Gå til innhold
Arkivverket

[#19358] Kjellaug 1500 - 1800


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ofte kan sjeldne kvinnenavn være ledetråder som gir muligheten til å finne uante slektsforbindelser. Dette i de tilfeller oppkalling ser ut til å følge det sedvanlige mønsteret.I Gjallarhorn nr. 31 hadde jeg en artikkel som tok for seg flere personer med tilknytning til gården Lindum i Skoger (nåværende Drammen kommune). En sentral person var den Kjellaug Jonsdotter (arveskifte 1655) som er nøkkelen til å forstå sammenhengen blant brukerne på Lindum fra 1632 og fremover. I Skogerboken finner vi to ytterligere Kjellaug i tiden frem mot 1801, og disse ser ut til å tilhøre etterslekten til Kjellaug Jonsdotter.I 1801-tellingen finner vi følgende 5 Kjellaug:Kjellaug Elisabeth Bentsdatter, 2 år gammel, på gården Stammeland i Eidanger.Kjellaug Torsdotter, 35 år og ugift, i Larvik.Kjellaug Jørgensdatter, 8 år. på gården Berge i Tjølling.Kjellaug Olsdotter, 39 år, på gården Østby i Tjølling.Kjellaug Ellefsdatter, 56 år, på gården Åsgården i Borre.Dermed later Kjellaug til å være et kvinnenavn med forekomst kun i Vestfold og Grenland. Er det noen som kjenner til ytterligere personer ved navn Kjellaug i perioden 1500 - 1800 som kan settes i forbindelse med de jeg har nevnt her?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg kan legge til at de to andre Kjellaug i Skoger var: Kjellaug Kristensdotter, f. 1665, på Lindum og Kjellaug Nilsdotter f. 1736 på Konnerud.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fornavnet Kjellaug hører til navnegruppen, 'de krigerske', som beskriver våpen og krigsutstyr. Finnes der ikke anvendelse av dette navnet før 1500?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Den eneste Kjellaug i diplomatariet er nevnt i Hjartdal 1423: LenkeKjellaug Roaldsdotter [*Kætiulaugh Roalsdott(er)] opptrådde som vitne i forbindelse med en tvist vedrørende utførte kirkelige ritualer.I tillegg er det en referanse til en 'Geteloch' hos E. H. Lind, samt det svenske 'Kætilløgh'/'Kæteløgh'.Det jeg primært var opptatt av, var andre kvinner i perioden 1500 - 1800, enn de jeg allerede har nevnt, som bærere av dette sjeldne navnet. Finnes det flere?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan Getlaug/Geteløgh være en annen variasjon av dette navnet?I såfall fikk min 6. tipp oldefar en datter ved dette navn ca. 1715:Getlaug Johannesdtr Dale fra Kyrkjebø i Sogn.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

http://www.vestfold-slekt.net/ fant jeg to til i Tjølling kirkebok (viede): Kjellaug Olufsdatter (Vikerøya) viet 1709 og Kjellaug Andersdatter (Ø. Skåra) viet 1773. I andre kirkebøker på Vestfold-slekt fant jeg ingen ved et raskt søk (søkte bare på skrivemåten Kjellaug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Takk for de to nye fra Tjølling. Til dette med Gitlaug/Getlaug: Jeg ser at Eivind Vågslid i 'Norderlendske fyrenamn' gir referanser mellom Kjellaug og Gislaug, hvor han tydeligvis mener at disse kan gå om hverandre på Vestlandet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Nok en Kjellaug:I Våle bygdebok (bd. I, Annen del, s. 1418) finner vi en Kjellaug Hansdatter, som datter av Hans Lauritsson og dennes ektefelle Ingeborg Pålsdotter på Søndre Heum i Undrumsdal. Hun giftet seg i år 1700 med lensmann Hans Nilsson på Steinbjørnrød (Skoppum i Borre).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

På Jareteigen i Sem:'Peder Stenssøn, 1650 - ca. 1679. Han tjente i 1643 på Brekke. F. ca. 1618, muligens g. m. Kellou (Kjellaug) Jareteigen, som døde 1702, 83 år gammel. Ett barn: Maren, g. m. Jørgen Svendsen, se nedenfor. - Peders bror Klaus bodde på Sanderød, og broren Kristen på Mellem Berg.'Kilde: Sem og Slagen bygdebok, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Da har vi jo fått fram relativt mange navnebærere av Kjellaug i Vestfold (m/Eidanger i Telemark)(geografisk og kronologisk sortert):NORDFYLKETKjellaug Jonsdotter på Lindum i Skoger, arveskifte 1655. Kjellaug Kristensdotter på Lindum i Skoger , f. ca. 1665. Kjellaug Nilsdotter på Konnerud i Skoger, f. 1736MIDTFYLKETKjellaug (??) på Jarteigen, f. ca. 1619(?), d. 1702 Kjellaug Hansdotter, gift med Hans Nilssen Steinbjørnrød, på Søndre Heum i Undrumsdal og Steinbjørnrød i Borre Kjellaug Ellefsdotter, på Åsgården i Borre (56 år i 1801)SYDFYLKETKjellaug Olsdotter på Vikerøya i Tjølling, viet 1709. Kjellaug Andersdatter på Ø. Skåra i Tjølling, viet 1773. Kjellaug Olsdotter, 39 år, på gården Østby i Tjølling. Kjellaug Torsdotter, 35 år og ugift, i Larvik. Kjellaug Jørgensdatter, 8 år. på gården Berge i Tjølling. Kjellaug Elisabeth Bentsdatter, 2 år gammel, på gården Stammeland i Eidanger.Etter denne oversikten, har det ikke kommet til noen nye i nordfylket. Tre stykker er funnet, med mange års spredning, i midtfylket. Og vi finner en sterk konsentrasjon om Tjølling i sydfylket. Jeg tror Kjellaug Toresdotter i Larvik og Kjellaug Bentsdotter i Eidanger i 1801 skal knyttes til sine navnsøstre i Tjølling.Hittil har det ikke dukket opp noen Kjellaug i årene 1500 - 1800 fra området utenfor Vestfold med tilstøtende kommuner. Det er for tidlig å trekke noen konklusjon, men det kan allikevel virke som om Kjellaug i tillegg til å være sjeldent som kvinnenavn, har sin første spredning via oppkalling gjennom Vestfold.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.