Gå til innhold
Arkivverket

[#19327] En skikkelig nøtt, Født i Sverige


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Min oldemor har opplyst at hun er i fra Karlstad, i følge Oslo Folkeregister 2/4 1873,Folketellingen 1900 står det 1875, mens når de fleste av barna blir døpt, står det fødselsår 1880. Her er hun i 1900: Lenke Jeg fikk i dag et brev fra en Lars-Gunnar Sander i Sverige:Jag har kontrollerat de tyckta registren över födda i Karlstad 1701-1894. Där finns tyvärr ingen Augusta Viktoria. Inte heller finns någon Augusta född 2/4 för något år.Her fra Oslo folkeregister: Det finnes tre kartotekkort på Augusta som folkeregisteret i Oslo har. Øverst på kort I står det: OLSEN, Augusta (Pedersen) (Olafsen) 1873 2/4 u.g. hushjelp Sverige. Kort II: OLSSON (strøket over, tilføyd OLSEN), Augusta Olafsen 1873 2/4 u.g. Karlstad Sverige. Kort III: OLSEN, Augusta Olafsen (Pedersen) f. 1873 2/4 u.g. død 27/10 -47. Karlstad SverigeNoen som har noen tips? Ellers så har Augusta Olsson fått 9 barn med min oldefar. Han var gift, hadde 10 barn i Strømstad. Jeg kommer tilbake til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Augusta Olsson fra Karlstad? Levde sammen medLitt om hennes samboer Paul Amandus Pettersen f. 1849, Tisler Hvaler, Østfold i Norge. Denne øya Tisler ligger ikke langt fra Strømstad/ Tjærnø. Paul Amandus giftet seg 29/8 1873 i Lur, Bohuslen med Emma Augusta Kristensdotter, Apelsæter . Tror ikke hun er fra Lur. De får sønnen Albert Herbert samme år, så flytter de til Tisler, Hvaler. Der blir Peder Jalmar født i 1875, Amandus Edvin 1878, Inga Marie 1880. Georg Valdemar 1882. Resten av barneflokken blir født i Strømstad: Gottfrid Henry 1884, Fritz Torvald 1886,Rudolf Gerhard 1888, død 1889, Rudolf Valerius 1890, Gertrud Sofia 1893. Dette har jeg fått tilsendt av en dame i Sverige som har hjulpet meg:I følge Strømstad Innflyttingslengd: ”1886, Familien flyttet til Strømstad 15/5 1886. handl Paul Amandus Petersen från Hvalerøerne i Norge til 4e Roten nr. 74. det er 5 personer av mankjøn og 2 av kvinkjøn” ”1886 Paret har fått barn i Strømstad siden 1884 på adressen 3e Roten nr. 5. Kan ikke finne dem der.” ” 1886 I Husforhørslengden fram til 1895: på adressen 4e Roten nr. 74 finnes familien fra og med 1886: Fiskehandleren Paul Amandus Petersen f. 19/4 1849 i Norge gift 29/8 1873, hustru Emma Augusta Kristiansdotter f. 19/5 1851 i Lur Albert Heribert, Peder Hjalmar, Edvin Amandus, Waldemar Georg, Inga Marie, Gottfrid Henry, Fritz Thorvald og Rudolf Gerhard.” “1880 flytter familien til adressen Backen 7.” “1888 fiskehandleren Pål Amandus Pedersen noteres som utflyttet til n. Amerika 1/8 1888. Han finnes til og med i utflyttingslengden” ”1889 Finnes igjen sjømannen Paul Amandus sammen med familien igjen.En notering finnes: ”Mannen Fiskehandleren Pål Amandus Petersen fikk utf. Bevis/betyg til Amerika 1/8 1888 men kommer tilbake alerede i Oktober. Ei…(uleselig)Se kriminalregisteret.” ”1889 Familien flyttet 1889 til Backen nr. 5 Sønnen Rudolf Gerhard dør og Rudolf Valerius fødes. Sønnen Albert Heribert skrives som sjømann. Han får utflyttingsbevis til Tjærnø i 1890. Finnes ikke i utflyttingslengden. Notering ved Pål Amandus : se kriminalrtegisteret. Samme år (1889) flytter de igjen, til Johannesberg der Gertrud Sofia fødes. Pål Amandus fiskehandleren noteres som bov 461 med henvisning til Kriminalregisteret.” ”1895 en utydig notering ved Emma Augusta kan bety skilsmisse i 27/5 1895*. Albert Heribert noteres som sjømann, Peder Hjalmar som handelsbitrede og flyttet 1895 til 4e Roten nr. 11. Han står som ”bitrede” og heter nå Peder Jalmar Pettersson. Datteren Inga skrives som Inga Maria. Flyttelengden varer til og med til 1894. Pål Amandus finnes ikke notert som utflyttet. Sansynligvis flyttet han tilbake til Norge omkring 1895. Emma Augusta er trolig ikke født i Lur, jeg har ikke funnet henne i fødselsboken derifra, ikke i Strømstad heller.” Detter er altså avskrift av et brev jeg fikk fra damen som hjalp meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Augusta synes å være et nokså parallelt problem til jakten på Carl Johan Ahlstedt, som vi kjørte for Nitimen for noen år siden. Beste kilden du kan bruke er folketellingen for Oslo 1905 (evt. senere), den har vesentlige flere opplysninger om den enkelte enn 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Augusta flyttet til oslo før 1933 en gang, folkeregisteret i Oslo har henne registrert fra 1933.Oslo Byarkiv kunne ikke hjelpe meg med folketellinger i Oslo, selv med bostedsadressene fra 1933 til dødsdato i 1947. De mente det var for mange Augusta Olsen fra Sverige å lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Her kommer resten av opplysningene om familien: Sommeren 2000 dro jeg til Strømstad Bibliotek, for å lese hva det sto i kirkeboken 1895. jeg tydet det som at Emma Augusta hadde fått et betyg for å søke skilsmisse. Men jeg kan ikke se at det har vært en skilsmisse, for da hun dør i 1902, står Paul Amandus notert som hennes ektemann i kirkeboken. Jeg har ikke fått vært i Gøteborg for å lete i kriminalregisteret, det håper jeg å få gjort i sommer. Kanskje Paul Amandus er dømt for å ha fått barn? Kan han ha truffet Augusta så tidlig som 1888?, kanskje ikke trolig, da Augusta oppgir å være født 1873, 1875 og 1880. * mai 1895, da Emma Augusta fikk dette betyget til skilsmisse, blir første barnet til Augusta og Paul Amandus født. Det er vel sansynlig derfor hun ville ha skilsmisse. 2/5 1895 Sigvart Amandus Nathanael skal være født i Fredrikstad, nærmeste by til Tisler, Hvaler i Østfold. (tidligere het Østfold Fylke , Smålenene Amt) Men jeg har ikke klart å finne det i noen kirkebok i Fredrikstad. Men opplysningene står i Nøtterøy Kirkebok ved hans konfirmasjon i 1909. 3/12 1896 blir min farmor Mimmi Linnea Viktoria født i Seffle, Vermland. Innskrevet i Seffle fødelsebok i 1897: Mimmi Linne`Viktoria f. 3/12 1896. Døpt i Kila av kyrkohede Fredrik Fredriksen den 21 mai. Fader: Amandus Pettersson, fiskehandler, Fredrikstad, Myragatan 24, Norge, født 18/4 1859. Moder: Hans hustru Augusta Olsson f. 2/4 1875 Vigda:? Dopvitna: Stalldreng Anders Gustav Dal och hans hustru Elin Gustava Magnusdotter, Kila Prestegård. Nedkomst i Seffle. Attest av 21/5 1897 avsenda til Kungliga Statliga Centralbyrån samt Pastorsembetet i By (Seffle). Det kan se ut som familien bodde i Fredrikstad fra 1895 til nærmere 1900. Troligen jobbet Paul Amandus nå som fraktemann med egen båt. Det er derfor trolig at Mimmi ble født på en reise oppover Seffle kanal.Neste bar skal også være født i Fredrikstad, uten at jeg har funnet henne i Fredrikstad kirkebok: 1897 Dagmar Wilhelmine. Henne kan jeg ikke finne konfirmert heller, så henne har jeg ingen ting av opplysninger om. I folketellingen står Augusta også med navnet Viktoria, det er det eneste stedet jeg ser det nevnt. Derfor er jeg usikker på om dette stemmer. Fødselsåret står her 1875, mens Paul Amandus står her 1852, som er tre år for lite. Jeg mistenker han for å ha slått av litt, for å minske aldersforskjellen. I Kila oppgav han hele 10 år for lite! Mimmi er her oppgitt til å være født i Fredrikstad, som er feil. Augusta og Paul Amandus har oppgitt at de var gifte, noe som ikke er riktig.Her kommer alle de som skal være født på Nøtterøy: 1899 29 desember Ebba Konstanse, døpt 8 november 1909 Fraktemann Amandus Pettersen og pike Augusta Olsen. Konfirmert 4 oktober 1914.” Hennes hjemmelige dåp er ikke stadfestet.” 1899 Eva Dagmar, samme som Dagmar Wilhelmine? 1901 2 desember Nelly , døpt 21 september 1917,konfirmert 30 sept. 1917 Fraktemand Amandus Pettersen og pike husbestyrerinde Augusta Olsen.Uægte. 1903 8 novenber Astrid Eugenia døpt 21 sept. 1917 enkemand Amandus Pettersen og pike Auhusta Olsen Far: 1852, Mor: 1880.Uægte konfirmert 6 oktober 1918 fraktemand Amandus Pettersen og pike Augusta Olsen. 1905 9 november Elvira Sofie døpt 21 desember 1917 Uægte 1906 -08 Håkon Valdemar Valerius finner ikke dåp ellerkonfirmasjon. Han reiste til sjøs under krigen, giftet seg i england og ble boende der til sin død. 1913 18 februar Nancy Marie, døpt 20 april 1913.: ” enkemand? Fraktemand Amandus Pettersen og pige husbestyrerinde Augusta Olsen. Far født: 1852, mor født: 1880 Uægte1912 konfirmerer Mimmi Linnea Viktoria seg 29 september , bekrefter fødestedet Seffle, Vermland. Fraktemand Amandus Pettersen og pike Augusta Olsen. 1909 konfirmerer Sigvart Amandus Nathanael seg, oppgir fødested Fredrikstad.Fiskehandler Amandus Petterson og hustru Augusta Olsson.Jeg har skifterettspapirene til en Eva Dagmar Pettersen , søster til Mimmi Henriksen (min farmor), Nelly Hansen, Astrid Eliassen og Elvira Pettersen. Det er kun disse søskene som er oppgitt. Eva Dagmar døde som enke i 1962, ingen barn. I følge skifte-brevet er hun født 4 mars 1899. Jeg lurer på om det er samme person som i folketellingen 1900 er Dagmar Wilhelmine. For hvor var hun ellers da alle ble telt 31 desember 1899?.Nøtterøy kirkebok Døde 1915 Nr. 19 dødsdato 29/5 begravet /jordfestet 5/7 Fraktemand Amandus Pettersen f. 1849 Hvalerøerne Prestegjeld bopæl: Foynland Familien meldt … død i en …udenfor...(fantes død i en jakt utenfor?) Slagtildfelde. (Paul) Amandus Pettersen f. 1849 på ”Hvalerøerne”, døde den 29.06.1915 på Nøtterøy. Han etterlot seg en sønn, Hjalmar Pettersen, som var bosatt i Amerika Fra skifteregistreringen etter Paul Amandus: ”Skifteregistreringen ble avholdt av lennsmannen på nøtterøy den 02.08.1915. Her ble det oppgitt at avdøde Paul Amandus Pettersen hadde vært gift, men at hustruens navn ikke var kjent. Hun skal være avgått ved døden den 30.04.1902 i Strømstad, Sverige.Videre fremgår det at sønnens adresse i Amerika ikke var kjent. Videre framgår det at Paul Amandus Pettersen skulle ha vært samboer med pike Augusta Olsen. Og at han hadde til sammen 9 barn ( 2 gutter og 7 jenter) i alderen 2 ½ år til 20 år med henne.” Augusta og deres 9 barn arver ingenting etter Amandus, da hun ikke var gift, og barna var født utenfor ekteskap.At bare ett av de 10 svenske barna han har med Emma Augusta er nevnt, er også besynderlig. Han har tydligvis ikke hatt noen kontakt med disse etter at han reiste fra dem. Yngste der var bare 2 år eldre enn elste i Norge.Amandus eide huset Solberg på øya Foynland, Nøtterøy.Han kjøpte dette i 1903. Skifteretten solgte dette til Augusta Olsen i 1917 for 5000 kr. Sønnen Sigvart fikk auksonsskjøte i 1921. Augusta har da sansynligvis bodd i huset til 1917. Hvor hun befant seg etter dette vet jeg ikke. Men fra 1933 bor hun i Oslo.Det finnes tre kartotekkort på Augusta som folkeregisteret i Oslo har. Øverst på kort I står det: OLSEN, Augusta (Pedersen) (Olafsen) 1873 2/4 u.g. hushjelp Sverige. Kort II: OLSSON (strøket over, tilføyd OLSEN), Augusta Olafsen 1873 2/4 u.g. Karlstad Sverige. Kort III: OLSEN, Augusta Olafsen (Pedersen) f. 1873 2/4 u.g. død 27/10 -47. Karlstad Sverige. . Jeg har skrevet til Statsarkivet for å få opplysninger om et eventuelt skifte etter Augusta. Kanskje det står noe mer utfyllende om hennes fødselsdato og fødested.Har ikke fått svar ennå. I Norge så kommer fedrenes navn frem i kirkebøkene ved giftemål. I og med at Augusta var ugift så finnes ikke noen fars navn nevnt. Men hva betyr Olafsen og Pedersen på kartotekkortene til folkeregisteret i Oslo? Kan faren ha Olofsson som etternavn? Og Pedersen er Pettersen etter Amandus? Det er umulig å si, det fremgår ikke av disse kortene.Personen som sendte meg dem, som jobbet på Oslo Folkeregister, viste ikke hva dette betød. Ser at dette kan virke uoversiktlig, håper det er mulig å få tråden i det. Jeg har kikket i den svenske folketellingen 1890, men det er nesten håpløst da jeg ikke vet annet en Karlstad, tre forskjellige fødselsår og ingen foreldres navn har. Og jeg vet ikke om Augusta bodde i Eller ved Karlstad i 1890, eller om hun kan ha oppholdt seg i Bohuslen Men jeg har ingen indikasjoner på at hun har bodd i Bohuslen, så hun kan ha truffet Amandus når han har vært på reise med fraktebåten i for eksempel Vermland. Og om hun også heter Viktoria er jeg ikke sikker på, siden det bare er nevnt en gang, og kan ha blitt blandet med at datteren Mimmi også heter det. Har ikke funnet Augusta innflyttet til Nøtterøy, men kan jo hende at de er registrert innflyttet til Fredrikstad.De skal jo ha bodd der i følge kirkeboken for Kila, Vermland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Hei Har Hvaler Bygdebok Bind II,der står det følgende om disse personene:Poul Amandus f 19.4.1849,kf.64. Flyttet ( att. 1.4.1873) til Resø, men kom tilbake med kone og sønn og bodde i 1875 som losjerende hos sin mor og drev fiske. I 1882 (1886/9)var han fiskehandler og flyttet med kone og 5 barn til Strømstad. Gift 9.8.1873 i Tjærnø m Emma Augusta Christiansdr. f. 19.5.1851 i Lur.Barn :Albert Herbert f 27.10.1873 og døpt i Tjernø, Peder Jalmar f 20.9.1875 på Tisler, Amandus Edvind f 3.1 1878, Inga Marie f 16.4.1880, Georg Valdemar f 10.4.1882. De 4 siste døpt i Hvaler Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hvis du har adressen som Augusta bodde på i Oslo i 1933 eller senere, kan jeg sjekke folketellingen for deg, da jeg skal til Byarkivet denne uken.Jeg kommer ikke lenger enn 1942-43, men er man heldig, så kan man jo finne en tråd å trekke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Her kommer resten av opplysningene om familien:Sommeren 2000 dro jeg til Strømstad Bibliotek, for å lese hva det sto i kirkeboken 1895.jeg tydet det som at Emma Augusta hadde fått et betyg for å søke skilsmisse. Men jeg kan ikke se at det har vært en skilsmisse, for da hun dør i 1902, står Paul Amandus notert som hennes ektemann i kirkeboken.Jeg har ikke fått vært i Gøteborg for å lete i kriminalregisteret, det håper jeg å få gjort i sommer.Kanskje Paul Amandus er dømt for å ha fått barn?Kan han ha truffet Augusta så tidlig som 1888?,kanskje ikke trolig, da Augusta oppgir å være født 1873, 1875 og 1880. * mai 1895, da Emma Augusta fikk dette betyget til skilsmisse, blir første barnet til Augusta og Paul Amandus født. Det er vel sansynlig derfor hun ville ha skilsmisse. 2/5 1895Sigvart Amandus Nathanael skal være født i Fredrikstad, nærmeste by til Tisler, Hvaler i Østfold. (tidligere het Østfold Fylke , Smålenene Amt)Men jeg har ikke klart å finne det i noen kirkebok i Fredrikstad. Men opplysningene står i Nøtterøy Kirkebok ved hans konfirmasjon i 1909.3/12 1896 blir min farmor Mimmi Linnea Viktoria født i Seffle, Vermland. Innskrevet i Seffle fødelsebok i 1897:Mimmi Linne`Viktoria f. 3/12 1896. Døpt i Kila av kyrkohede Fredrik Fredriksen den 21 mai.Fader: Amandus Pettersson, fiskehandler, Fredrikstad, Myragatan 24, Norge, født 18/4 1859.Moder: Hans hustru Augusta Olsson f. 2/4 1875 Vigda:?Dopvitna: Stalldreng Anders Gustav Dal och hans hustru Elin Gustava Magnusdotter, Kila Prestegård.Nedkomst i Seffle.Attest av 21/5 1897 avsenda til Kungliga Statliga Centralbyrån samt Pastorsembetet i By (Seffle).Det kan se ut som familien bodde i Fredrikstad fra 1895 til nærmere 1900.Troligen jobbet Paul Amandus nå som fraktemann med egen båt. Det er derfor trolig at Mimmi ble født på en reise oppover Seffle kanal.Neste bar skal også være født i Fredrikstad, uten at jeg har funnet henne i Fredrikstad kirkebok: 1897 Dagmar Wilhelmine.Henne kan jeg ikke finne konfirmert heller, så henne har jeg ingen ting av opplysninger om.I folketellingen står Augusta også med navnet Viktoria, det er det eneste stedet jeg ser det nevnt. Derfor er jeg usikker på om dette stemmer. Fødselsåret står her 1875, mens Paul Amandus står her 1852, som er tre år for lite.Jeg mistenker han for å ha slått av litt, for å minske aldersforskjellen. I Kila oppgav han hele 10 år for lite!Mimmi er her oppgitt til å være født i Fredrikstad, som er feil.Augusta og Paul Amandus har oppgitt at de var gifte, noe som ikke er riktig.Her kommer alle de som skal være født på Nøtterøy:1899 29 desember Ebba Konstanse, døpt 8 november 1909 Fraktemann Amandus Pettersen og pike Augusta Olsen. Konfirmert 4 oktober 1914.” Hennes hjemmelige dåp er ikke stadfestet.”1899 Eva Dagmar, samme som Dagmar Wilhelmine?1901 2 desember Nelly , døpt 21 september 1917,konfirmert 30 sept. 1917 Fraktemand Amandus Pettersen og pike husbestyrerinde Augusta Olsen.Uægte.1903 8 novenber Astrid Eugenia døpt 21 sept. 1917 enkemand Amandus Pettersen og pike Auhusta Olsen Far: 1852, Mor: 1880.Uægte konfirmert 6 oktober 1918 fraktemand Amandus Pettersen og pike Augusta Olsen.1905 9 november Elvira Sofie døpt 21 desember 1917 Uægte1906 -08 Håkon Valdemar Valerius finner ikke dåp ellerkonfirmasjon. Han reiste til sjøs under krigen, giftet seg i england og ble boende der til sin død.1913 18 februar Nancy Marie, døpt 20 april 1913.: ” enkemand? Fraktemand Amandus Pettersen og pige husbestyrerinde Augusta Olsen. Far født: 1852, mor født: 1880 Uægte1912 konfirmerer Mimmi Linnea Viktoria seg 29 september , bekrefter fødestedet Seffle, Vermland. Fraktemand Amandus Pettersen og pike Augusta Olsen. 1909 konfirmerer Sigvart Amandus Nathanael seg, oppgir fødested Fredrikstad.Fiskehandler Amandus Petterson og hustru Augusta Olsson.Jeg har skifterettspapirene til en Eva Dagmar Pettersen , søster til Mimmi Henriksen (min farmor), Nelly Hansen, Astrid Eliassen og Elvira Pettersen.Det er kun disse søskene som er oppgitt.Eva Dagmar døde som enke i 1962, ingen barn. I følge skifte-brevet er hun født 4 mars 1899.Jeg lurer på om det er samme person som i folketellingen 1900 er Dagmar Wilhelmine. For hvor var hun ellers da alle ble telt 31 desember 1899?.Nøtterøy kirkebok Døde 1915 Nr. 19 dødsdato 29/5 begravet /jordfestet 5/7 Fraktemand Amandus Pettersen f. 1849 Hvalerøerne Prestegjeld bopæl: Foynland Familien meldt … død i en …udenfor...(fantes død i en jakt utenfor?) Slagtildfelde.(Paul) Amandus Pettersen f. 1849 på ”Hvalerøerne”, døde den 29.06.1915 på Nøtterøy. Han etterlot seg en sønn, Hjalmar Pettersen, som var bosatt i AmerikaFra skifteregistreringen etter Paul Amandus: ”Skifteregistreringen ble avholdt av lennsmannen på nøtterøy den 02.08.1915. Her ble det oppgitt at avdøde Paul Amandus Pettersen hadde vært gift, men at hustruens navn ikke var kjent. Hun skal være avgått ved døden den 30.04.1902 i Strømstad, Sverige.Videre fremgår det at sønnens adresse i Amerika ikke var kjent.Videre framgår det at Paul Amandus Pettersen skulle ha vært samboer med pike Augusta Olsen. Og at han hadde til sammen 9 barn ( 2 gutter og 7 jenter) i alderen 2 ½ år til 20 år med henne.”Augusta og deres 9 barn arver ingenting etter Amandus, da hun ikke var gift, og barna var født utenfor ekteskap.At bare ett av de 10 svenske barna han har med Emma Augusta er nevnt, er også besynderlig. Han har tydligvis ikke hatt noen kontakt med disse etter at han reiste fra dem. Yngste der var bare 2 år eldre enn elste i Norge.Amandus eide huset Solberg på øya Foynland, Nøtterøy.Han kjøpte dette i 1903. Skifteretten solgte dette til Augusta Olsen i 1917 for 5000 kr.Sønnen Sigvart fikk auksonsskjøte i 1921. Augusta har da sansynligvis bodd i huset til 1917. Hvor hun befant seg etter dette vet jeg ikke. Men fra 1933 bor hun i Oslo.Det finnes tre kartotekkort på Augusta som folkeregisteret i Oslo har.Øverst på kort I står det: OLSEN, Augusta (Pedersen) (Olafsen) 1873 2/4 u.g. hushjelp Sverige.Kort II: OLSSON (strøket over, tilføyd OLSEN), Augusta Olafsen 1873 2/4 u.g. Karlstad Sverige.Kort III: OLSEN, Augusta Olafsen (Pedersen) f. 1873 2/4 u.g. død 27/10 -47. Karlstad Sverige. .Jeg har skrevet til Statsarkivet for å få opplysninger om et eventuelt skifte etter Augusta. Kanskje det står noe mer utfyllende om hennes fødselsdato og fødested.Har ikke fått svar ennå.I Norge så kommer fedrenes navn frem i kirkebøkene ved giftemål. I og med at Augusta var ugift så finnes ikke noen fars navn nevnt. Men hva betyr Olafsen og Pedersen på kartotekkortene til folkeregisteret i Oslo? Kan faren ha Olofsson som etternavn? Og Pedersen er Pettersen etter Amandus? Det er umulig å si, det fremgår ikke av disse kortene.Personen som sendte meg dem, som jobbet på Oslo Folkeregister, viste ikke hva dette betød.Ser at dette kan virke uoversiktlig, håper det er mulig å få tråden i det. Jeg har kikket i den svenske folketellingen 1890, men det er nesten håpløst da jeg ikke vet annet en Karlstad,tre forskjellige fødselsår og ingen foreldres navn har.Og jeg vet ikke om Augusta bodde i Eller ved Karlstad i 1890, eller om hun kan ha oppholdt seg i Bohuslen Men jeg har ingen indikasjoner på at hun har bodd i Bohuslen, så hun kan ha truffet Amandus når han har vært på reise med fraktebåten i for eksempel Vermland.Og om hun også heter Viktoria er jeg ikke sikker på, siden det bare er nevnt en gang, og kan ha blitt blandet med at datteren Mimmi også heter det.Har ikke funnet Augusta innflyttet til Nøtterøy, men kan jo hende at de er registrert innflyttet til Fredrikstad.De skal jo ha bodd der i følge kirkeboken for Kila, Vermland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Håper det er greit at jeg skapte litt luft? Vet jo ikke helt om det behøvdes, men kanskje greit, hvis du skal finne fram?Jeg oppfattet kanskje ikke helt hva du er ute etter. Kanskje kjekt å skrive et innlegg med alle spørsmål du har, husk på å bruke 'Enter' ('Return') tasten når du skriver, for å skape litt luft mellom linjene.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Mormonerdatabasen påstår:Emma Augusta KrestjanssonBirth: 07 MAY 1851 Nastegard, Tanum, Goteborg Och Bohus, SwedenFather: Krestjan Johannesson or Christian JohanssonMother: Helena Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra digitalisert utgave av fødte i Tanum: Se her:http://www.slaktdata.org/sv/reg Løpenummer 3120 født 19. mai 1851 døpt 23 mai 1851Emma Augusta Nästegård far: Husman Christian Johansson mor: Hustru Helena Larsdotter 32 årFaddere: Johannes Simonsson i Rör og Gustafva Ruderberg på ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg har opplysningene om hvor Augusta Olsson bodde i Oslo hjemme, skriver det hit i kveld.Beklager at det ble så tettskrevet med opplysninger, hadde skrevet dem i Word og kopiert det. Da ble det anderledes enn det utgangspunktet var.Emma Augusta Charistensdotter er Paul Amandus Pettersens kone, som døde i Strømstad i 1902.Jeg er spesielt interesert i hans samboer Augusta (Viktoria)Olsson som skal være født i Karlstad. Nå ser det ut til at hun ikke er født i Karlstad, spørsmålet er om hun er født utenfor karlstad, eller om familien bare har bodd der etterpå.Når jeg er i f.eks. Sverige og noen spør hvor jeg er i fra, svarer jeg Våle utenfor Tønsberg eller bare Tønsberg. Men jeg er ikke fra Tønsberg, er i fra Våle.Derfor har jeg en teori om at folk også før nevnte nermeste by. Men mente hun/folk generelt hvor de var født, ellerhvor de kom fra (siste bosted).Problemet med Augusta Olsson er at hun flyttet til Norge (Fredrikstad?) da det ikke var så nøye med meldeplikt/pass.Hun skal ha fått første barnet(Sigvart se tidligere innlegg) i Fredrikstad i mai 1895. Derfor må hun ha kommet til Norge det året eller før. Hun ble heller ikke gift, slik at jeg ikke kan finne opplysninger om hennes fødested eller fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke så mye hjelp, men den eneste Augusta Olsson (som navnet her er skrevt) som står oppført i regsiteret til dødsfallsprotokollen i 1947 døde 27.10.1947 og står som fhv. hushjelp. Dermed skulle vel adressen kunne fastsettes ganske fort (om dette er den rette personen) gjennom adressebøkene selv den har flere Augusta'er. Så er det å gå litt bakover i tid til den første ”åpne” lokale folketellingen i 1943.(OBS. Jeg har bare 'skummet' gjennom innleggene så jeg ber om 'overbærenhet' om dette er nevnt før)Dessuten, fjernlån av f.eks. Aftenposten (husk å skrive oktober/november ellers får du 6-8 filmruller om du bestiller hele 1947) gjennom biblioteket fra Nasjonalbiblioteket, eventuell dødsannonse kan fortelle mer presist om fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Det er riktig Augusta, hun døde 27/10 1947. Problemet er at hun flyttet fryktelig ofte.Lurer på om hun har vært en dårlig hushjelp, syk eller annet. Her kommer alle adressenene, slek det står på kartotekortene til Oslo Folkeregister:1933 1/10 Aker mt.1933 1/12 Osterhaugsgt.8-II-21934 2/6 Arups gt. 22-11934 /7 Lørenskog1934 21/10 Karl d. 12 gt. 30-V1935 pr. 23/4 Toftes gt. 24-II-11935 1/6 Scwegaardsgt. 32-II-F1935 24/8 Grûnersgt. 8-(F)1935 31/10 Kirkegårdsgt. 22-IV-C1935 29/11 Hesselbergsgt. 2-IV-F1936 7/5 Møllersgt. 40-II-(F)1936 16/10 Nordbygt. 27-II-I-(F) Jensen1936 6/11 Møllegt. 40-II-(F)1938 12/1 Kirkegårdsgt. 23-III-F1938 3/2 Lakkegt. 75-I-(F)1938 9/6 Nordbygt. 21/II-(F)1938 20/12 Sørligt. 10-III-(F) B.S1939 7/2 Breigt. 6-II-F1939 30/4 Idunsgt. 5-III-F1939 1/8 Nittedalsgt. 2-II-F1939 8/9 Osterhaugsgt. 9-II-F1940 6/1 Rosenhoffsgt. 12-III-F1940 1/4 Toftes gt. 24-II-I1940 6/5 Sanner gt. 10-I-(F)1940 7/6 Osterhaugsgt. II-III-(F)1940 16/8 Borggt. 4-II-(F) Jordan1940 6/9 CarlMeyers gt. 6-IV-(F)1940 1/10 Storgt. 45 V (F)1940 26/10 Mariboes gt. 16-IV-(F)1940 7/11 Vogts. gt. 42-II-(F) Jensen1940 4/12 Mariboesgt. 8-I-(F) A. Skestad1941 15/2 Torggt. 30-III (F)Hansen1941 Ullevål sykehus1941 5/4 Ekebergvn. 11942 12/3 Aker, Nordstrand,Oppegårdsvn. 441942 28/3 Ekebergvn. 11942 ?18/8 Aker, Nordstrand Ullevål sykehus1942 Oppegårdsvn. 44 h/fru Dagmar Evensen1942 21/11 Ekebergvn. 1 Det står ikke flere adresser frem til hennes død i 1947.Etter hva jeg har funnet ut så er Ekerbergvn. 1 Oslo Hospital.Dagmar Evensen i Oppegårdsveien 44 er hennes datter. Hun kaller seg Eva Dagmar, men er sansynligvis den samme som Dagmar Wilhelmine i folketellingen 1900. Hun døde 25/2 1962.Hun var enke etter Andreas Evensen, ingen barn.Dagmar har jeg aldri funnet registrert født, døpt eller konfirmert. Vet ikke om hun er født i Fredrikstad, Nøtterøy eller Sverige. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei! Sjekket idag tidlig om adressene var her,men de kom desverre litt for sent til at jeg fikk de med meg til byarkivet idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R T Bjerke

Har fulgt med litt her og er veldig interessert i slektsforskning selv. Har et spørsmål, men det har ikke noe med ditt søk å gjøre, mitt spørsmål er som følger:Hvordan klarte du å finne adressene til en person? Er det slik at man kan henvende seg til Oslo Folkeregister og få opplyst hvor en person bodde, slik du har gjordt. Skrev du brev, ringte, besøkte dem? Er veldig interessert da jeg har en del familiemedlemmer jeg leter etter, men har kun klart å spore en av de frem til 1920. Håper du kan gi noen tips i hvordan du fant ut dette.Hilsen R.T.Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg ringte først til Folkeregidteret for Nøtterøy, der Augusta bodde frem til hun flyttet. Der kunne de ikke hjelpe meg da folkeregisteret ikke ble opprettet før på 70-tallet en gang (hvis jeg ikke husker feil)for hele landet.Så gikk det lang tid, hørte eller leste noe om at Oslo fikk folkeregister tidlig( tror det var 1905, arester meg hvis jeg husker feil). Ringte så til Oslo folkeregister og la frem problemet med min oldemor som jeg slet med å 'finne'. Fikk da opplysninger over telefonen og kopi av kartotekkortene tilsendt i posten.Jeg innbiller meg at opplysningene også her må være gamle, uten at jeg vet det for sikkert. Det avhenger kanskje av arbeidspress og hvor mange som spør etter slike spørsmål om du får hjelp.På noen kontorer blir man avfeid når de hører det gjelder slektsforskning.Jeg nevnte ikke det ordet,hadde en kort utredning om viktigheten av å finne ut hvor oldemor var fra.Da fikk jeg hjelp av en meget hyggelig dame. Tror det er mulig å få hjelp med litt ydmykhet, ikke tur fram og forlang opplysninger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R T Bjerke

Supert! Takk for opplysningene. Skal prøve å kontakte dem og håpe på det beste, selv om jeg ser at flere har fått litt problemer med å få noe ut av dem. Lykke til med din videre slektsforskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

I innlegg nr. 8, avsnitt 3 står det om dette'betyg' som Emma Augusta skal ha fått for å søke skilsmisse.Jeg skrev til Landsarkivet i Gøteborg om dette og om de kunne finne ut om hva som var registrert om Paul Amandus i Kriminalregisteret. Her er svaret: 'I husförhörslängden för Strömstads församling vol. A I: 20 (1886-1895) pag 773 återfinnes hustrun Emma Augusta Kristiansdotter, född 1851 19/5 i Lur och anteckningen i kanten har vi tolkat som 'Bet. f. a. söka skilsmässa 1895 27/5'.Vi har i Strömstads rådhusrätt och magistrat vol. A I: 129 sökt efter Emma Augusta Kristiansdotters skilsmässa från Pål Amandus Pedersen under 1895, men tyvärr ej påträffat den.Vi har sökt efter skilsmässan i Göteborgs Domkapitel vol B IV: 2 1895 och första halvåret 1896, men tyvärr även här utan resultat.Kriminalregistret för Strömstads församling finns inte bevarat och vad beteckningen Bov 461 står för kan vi tyvärr inte besvara utan en mer omfattande undersökning.'Så nå er jeg desverre like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Har du funnet noen flere spor etter Mimmi og Augusta? Jeg fant også en gammel etterlysning du hadde ute på nettet hvor du balnder inn navnet Giblaussen e.l. Hvor har du det fra og er det like aktuellt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hei Nina.jeg har ikke funnet ut noe mere. Men min kusine snakket med ei eldre dame for noen år siden, hun lever nok ikke lengre. Men denne damen kalte bestemor Mimmis unger for Gibelaussen-ungene. En kusine av pappa skal ha nevnt det samme navnet i forbindelse med bestemor.Jeg har funnet ut at det var en familie i Fredrikstad, lege, ellers en i Tønsberg med det navnet. Finner ingen link til min far eller hans søsken med Giebelaussen-navnet.Men jeg utelukker ingen ting.Bestemor fikk ei datter i 1917, hennes far fant jeg ut av for noen år siden. Men min fars kusine trodde hun fikk en sønn også. Dette har jeg ikke klart å finne noe ut av. Bestemor giftet seg i 1925, så det var nok før denne tiden.Men som jeg har nevnt tidligere, så er det vanskelig å finne ut noe mere om denne delen av familien.Håpløst vanskelig..... frustrerende.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Mimmis mann har jeg ganske god oversikt over. Tror det er mere sansynlig at det er 1. Mimmis mulige sønns far(før hun giftet seg 2. Mimmis mor Augusta som kanskje hadde noen forbindelse med Giebelausen?Ingen av delene har gitt meg noen særlig forhåpninger om noen løsning. men det er andre rykter i familien som jeg ikke får til å stemme. Bl.a. skal Mimmi ha bodd slik at hun skulle ha sett Mårbacka fra 2. etage. Det kan jeg ikke skjønne noe av, men tror at det kan være hennes mor Augusta ,som skal være fra Vermland.Vet ikke hvor dette Strømpehuset kommer inn i bildet heller... men alt dette er nevnt i forbindelse med Mimmi eller hennes søsken eller deres mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Ikke hørt noe fra Amerika. For å være ærlig, så ga jeg opp for et år siden. Sendte julegave i fjor, ikke hørt noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.