Gå til innhold
Arkivverket

[#19332] Norske krigsveteraner - 1. verdenskrig


Gjest Antoni Pisani
 Del

Recommended Posts

Gjest Antoni Pisani

Hei,Jobber med research til en artikkel om norske gutter i første verdenskrig. Er på jakt etter bilder eller brev fra gutter som tjenestegjorde i noen av de krigførende partene. Alt er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Konas bestefar, Lars A Løfaldli deltok i 1. verdenskrig på amerikansk side. Han var med i stormtroppene i Normandi, ble skadet og utskrevet fra sykehuset den dagen krigen sluttet. Han var født i 1888 i Rindal på Nordmøre. Dro til USA i 1910. Kom senere tilbake til Norge og døde her i 1943. Har i alle fall et bilde av ham i uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antoni Pisani

Topp!Bilder i uniform har så langt vært det vanskeligste å finne. Så dette var artig! Kan jeg spør om du har det digitalt? Eventuelt kan vi diskutere hvordan få lagt en kopi. Du treffer meg på antoni@pisani.no eller 38 04 82 08.MvhAntoni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Min gammelonkel Sivert Husdal (som i Amerika tok navnet Husdale) var med i 1.verdenskrig. Han var født 6.juni 1888 i Husdalen på Geitastrand (daværende Børsa prestegjeld, nå Orkdal kommune). Han emigrerte fra Trondheim 7.oktober 1907 og ankom New York 30.oktober. Jeg har et bilde av han i uniform. Bildet er fra boka 'In the World War 1917-1918-1919', utgitt av Mills Printing Company i Sheridan i Wyoming i 1920.Sivert tjenestegjorde i Battery E of the 148te Artillery (Wyoming National Guard). Han vervet seg i Sheridan, Wyoming, den.23.juni 1917, ble sendt til Frankrike, og avslutta tjenesten med æresbevisninger den 27.juni 1919. Han var da korporal. Han ble ikke såret under krigen, og var i god psykisk og fysisk form. Han ble beskrevet som ærlig og trofast. Han kjempet bl.a. i følgende slag:Champagne - Marne 15.-18.juli 1918. Mense - Marne 18.juli - 12.august 1918. St 1 Mihiel 12.-16.september 1918 Meuse - Argonne 26.september - 11.november 1918.Han mottok Bronze Victory Button og the Victory Medal.Sivert døde 26.august 1966 på Veteran's Hospital ved Fort Mackenzie i Sheridan i Wyoming. Han var gift, og hadde en sønn.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke om dette er noe for deg Antoni, men hos 'Ancestry.com' (krever abonnement) lar det seg gjøre å søke på en database; 'World War 1 Registration Card - 1917-1918'. Så langt ser det ut for at dette gjelder kun 9 stater, men registreringen pågår fortløpende.Ved å søke med nøkkelord 'Norway' får jeg opp ikke mindre enn 4413 navn på gutter født i Norge som har blitt registrert. Ikke alle disse deltok i krigen. Registreringskortene kan man få opp på skjermen som et 'Image'.Jeg så nettopp på Sivert Husdals kort, og her finnes opplysninger om fødselsdata, adresse, yrke, statsborgerskap, hår- og øyenfarge, høyde, bygning samt event. fysiske defekter som tap av en arm, fot etc.Og Karen, ser at din 'gammelonkel' brukte navnet Husdahle (med 'h') i sin underskrift da han ble registrert den 5. juni 1917.Jeg vil tro at mange av disse gutta fant veien tilbake til gamlelandet da depresjonen slo til i slutten av 20-årene, og det ble vanskelig med arbeid.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Antoni. Jeg tar kontakt med deg via e-post.Arne. Ja, jeg vet at Sivert i begynnelsen brukte h i Husdahle; det gjorde han også i et brev familien i Norge mottok fra han datert april 1920. Han tok senere bort h'en, og både han og hans etterkommere skrev/skriver Husdale (uten h). På hans gravsten står det også Husdale.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

Østerdalslagets Mindeskrift som ble utgitt i Amerika i 1920, inneholder korte biografier om soldater som deltok i 1. verdenskrig. De var etterkommere av utvandrere fra Østerdalen. Det er også bilde av mange av dem. Er ikke helt sikker på hvor du kan få tak i denne boka. Jeg har et eksemplar, men den er i dårlig forfatning, og jeg sender den nok ikke fra meg... Det er nesten 130 sider med soldatbiografier i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Hei Antoni. Jeg skulle gjerne vite litt mer om i hvilken sammenheng du skal lage denne artikkelen om norskættede soldater under 1. verdenskrig. Er det en omfattende sak du jobber med, eller skal du bare ha detaljer om noen få personer som eksempler?? Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antoni Pisani

Hei Magne,Jeg har jobbet med research ca. én måned og har omtrent 500 navn på personer som tjenestegjorde i hovedsaklig britiske og amerikanske styrker på Vestfronten. Jeg jobber foreløpig med én konkret artikkel hvor jeg tar for meg emnet generelt - og i den forbindelse er jeg ute etter gode historier og bilder til å benytte som eksempler.Emnet fasinerer meg. Jeg må innrømme at fenomenet er mer omfattende en jeg først trodde. Jeg tar vare på alt jeg kommer over av materiell - så får man se - kanskje blir det en bok en gang i fremtiden:)...Antoni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Litt utenom emnet: har du opplysninger om PISANI slekten i Bergen? send meg gjerne e-post: jafjohan@start.no mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.