Gå til innhold
Arkivverket

[#19362] Mikal Bårdsen


Gjest Ella Dahl Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ella Dahl Hansen

Mikal Bårdsen fra Verdal i Trøndelag bosatte seg som strandsitter i Volnes på Dønna.Gift med Julianna Pedersdatter Verdal.Sannsynligvis var han fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kirkebøkene for Verdal ligger på nett, og i perioden 1799-1895 finner jeg bare to aktuelle. Det er Michael Baardsen f 29.11.1819, døpt 16.01.1820 Stiklestad. Foreldre: Baard Nilsen Maritvoldvald, Øhren og Anne Olsdatter. Merknad: K. 11.10.1835 Soldat.Den andre er Michael Baardsen f 10.12.1828, døpt 25.01.1829 Stiklestad med foreldre Baard Olsen Mikkelsgaard og Karen Olsdatter. Merknad: K. 01.10.1843 Soldat. K=betyr kanskje 'konfirmert'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du har kanskje ikke Julianna heller. Hun er født 24.10.1836, døpt 10.11.1836 Verdal med foreldre Peter Aspaas, gift mand og løs karl fra Trondhjem og Dorthea Andersdtr Lyngsvald, ugift pige. Merknad K. 19.101.1851. Lyngsvald er vel en plass under gården Lyng i Verdal.Denne Peter Aspaas kan jo være den Peter Rasmussen Aspaas som gifter seg i Trondheim 24.07.1835 (med en annen). Far hans heter Rasmus Svendsen Aspaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Er det den rette Julianna? I Ft. for 1865 er hun oppført som Juliane M., og i 1875 som Juliana Maria, f. 1833. Kan det ikke være Juliane Marie Pedersdatter, f. 04.06.1833 på Borgenvald, datter av husmann Peder Johnsen og k. Johanna Andersdatter. En Juliane Marie Nordberg, f. ca. 1832 flyttet fra Verdal til Nordland i 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo - du kan ha rett! Hun er så pass ung i 1865 at hun burde ha greie på alderen sin, og 1836 passer jo helt med det som er opplyst i folketellingen, men - hun må i tilfelle ha vært bare 16 år når hun fikk det første barnet, og denne M'en også gjør at du kan ha rett. Vanligvis (i folketellinger og ved død) blir man opplyst å være eldre enn man egentlig er, men her går det i tilfelle den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...i 1875-tellingen er hun jo faktisk oppført som født i 1830 (ikke 1833). For å finne ut for sikkert hvem hun var, må vel giftemålet sjekkes (navn på fedre). Det skjedde antakelig i Verdal like før 1854, eller i Alsta(d)haug, der det første barnet ble født. Det er vel forresten ikke helt sikkert om det er Alstahaug i Nordland eller om det er Alstadhaug kirke i Skogn (ikke langt fra Verdal) som er riktig. Jeg vil holde en knapp på Nordland - det var ikke så vanlig å benytte navnet Alstadhaug (i Skogn) for å beskrive fødested. Oppkalling av barna gir ingen pekepinn om hvem som var foreldre (av de som er nevnt som aktuelle)- Ingeborg, Karen A., Johan Mattis, Olina Maria, Elise Petrine, Ivar Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei - etter en ny runde, er jeg klar for å bite i det sure eplet og være helt enig med Magne i at Juliane Marie f 04.06.1833 Stiklestad, med foreldre Peder Joensen Borgenvald og Johanna Andersdatter er den mest aktuelle. Hun ble konfirmert 26.09.1847. Jeg beklager veldig at jeg var for kategorisk når jeg proklamerte Julianes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Årstadvold

Det kan tilføyes at begge to var ugifte da de flyttet fra Verdal. Julianna flyttet som nevnt fra Nordberg, Verdal, til Nordland 20.08.1852, mens Mikal flyttet fra Mikkelsgård i Verdal til Otterøya 07.01.1853. Så de har nok møtt hverandre i Nordland og giftet seg der. Trolig kjente de hverandre fra før også, for Nordberg og Mikkelsgård ligger ikke langt fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ella Dahl Hansen

HEI Arnstein Rønning og Magne Årstadvold. Jeg takker for deres hjelp og interesse slik at jeg fant tilbake til min tippoldefar Michael Baardsen og hans familie i Verdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.