Gå til innhold
Arkivverket

[#19331] Familiene Elias Clausen Holst(f.ca. 1728) og Lars Larsen Holbek fra Tønsberg


Gjest Peter Sigurdson Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter Sigurdson Lunga

Bødker-svend på Valløy Saltverk Knud Eliasen Holst giftet seg 12.09.1787 med Helena Matthea Larsdatter Holbek i Tønsberg. Forlovere var burdgomens far Elias Clausen Holst og en jeg mener det må være rimelig å anta er brudens far - Lars Larsen Holbek. Navnet passer fint samtidig som at brudgomen brukte sin far til forlover. I folketellingen 1801 treffer vi noen av dem igjen på Valløy Saltverk, og med opplysningene derfra kan en slutte at Elias er født ca. 1728, Knud ca. 1761 og Hellene ca. 1766. Lars Larsen Holbek gifter seg 16.03.1758 med Johanne Olsdotter - Jonas Wolf og ?? Bruun er forlovere. Helena Matthea Larsesdaatter konfirmeres i Tønsberg 1782, 16 3/4 år gammel og bekrefter fødselen til ca. 1766. Hans Larsen Holbek som nok er Helenas bror konfirmeres i Tønsberg i 1786 15 1/2 år gammel. Familien nevnes ellers ikke i de digitale kirkebøkene annet enn som forlovere (i Tønsberg og Sem/Slagen kirkebøker). Sem og Slagen bygdebok: Lenke nevner Holst som et fremmed navn på Valløy - dansk eller tysk? Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut mer om familiene Holbek og Holst?mvh PEter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Dag Bruun

Hei, PeterSå litt på gamle web-inlegg, og siden jeg hadde litt info i forbindelse med min slekt, deler jeg litt info med deg. Som du ser ble ekteskapet med Johanne kortvarlig, hun død i 1758, et halvt år etter :Fra Ekstraskatten 1765 fremgår at Lars Larsen bor i nr 117. Dette er Lars Larsen Holbek, og han er på dette tidspkt gift med Marte Hansdatter…Lars sin tidligere hustru het Johanne Olsdatter, begravet Vor Frue 2.10.1758, 39 år gml, se side 66 i kirkeboka. Lars Holbech og Marthe Hansdatter copuleret 21.4.1763, se side 2 Vor Frue Lars Larsen Holbech og Marthe Hansdatter sitt barn kalt Helene Martea, døpt 18. okt 1765, Vor Frue Tbg, side 54 Marthe Hansesdatter, hustru til skomager Lars Larsen, begravet St Laurenti 2. juni 1784, 48 år gammel. Skomager Lars Larsen, St Laurenti 15.1.1790 begravet, 70 år gammelMvh Dag Bruun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Annabeth Dehli

Hei Peter. Jeg leste ditt innlegg for en stund siden og tenkte jeg skulle svare deg. Ikke fordi jeg vet noe særlig mer enn deg om fam.Holst på Vallø, men fordi jeg også er i slekt med Elias Clausen Holst. En av mine forfedre er Claus Eliassen Holst, alså broren til Knud. Han var gift med Jørine Eilertsdatter, de fikk datteren Jertrud M. Clausdatter i 1787, og hun ble gift med Hans Gundersen fra Østfold. Gundersen var smed og de bodde på Vallø.Deres sønn Jacob er min Tippoldefar.Det hadde vært interessant og finne ut hvor fam. Holst kom fra. Jeg har lett i Sem, Stokke og Tønsberg etter dem, men ikke funnet noe. Kanskje noen andre vet noe ?Hilsen Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.