlig hilsen sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Litt fra Norsk historisk leksikon:Hauptmann (ty.) : Høvedsmann, befalingsmann, kaptein.Høvedsmann brukes om de kgl. slottsbefalingsmennene. H. er m. a. o. identisk med lensherrene i de viktigste lenene.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Kanskje din ane var stadshauptmann og ikke slottshauptmann? Det er sikkert historikere som kan svare mer utførlig om emnet. Men søk på google/verden på stadshauptmann og du vil få mange eksempler på innehavere av vervet i forskjellige byer i Norge.Min forfader, Halvor Amundsen, var sjef for Det borgerlige infanterikorps i Christiania i 1860, med tittelen stadshauptmann. Ellers besto korpset av en eksersermajor, fire kapteiner, fire premierløytnanter og fem sekondløytnanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slottshauptman virker som et nylaget ord (dvs yngre enn 100 år, f eks laget i Norge). En hauptmann i tysk område, som var øverste sjef på et slott, kunne jo hete Slosshauptmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.