Gå til innhold
Arkivverket

[#19335] Lind som slektsnavn i Nordland


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Hei Osmund! Viser til innlegg 49 her, der du sitter inne med omfattende informasjon om Peder og Helge Andersen Lind. Jeg skulle gjerne ha hatt en oversikt over barna til Peder - Helge var vel barnløs? - fødsels-, dødsår, giftermål, bosted m.m. Du kan gjerne bruke min mailadresse: geirbjernes@hotmail.com.På forhånd takk!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Min interesse går tilbake til Hans Hansen Lind født 1680 død 1760 Å i Lavangen. Denne Lind var gift med Mette Nilsdatter Ærboe i følge Simon Ellevsens slektsider http://www.nose.dk/Norge/erboe.html#26 Ekteparet får blant andre barnet Hans Hansen Lind født 1716 død 1780. Den yngste datteren i ekteskapet er Sølvi, et navn jeg sjelden har sett i området. Men det finnes lenger sør, i Hamarøy. Tvilsomt at det kan gi noe spor. Lind-navnet ser ikke ut til å overleve i neste generasjon. Har tenkt at den først H.H. Lind kunne komme fra Salten, men har ikke funnet ham i dette området. Hans Hansen er ikke noe godt navn å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Til Inger: Ja nettopp! 'Hans Hansen er ikke no godt navn å lete etter' :-) Og ikke 'Anders Andersen' heller! (det er der mine stopper).Men Hans Hansen er nettopp Lavangen-biten jeg stadig snubler over og som ikke har forbindelse til 'mine' såvidt jeg kan se. Et eller annet har begynt der, og jeg tror ikke de har vært innom Salten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Geir, det skal du få, med glede! Fra og med Per har jeg mye, langt utover Digitalarkivet og kirkebøker, for mye til å ta her. Sender mail. Jeg har dem i et slektsprogram, men sender først tekst/HTML for sikkerhets skyld.Du har rett, Helge var barnløs; Per, en av søstrene og en bror står for det meste av etterslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osmund Lind Iversen

Mer til Inger: Muligens litt hjelp: Jeg har denne lenken til kjente bygg i Harstad, der du tydelig ser to distinkte Lind-grupper.LenkeDen første biten om Vika omhandler “mine” Lind Helge osv. Den nederste biten om “Lind-familien i Vika” kan lyde som mer av det samme, men er det ikke. De omtalte John og Andreas Lind var født 40 år tidligere enn Helge, og kom fra Gratangen. Helge og Per var med sikkerhet de første av “mine” som ankom Harstad fra Salten – de er beskrevet i eldre utgaver av Harstad Tidende, blant annet.Det sies bl.a.: “Brødrene John Lind (1763-1832) og Andreas Lind (1767-1836) fra Grøsnes i Gratangen tilhørte den innerste krets av jektefolket, som antakelig kjente alle andre i bransjen langs hele den nordnorske kysten”Et annet “clue” er følgende, fra Trondenes Bygdebok 1956: “På den tiden var det bare 2 gårder i Ofoten som hadde rett til å drive jektebruk, nemlig Aas på Bjellgam og Harr på Liland, og disse kranglet ofte om befraktningsprivilegiene.” Helge drev et stort jektebruk i lag med svigerfaren, og de hadde i årenes løp en rekke fartøyer, bl.a. “Flyvende Stjerne”, “Magerræven”, “Imanuel” og “Harmonien.” Selv eide han “Grægusminde” og “Hjelperinde”.Hvis du setter de to påstandene sammen, så må John og Andreas has sin jektebakgrunn fra annet sted enn Helge – de kan ha kommet sørover, Helge kom nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.