Gå til innhold
Arkivverket

[#19356] Peder og Karl Sky fra Brunlanes til Amerika


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei.Jeg hadde et innlegg tidligere om Nils Kristian Simensen Ores, som giftet seg med Skulda Margrethe Olsen Sky, og bodde i Amerika. Dette gjelder Skulda sine to brødre, Karl Johan Olsen Sky født 22 mai 1884 og Peder Alfred Olsen Sky født 5 oktober 1886. Deres foreldre var Hans Martin Olsen og Gunbjør Sofie Hansdatter fra Brunlanes.Karl Johan Olsen Sky reiste med samme båt som sin søster Skulda, og ankom Ellis Island 14 juni 1904. De oppgir at de skal til en Capt. Olsen og en adresse i San Fransisco i California som jeg ikke kan tyde. Det kan jo være en bror av deres far som het Olsen?Peder Olsen Sky ankom Ellis Island 3 april 1906, 19 år gammel. Han oppgir at han skulle til sin bror Carl Sky (som jo er overnevnte). Carl Sky bor da i 3344 18-16 str. i San Fransisco i California.Jeg har noe mer informasjon om Peder Olsen Sky. Han var ugift når han kom til USA, men gifte seg med Clara Emilie Beger født 9 juni 1891. De får sønnen Alfred Clarense 5 oktober 1917, sønnen Ralph Gilberg 24 juli 1919, og datteren Gertrude Vesta Marguerite 18 januar 1927.Er det noen som kan gi meg noe mer informasjon om disse familiene?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Jørn -Noen passende Sky-er i solrike California lar seg ikke finne, men Olsen/Olson finnes der rikelig av, og jeg holder en knapp på denne:Cens. 1930 - San Fr. City, San Fr. Co., Ellswort St. 82.Carl Olsen, 45, gift 23 år gammel, imm. 1904, am. statsb. Laborer - Goverment. Eier sin bolig til en verdi av $3000.(Konas navn er totalt uleselig, men i 1920- Census (også utydelig) mener jeg det kan være Laura.)Laura (?) 40, gift da hun var 18, født i Norge av norske foreldre, imm. 1906. Uten arbeid.Barn: Evelyn 17, - Lillian 14, - Lesta 12, Milton 9 og Carl 7. Samtlige barn født i Cal. Social Sec. Death Index: Carl Olsen, SSN: 567-28-8920 - f. 22. mai 1884, død april 1977, - siste oppholdssted 94062 Redwood City, San Mateo.Cal. Death Index: Laura Olsen (Soc. Sec. nr. ikke innført) f. 10 sept. 1889 i 'Other Country', død 17. jan. 1954 i San Fr.Cal. D. I.: Milton Seymour Olsen, Soc. Sec.# 721017599, f. 1. juni 1920 i California, død 31. des. 1956 i San Fr. Farens etternavn Olsen. Og så til Peder. Her gir ikke 1930-Census noe særlig mer info en det du allerede sitter inne med.Han bodde da i San Fr. Townsh. i Twenty Third Street 4179, er gift med Clara, f. i Cal. med far f. i Cal. og mor f. i Norge. Barn: Alfred, Ralph og Gertrude. Han var 27 og hun 22 da de giftet seg. Eier sin bolig, vurdert til en verdi av $5000. Peders yrke klarer jeg ikke lese.Cal. D. I. - Peder A. Olsen, - Soc. Sec. # ikke ført, f. 5. okt. 1886 i 'Other Country', - død 8. nov. 1947 i San Fr. Morens pikenavn: Olsen. Farens etternavn: Olsen.Cal. D. I. : Clara Emilie Olsen, Soc. Sec. # ikke ført, f. 9. juni 1890, fødested ukjent, død 23. juli 1957 i San Fr.Cal. D. I. : Rahlph Gilbert Olsen, Soc. Sec. # 547383013, f. 24. juli 1919 i cal., død 4. mai 1997 i San Fr. Morens pikenavn: Beger.Cal. D. I. : Alfred Clarence Olsen, Soc. Sec. # 557054072, f. 15. okt. 1917 i Cal., død 9. april 1985 i Cal. Moren pikenavn: Beger. Håper dette kan være til litt hjelp for deg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiMartin Olsen Sky er min farmors morfar (datteren Mathilde Elise er min ane). Var interessant å se noen opplysninger om søsknene hennes. Jeg har problemer med Martin Sky's aner bakover, har noe til besteforeldre på begge sider, men ikke lenger. Har du noe der?mvh Egil Theie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Egil.Det var interesant. Jeg holder, sammen med noen andre i Langangen, på med et prosjekt som går på etterkommerne til Niels Knudsen Bassebo. Nils var født på Stamland i Eidanger 22 november 1767. Kona til Hans Martin Olsen Sky, Gunbjørg Sofie Hansdatter, er direkte etterkommer av Niles Knudsen. Denne linjen bakover har jeg mye kunskap om. Du har sikkert andre ting som kan være interesant for meg også, da jeg er ute etter alle etterkommerne etter Gunbjørg Sofie Hansdatter. Send meg en mail privat: joe-ol@online.nomvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen Arne.Når det gjelder kona til Carl Olsen, kan det være at det står Laura Larsen, eller Laura Marie Larsen?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det står nok bare ett navn; Laura. Denne registratoren/skriveren i 1930-Census har sin helt spesielle måte å skrive bokstavene L og a på, og etter å ha sammenlignet med andre mer 'sikre' navn i tellingen, så er jeg ganske så trygg på at Laura må være rett. Du kan jo se om du finner noen Laura på emigrant-databasene her på DA, og som reiser i 1906 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.