Gå til innhold
Arkivverket

[#19360] Ole Mørk, g. 22.des. 1794 m. Juditha Mortensdatter, Hamarøy


Gjest Thore Eilertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Eilertsen

Har Ole Mørk f. ca. 1758 (43år i 1801) g..m Judith Mortensdtr. f.24.aug. 1768, dtr. av Morten Jensen og Gunhild Maria Mensdtr. Presteide, Mamarøy. Ole og Judith har minst to barn Olava Christine f. 1800 Hamarøy og Lorenze Margrethe f. 1803 Hamarøy. Kan noen hjelpe med foerledre til Ole, hvor han kom fra osv. Det samme gjelder vel for Judiths foreldre. -Thore Eilertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg vet ikke om dette blir riktig. Skifte etter Ingeborg Sørensdatter, Wasbotten i Hasmarøy i 1775: Her er en Morten Jensen, Biørndal nevnt som sønn. Jens Erichsen er nevnt som ektemann. Kan dette være bestforeldrene til Juditha? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ole Mørch var enkemann før han giftet seg med Juditha for det er et skifte etter Malene Christophersdatter i 1793 der Ole Mørch er oppført som hennes mann. De hadde også en datter som døde 16 uker etter moren. Andre Mørch finner jeg ikke i området. Jeg skummet fort gjennom Simon Ellefsens Mørch i Astafjord, men fant ikke Ole. Hans aner kan jo likevel finnes der hvis en går grundigere til verks. Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser ved alfabetisk gjennomgang av skifter i Salten at det er regstrert ca 20 med Mørch som etternavn på forskjellige steder i området. Har du flere opplysninger, så kan jeg lete etter foreldre til Ole Mørch. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Jeg har også vært gjennom Mørchène fra Astafjord uten å finne noe. Har funnet en Ole Mørk Olsen,f. 1791, sønn av Ole Larsen og Lena Mørk bosatt Hol, Tjeldsund, Lødingen. Finner ikke hvor Lena heller kom fra. Takk for hjelpen så langt. Håper du tenker på meg dersom det skulle dukke opp flere Mørk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Nei, det eneste jeg vet er det jeg har skrevet. I FT 1801 er han 43 år. Jeg får prøve i kirkebøkene på viede en gang, kanskje står foreldrene der. De ble g. 22. des. 1794 iflg Fam.Sear.Vital R. -Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Børge Strandskog

Hei! Din Ole Olsen Mørk ble født utenfor ekteskap på gården Vasseng i Hamarøy . Årstallet er usikkert (Hamarøy mangler kirkebøker fra denne tida). Morens navn var Maren Eriksdtr, og hun var fra Vasseng. Far til lille Ole het også Ole Olsen Mørk (Mørch) og om ham kan man lese i referat fra høsttinget i Tjelsund fjerding i 1770:- Ole Mørk var da tiltalt i 3 leiermålsaker: 1) I 1760 med Maren Leth Leines i Steigen 2) I 1765 med Maren Eriksdtr Vasseng i Hamarøy (mor til ”din” Ole Olsen Mørk) 3) I 1767 med Karen Olsdtr Kjøpsnes i Tysfjord. Ole Mørk sa seg skyldig i leiermål 1 og 3. Ole Mørk forklarte videre at han ble gift med sin andre kone i 1758 og hadde talt med henne for to år siden i denne fjerding, men visste ikke nå hvor i fogderiet hun oppholdt seg. Han hadde to barn i dette ekteskapet hvorav 1 nettopp var død og 1 pikebarn på 8 år som ennå lever. Ole var født i Kristiania og var 43 år gammel. Han kom under 'Rytterne i Fyhn' hvor han tjente i 6 år, han hadde ennå sitt pass på sin ærlige avskjed derfra. Siden kom han til Bergen hvor han var 'lavet mager' i 5 år og konstabel i 5 år. Siden har han vært i Nordlandene i 12 år hvor han har ernært seg av snekkerarbeid, men har ikke hatt noe fast tilholdssted......Her skulle det vel være noe å gå videre på? Vennlig hilsen BS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Børge. Du har virkelig funnet fine opplysninger her. Kan du være så snill å oppgi kilder - er selv på jakt etter opplysninger for andre personer fra Tjeldsund-området. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Takk Børge. Dette ser spennende ut. Har ikke fått sett så mye på det ennå, men kan du si meg hva 'Rytterne i Fyhn' er ? Det vakte min nyfikenhet ved første øyekast. Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest May Olden

Har denne 'Mørk-greina' noen som heter Anne(a) Helmine Mørk som fikk en sønn utenfor ekteskap: Aksel Andal Hansen f. 10 feb 1909 på Åsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thore Eilertsen

Nei , May, det tror jeg ikke. Til Børge: Kjenner du en sønn til Ole og Judith? Finner i Fam.Search, IGI og Vital en sønn Mathias, f. 09061797, døpt11061797 Hamarøy, foreldre Ole Mørk og Jodda Mortensdatter. Fikk en mail om dette i dag. Mathias skal være en av anene til mail-skriveren. Finner ikke Mathias i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Børge Strandskog

Hei! Beklager manglende respons tidligere.Til Thore: 'Rytterne i Fyhn' høres flott ut, men jeg kjenner ikke noe nærmere til hva det er - utover at det selvfølgelig må ha vært en militæravdeling av noe slag. Når det gjelder denne sønnen Mathias (Olsen Mørk), så døde han som spebarn, 2 måneder gammel.Til Inger: Opplysningene er hentet fra en avskrift (digital) av tingprotokoller, utført i forb. med bygdebokarbeid i området. Muligens kan denne skaffes ved henv. Tysfjord kommune v/ bygdebokforfatter Finn Rønnebu.Mvh, Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.