Gå til innhold
Arkivverket

[#19351] Jacobus Petrus Hansen, Ålesund , Molde Kristiansund


Gjest Sgurd Edv. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sgurd Edv. Hansen

Søker opplysninger om Jacobus Petrus Hansen født 1847 i Ålesund blikkenslager bodde 1870-80 i Molde flytter senere til Kristiansund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Hei. Har funnet følgende i Familiy Search:Gift i Molde 12.09.1871 med: Karoline Sofie Kystolfsdr.Opplysningen er hentet fra kirkebøker som er filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

De bor i Kristiansund i 1875 i Storgata, Matrikkel nr. 693; eldste dattera er født i Bolsøy i 1872 mens de to andre døtrene er født i Kristiansund i 1873 og 1874. FT1875, bolk 2 folio 189-190. I ETC finner du også familien og der står det at Jacobus’ far het Paul Hansen, f. 1807 (ingen stedsangivelse) og at han døde 2/11 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Foreldra til Jacobus Petrus Hansen var Paul Hansen, snekkarmester i Ålesund, og Marte Marie Tønnesen. Paul Hansen var fra Gausdal og alderen hans ved ekteskapsinngåinga i Borgund 1830 var 29 år. Marte Marie var då 30 år gammal; far hennar var gullsmed Tønnesen på Molde. Både Paul og Marte Marie levde 1865.Caroline Sofie Skjersli var fødd på Molde 1840. Foreldra var Kystolf Pedersen Skjersli/Kystolfsen 1799-1842, matros, og Siri Anna Sanne 1799-1869, datter av Peder Larssen Sande/Sanne, handelsmann på Molde, og Gyri Christophersdatter.Brørne til Caroline Sofie kalte seg Kystolfsen og Thjøstolfsen. 1865 var ho ''Pige'' i Ålesund hos morbroren Jon Sanne (kjøpmann på Molde og gjestgivar på Berget i Bud) sin steson, kjøpmann Andreas Severin Høyem.Eg er svært interessert i etterslekta til Jacobus Petrus Hansen (eg veit han hadde 7 barn), slik at dei kan innførast i etterslekta til Peder Larssen Sande på Molde.Caroline Sofie Kystolfsen var ellers søskenbarn til tippoldefar Petter Andreas Sanne. Ho var også søskenbarnet til kjøpmann Hans Martinus Sanne i Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ekteskapet mellom Paul Hansen og Marte Marie Tønnesen blei inngått 1837, ikkje 1830 som eg kom i skade for å skrive ovafor. Paul Hansen kan dermed vere fødd 1807/1808, Marte Marie Tønnesen 1806/1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Edv.Hansen

Hei og takk for dine to innlegg som har vært til stor nytte for meg. Jeg er i startfasen (nybegynner)på dette området. Som du skjønner er jeg svært interessert i slekta fra Gudbrandsdalen. Når det gjelder Caroline Sofies og Jacobus Petrus fikk de følgende barn: Margrethe Magdalene født 1872 i Molde - ugift Paula Josefine født 1873 i Kristiansund - ugift Sigurd Kristian Leonhard født1879 i Kr sund (min far) Johanne født 1892 i Kr sund (annen mor) Amanda reise til Amerika- det eneste jeg vet om henne (ft.1974 ?)Hun fikk en sønn Dagfinn som vokste opp i Kr.sund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sigurd Edv.Hansen

Paul Hansen ft.1807/08 i Gausdal. Jeg leter etter min slekt i Gausdal.Jeg vet at 3 brødre gikk ut fra hjemgården på 1800 tallet(?).De vandret nordover og skiltes på Dombås. To gikk ned Romsdalen og en fortsatte nordover.Paul som må være min oldefar, slo seg ned på sunnmøre.Han ble snekkermester i Ålesund og ble gift i 1830 med Marte Marie.Fikk de flere barn enn min bestefar Jacobus Petrus Hansen ?.Kan gårdsnavnet i Gausdal være Sønstevold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Forsøk å legg ut nytt tema med Paul Hansen ca 1806 fra Gausdal som temaoverskrift. Kanskje du får napp. Mvh osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Edv. Hansen

Paul Hansen ft. 1806/08 i Gausdal. Kan noen hjelpe meg med hans slekt og gårdsnavn i Gausdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearcg IGI fant jeg dette ved søk etter Paul Hansen 1808 +/- 5år.Han var den eneste fra Gausdal. IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- POUL HANSEN Male Event(s): Birth: 01 DEC 1808 Christening: 11 DEC 1808 Ostre Gausdal, Oppland, Norway Death: Burial: Parents: Father: HANS TORGERSEN Family Mother: MARTHA SIMONSDT. -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. ------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C420151 1693 - 1809 0125547 Film NONE Sheet: 00------------------------------------------------- © 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999 Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Edv. Hansen

Hei Rune ! Takk for hjelpen så langt.Dette var av stor interesse for meg.Mvh. Sigurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.