Gå til innhold
Arkivverket

[#19363] Anders Bryggmann


Gjest Ella Dahl Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ella Dahl Hansen

Anders Bryggmanns familie kommer fra Nederland. Han bosatte seg på Dønna og giftet seg med KIrsten fra Hestad,Dønna.Han var fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Ella.Jeg ser av dine andre innlegg at du aldri svarer de som hjelper deg med å finne slekt. Er det fordi du ikke vet hvordan du gjør det? Om det er tilfellet så bare peker du med den bevegelige pilen på skjermen på blyanten i det siste innlegget og pilen forandres til en hånd. Deretter trykker(klikker) du på venstre museknapp(kanskje også høyre der er jeg usikker)og en svarboks kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg får ikke inn noe svar her, og vet ikke hva det er som er feil. Håper det går denne gangen.Til nr. 1 og 7: Hieronimus Brugmann som var på Herøy, ble født på Neppelberg i Nesna. Foreldrene var Ulrik Hieronimussen Brugmann og Anna Hansdatter Klæboe. Den 25.08.1716 ble han gift med Maren Stensdatter Wirtmann i Herøy, men det var da oppgitt at de skulle bosette seg på Neppelberg i Nesna. Der ble disse barna født:1)Petter Ulrik Hieronimussen Brugmann Trolovet og gift i 1738, med Kirsten Joensdatter Skaga i Herøy.2)Sten Wirtmann Hieronimussen Brugmann Døpt: 1718 i Nesna3)Anders Hieronimussen Brugmann, som jeg dessverre ikke vet mer om. Kanskje er det han det spørres etter.4)Homfred Hieronimussen Brugmann Døpt: 1721 Trolovet: 18.p.trinit. 1744 med Caren Adriane Klæbo.5)Johan Hieronimussen Brugmann Døpt: 1723 Trolovet: 6.Dom p. trinit. 1747 i HerøyHieronimus ble gift en gang til, og fikk datteren Maren Maria døpt i 1728.Dessverre har jeg mistet en del informasjon ved formatering av harddisken, og blant annet hvem Hieronimus var gift med i 2.ekteskap.Jeg har noe om anene til Hieronimus, men ønsker først å vite om det er Hieronimus sin sønn Anders det spørres etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jo nå at den Anders som antageligvis ble etterlyst aner på var født i ca 1848, og beklager at jeg ikke så bedre etter før jeg svarte. Det er likevel sikkert forbindelse til dem jeg skrev om. Hadde jeg ikke hatt minst 3 andre prosjekter i slektsforskning gående, så skulle jeg sett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Dahl Hansen

Endelig et svar fra meg. Takk til B.K.Oslo for rettledning.Takk til Solås, Eide, Hovdal og andre for informasjon helt tilbake til første Brughmann i Norge. Min oldefar er Anders Brughmann, Herøy f.1848 g. m Kjersten Larsdatter. Han datter Ragna er min mormor. Jeg mangler fortsatt flere ledd mellom oldefar Anders og Hieronimus Brughmann, f.1668 d. 1758 Herøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Dahl Hansen

Viser til tidligere innlegg. Hvordan finner jeg leddene mellom oldefar Anders Bryggmann og Hieronimus Brughmann, som er kanskje stamfaren ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Som jeg tidligere har antydet (indlæg #8), så tyder det på at Anders Brygmann har 'opgraderet' et mellemnavn til efternavn, og at hans dåbsnavn var Anders Brygmann Andersen. Han behøver derfor ikke at være en efterkommer af Hieronymus Brüghmann.Derimod ser det ud til at han er en søn af Anders Falch Østensen og han er en efterkommer til Adrian Rickertsen 'Falkener', se evt. http://www.nose.dk/Norge/falch.html#694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Dahl Hansen

Til Simon Ellefsen,København Takk for hjelpen. Nå fant jeg en del av mormors fam.via Anders Falch Østensen.Jeg fant også koblingen av navnene Falch og Østensen i 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Ella Dahl Hansen

Falch Østensen slekten, Herøy Helgeland. Er Anders (Andreas) Pedersen Falch f.før 1716, lensmann på Tjøtta og Aarsille Marie Pedersdatter Falch og Rebekka Pedersdatter F. søsken ? Hvor var farsgarden og hvem var far? Er Østen Angell Andersen Falch ft. 1773 på Haugen, Tjøtta d. 1816 i Øksningan far til Ole ft. 1804, Inger ft. 1812 og Anders Falch Østensen ft. 1815 ? Hva var konas navn? Er det noen som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Har du sett på Åsvang sine hefter slekten Falch.Det ser ut som du begynner å nærme deg min familie her :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Dahl Hansen

Hei O.J. Dette var interessant, men jeg har ikke lest Åsvang sine hefter.Hvor får man tak i heftene? Kan de bestilles ? Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Muligens har Helgeland historielag noe restopplag, men ellers skulle jeg tro at vanlig bibliotek klarer å skaffe disse. Heftene ble gitt u tiden 1979-82. 1ste hefte har ISBN 82-90310-01-3Er du etterkommer etter disse Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Dahl Hansen

Otto Jørgensen. Anders Falch Østensen ft. 1815 i Øksningan er min tippoldefar. Var han en sønnesønn av Anders P. Falch ?.Jeg skal prøve å få låne Åsvangheftene gjennom Biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jaha, han er også min tippoldefar. Han hadde 4 barn, Martinus, Anders, Magdalene og Jonette. Jeg tilhører Magdalene. Hvem tilhører du ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Dahl Hansen

O.J. Oslo.Jeg tilhører Anders som ble døpt Bryggmann, min oldefar.Han brukte ikke navnet Falch.Hans datter Ragna Bryggmann Mikalsen er min mormor.Ragna og Marius bosatte seg i Hopan, Dønna og fikk ni barn.Tre dødtre lever framdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.