Gå til innhold
Arkivverket

[#19364] Avlatsbrev


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Et spørsmål litt på siden av det vanlige på dette forum, men jeg prøver meg likevel. Er det noen som har et bilde av et avlatsbrev eller som vet hvor jeg kan lete for å finne ett? Med vennlig hilsen Håkon Brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Sigbjørn, det der var et stenhugget avlatsbrev, ikke et ekte et. Riksarkivet burde ha noen i magasinet (og som er fotografert). Kildeserien Norges gamle Love har trykt en liten serie av slike avlatsbrev, noen finnes også i Diplomatarium Norvegicum, og et par ligger i avskrift i Riksarkivet og er ennå ikke publiserte (stammer fra forskjellige gårdsarkiv i Norge, de jeg har lest kommer fra gårdsarkiv i Gudbrandsdalen). Men foto på nett har jeg ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nei Tore,her på bruket kjøpte de ikke avlatsbrev da de innbilte seg at de nedstammet fra den hellige Birgitta så noe slikt har jeg ikke-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for god hjelp, og Knut, jeg har allerede hentet ut brevet du viste til. I år er det 200 år siden Nord-Norge ble eget bispedømme, og det skal markeres her i Kabelvåg. I den forbindelse skal ungsdomsskolen her ha et pedagogisk teater hvor kirkehistorien fra middelalderen og frem til tidlig 1800-tall blir hovedtemaet. Og nå kan vi også lage et avlatsbrev med utgangspunkt i brevet fra Danmark. Tusen takk. Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg kan ikke oversette avlatsbrevet, men det står følgende om det på nettsiden til Det Kongelige Bibliotek i København: Marinus de Fregeno: Afladsbrev til fordel for kampen mod tyrkerne, 1475. [Lübeck: Lucas Brandis 1475]. Afladsbreve blev trykt i store mængder i de første årtier efter trykkekunstens opfindelse. Køberen af dette afladsbrev var den danske adelsmand Otto Nielsen Rosenkrantz. Udstederen af afladsbrevet, der er trykt på pergament, Marinus de Fregeno, var udsendt af paven, og indtægterne fra hans afladshandel gik til at finansiere en af de mange krige mod tyrkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.