Gå til innhold
Arkivverket

[#19374] Wilhelm L.M. Schreiber (emigrert) - Wilhelm Ernst (f.Schreiber) Kühne


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei!!Her trenger jeg virkelig hjelp av noen kloke hoder og folk med erfaring, for dette synes ihvertfall jeg er blitt veldig innviklet.WILHELM LUDVIG MARTIN SCHREIBER f. 8 juni 1840 Hamburg, Tyskland. Han ble gift 17 oktober 1875 Domkirken i Oslo m. ANNA DORTHEA JUSTINA HOOPS f. 1 august 1844 Rothenburg, Tyskland.Brudgommens far: Johan Heinrich Schreiber. Brudens far: Heinrich Hoops.I FT 1865 bor og arbeider Wilhelm L.M. Schreiber i Kirkegaten 9, Oslo. Han opplyses å være 25 år, kurvmakersvend, født Hamburg. I FT 1875 bor og arbeider han på samme adresse sammen med sin kone (Anna) Dorthea (Hoops) Schreiber. Nå er han kurvmaker.Wilhelm L.M.Schreiber og Anna Dorthea får en datter Dorothea Wilhelmine Schreiber som blir døpt i Domkirken 20 august 1876.1 november 1879 får de sønnen * WILHELM ERNST SCHREIBER. Han blir døpt i Domkirken 29 februar 1880. Konfirmert samme sted 21 april 1895.30 april 1887 reiser/emigrerer Wilhelm Ernsts far Wilhelm Ludvig Martin Schreiber til USA. Bestemmelsessted New York. Skipet Kong Ring16 juni 1896 får Wilhelm Ernst Schreiber kongelig bevilling til å avtage sine pleieforeldres navn KÜHNE.Pleieforeldrene er:Kurvmaker Wilhelm Kühne f. 1822 Berlin og hustru Anna Agnes Kühne. (Bosted Kirkegaten 9, Oslo. Samme adresse som faren Wilhelm L.M.Schreiber hadde 1865 og 1875) Disse var også faddere da Wilhelm Ernst ble døpt.I tillegg var det fadderne Ernst Koch og hustru Anna Koch. (Bopel Skippergaten 10, Oslo)Wilhelm Kühne og Ernst kokk var også forlovere ved bryllupet til Wilhelm L.M og Anna D.J.(Min stedatter hadde en etterlysning etter Kühne i Arkivforumet nr. 18819)8 mars 1910 blir Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühne far til en sønn. (Denne sønnen betaler han et årlig bidrag på 180,00 kr for. Sønnen får etternavnet Kühne Iversen, fordi moren allerede er gift med en som har reist (i forveien?) til Amerika.Wilhelm Ernst dør 15 januar 1913, og blir begravd på Vår Frelsers gravelund 21 januar 1913. Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühne hadde betegnelsen Rentist, og hadde renter av en kapital på 40000,- kr. Han hadde bostedsadresse Møllergaten 47 da han døde. Det ble holdt samling i skifteretten etter ham 21 juni 1913, men det var ingen som møtte.Hva kan ha skjedd i denne familien.Jeg finner ikke igjen noen av de ovenfornevnte personene i FT 1900.Hva skjedde med Wilhelm Ernsts far? Kom han til New York? Døde han der?Hva skjedde med moren til Wilhelm Ernst,Anna Dorthea Justina Hoops/Schreiber?Hva skjedde med søsteren til Wilhelm Ernst, Dorthea Wilhelmine Schreiber?Er pleieforeldrene Wilhelm og Anna Kühne døde?Hvor befinner Wilhelm Ernst Kühne seg selv i FT 1900?Dette syns jeg er en skikkelig nøtt og håper virkelig på hjelp.Mange hilsner og *Smil* fra RigmorHvorfor fikk han pleieforeldre i 1896?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei!Jeg vet nå ihvertfall hva som har skjedd med 2 av personene jeg har spurt etter.Jeg ringte i går til Vår Frelsers gravelund, for å høre om de kunne sitte med noe mer informasjon.Jeg fikk da vite at Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühnes pleiefar Kurvmaker Wilhelm Kühne ble begravd 24 mars 1888 - 66 år gml. (født ca 1822)- (8 år før han ble pleiefar)20 juni 1896 blir enkefru Anna Marie Elisabeth Kühne begravd 74 år gml. (født ca 1822)- (4 dager før det kommer kongelig bevilling på at pleiesønnen Wilhelm Ernst Schreiber avtager pleieforeldrenes navn Kühne!!!)I folketellingen 1865 oppgis Wilhelm Kühne å være 48 år (f. ca 1817) (5 års differanse) Kona Anna Rosenthal født i Bremen, 40 år (f. ca 1825) (3 års differanse.I folketellingen står Wilhelm Kyne (Kühne) f. 1822 Berlin. Kona Anna AGNES!! f. 1824 Darme, Oldenburg. (Anna Agnes Marie Elisabeth Kühne f. Rosenthal?????)Gravstedet ble fornyet av Maler og Rentenist Wilhelm Kühnes dødsbo 1913, ved advokat Poul Holst Borgen. Graven gikk ut i 1933, men ble tatt i bruk 1941 av ....NN. HalsJeg er vel ikke blitt så veldig mye klokere av dette, annet enn at jeg nå vet at pleieforeldrene begge var døde før FT 1900.Håper virkelig at det er noen som kan sette meg på noen spor hvor jeg kanskje kan lete videre.Veldig takknemlig for alle innspill og hjelp jeg kan få.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Svært lite og trolig allerede lest (men for sikkerhets skyld):I dødsfallsprotokollen til skifteretten i Kristiania, finner vi 'Kurvemager Wilhelm Kühne, 66 Aar, død idag i Kirkegaden 9'.'Efterl: Enke Anne Marie Elisabeth Agnes Kühne men ingen Børn. Anmeldt af Snedker Arnt Engebretsen - Raadstug. 22'(1896 har jeg nok feilarkivert, så enken finer jeg ikke i farten)En liten detalj jeg tror du ikke har nevnt er at Wilhelm Kühne d.y. døde på Diakonisseanstalten 15.01.1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved folketellingen i Kristiania 31.12.1883 bor Wilhelm og Anna Kühne alene i Kirke Gade 9.To år senere, ved folketellingen 31.12.1885 bor 'Pleiebarn Wilhelm Schreiber' født 1879, Christiania hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Wilhelm Schreiber d.e. bodde så sent som høsten 1884 i Kirke Gade 9, Kristiania.Ved folketellingen 31.12.1883 står familien på denne adresse med: Wilhelm Schreiber (1840) og Dorthea Scheriber (1844) - barn: Elise (1876), Wilhelm (1879), Anton (1881) og August (1883).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Geir :-))Du vil ikke tro hvor glad jeg ble for svar fra deg. Dette er et puslespill som jeg overhodet ikke har mulighet til å sette sammen alene uten hjelp.Her dukker det plutselig opp 3 barn til også. Jeg fikk vite av Domkirken i Oslo at Wilhelm Ludvig Martin Schreiber (heretter kalt W.L.M.Schreiber) og hustru Anna Dorthea Justina Hoops (heretter kalt A.D.J.H. Schreiber) døpte en datter i Domkirken 20 august 1876, som fikk navnet Dorothea Wilhelmine Schreiber. (Kanskje hun også hadde navnet Elise? Domkirken nevnte ikke noe om det.)Du skriver at familien bodde i folketellingen 31.12.1883 med barna Elise, Wilhelm, Anton og August. Hvilken adresse var det ?Jeg var i kontakt med en kjempekoselig dame på Statsarkivet i dag. Hun kunne fortelle meg at hun hadde kikket på `Lassens samlinger`på Riksarkivet. Der fant hun at W.L.M.Schreiber overtok kurvmager Kühnes verksted i Kristiania 18 januar 1876. I hvilket han hadde arbeidet i 13 år. Kühne sluttet av sykdom.Ektefolk H.(??? W.L.M.Schreiber)Schreiber og Dorothea i Kristiania mistet 7 mars 1884 et barn ved navn August 8 mnd. gammelt. Han ble begravd i Oslo 11.03.1884.Jeg prøver å lage en liten oversikt over hendelsene, som kanskje kan gjøre det lettere å hjelpe/finne ut av det på.1822 - Wilhelm Kühne blir født Berlin, Tyskland. Hans kone Anne Marie Elisabeth Agnes Kühne f. Rosenthal blir født Darme, Oldenburg, Tyskland. De døde barnløse med unntak av pleiesønn Wilhelm Ernst Schreiber. Senere Kühne1840 - 8juni - W.L.M. Schreiber blir født i Hamburg, Tyskland.1844 - 1 august - Anna Dorthea Justina Hoops bli født Rothenburg, Tyskland.1863 - (W.L.M.Schreiber kommer til Norge??)1865 - W.L.M.Schreiber bor og arbeider Kirkegt.91875 - W.L.M.Schreiber bor og arbeider Kirkegt.9, sammen med sin kone A.D.J.H.Schreiber. De gifter seg i Oslo Domkirke 17 oktober 1875.Brudgoms far: Johann Heinrich (Schreiber?) Brudens far: Heinrich Hoops Forlovere: Wilhelm Kühne, Kirkegt.9 og Ernst Koch,Skippergt.10, Oslo1876 - W.L.M.Schreiber og hstr.A.D.J.H.Schreiber døper en datter Dorothea Wilhelmine 20 august. ---- De får samme år en datter Elise?1876 - W.L.M.Schreiber overtar 18 januar Kurvmager Kühnes verksted i Kristiania, hvor han har arbeidet i 13 år. (1863?)1879 - W.L.M.Schreiber og hstr. A:D.J.H.Schreiber får sønnen Wilhelm Ernst Schreiber 1 november.1880 - Wilhelm Ernst Schreiber blir døpt i Oslo Domkirke 29 februar. (Bosted Kirkegt.9)1881 - W.L.M.Schreiber og hstr. A.D.J.H.Schreiber får en sønn ved navn Anton Schreiber.1883 - W.L.M.Schreiber og hstr.A.D.J.H.Schreiber får en sønn ved navn August Schreiber.1883 - W.L.M.Schreiber og hstr.A.D.J.H.Schreiber bor FT 31.12.........? med barna Elise, Wilhelm, Anton og August.1884 - Ekteparet W.L.M.Schreiber og A.D.J.H.Schreiber mister et 8 mnd. gmlt. barn (Født ca august 1883) Barnet blir begravd i Oslo 11 mars 1884.1885 - `Pleiebarn`Wilhelm Ernst Schreiber f.1879 bor i Kirkegaden 9, hos Wilhelm og Anna Kühne.1887 - W.L.M.Schreiber reiser/emigrerer til New York USA, med skipet Kong Ring.Bostedsadresse Kirkegaden 9.1888 - Wilhelm Kühne dør. Han blir begravet på Vår Frelsers gravelund 24 mars d.å. - 66 år gml.1895 - Wilhelm Ernst Schreiber konfirmeres i Oslo Domkirke. Bostedsadresse Kirkegaden 9.1896 - Wilhelm Ernst Schreiber avtager ved kongelig bevilling 16 juni sine pleieforeldre Kurvmager Kühne og hstr. Anna Kühne navn Kühne.1896 - Enken Anne Marie Elisabeth Agnes Kühne begraves 20 juni d.å. (4 dager etter navne bevillingen)1910 - Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühne blir far til Øyvind Kühne Iversen 8 mars d.å. Han får Iversen som etternavn fordi Øyvinds mor Elise Stenberg allerede er gift med en NN Iversen som skulle reise i forveien til Amerika. (Elise ville aldri reise etter og mottok visstnok mange sinte brev p.g.a det.) Wilhelm Ernst Kühne betaler et årlig bidrag på 180,00 kr. for sønnen.1913 - Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühne dør på Lovisenberg diakonisseanstalt 15 januar bare 33 år gml. Dødsårsaken er vanskelig å tyde iflg.Domkirken. Det synes som om det står CHOLEAUGITE/CHOLEUGITT? (Kolera????) Wilhelm Ernst Kühne har betegnelsen Rentenist og Maler. Han har adresse Møllergaten 47, Oslo. Han lever på renter av en kapital på 40 000,- kr.Han blir begravd på Vår Frelsers gravelund 21 januar 1913.Samling blir holdt i skifteretten 21 juni 1913, men det var ingen som møtte.Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål som jeg lurer veldig på. Nå ser det ihvertfall ut til kanskje å kunne komme litt på glid.Jeg er veldig takknemlig for alle tips, råd og vink.Enda en gang tusen takk til deg Geir.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Scheriber-familien (slik dåpsnavnet står i kirkeboken):Dorothea Wilhelmina Elise, født 23.07.1876,Kirkegade 9, døpt i Vor Frelser, Christiania 20.08.1876. Foreldre: Wilhelm Ludwig Martin Schreiber (1840) og Anna Dorothea Justia Hoops (1844) (Domkirken Mini 17 17/20 f.476 no.103).Vilhelm Ernts, født 01.11.1879, døpt i Vor Felser, Christiania 29.02.1880. (Domkirken Mini 29 1/8 f.27 14)Familien flytter nå midlertidig til Kirkegade 13:Ferdinand Anton, født 03.03.1881, døpt i Vor Frelser 22.05.1881 (Domkirken Mini 29 2/8 f.58 no.36). Her er morens navn skrvet Sofie Justine Dorothea Hobs.Tilbake i Kirkegade 9:Theodor Herman August, født 04.07.1883, døpt i Vor Frelser 19.08.1883, moren skrevet Anna Dorothea Sophie f. Hoops. (Domkirken Mini 29 3/8 f.109 no.61).Ingen fra familien Kühne er faddere for noen av de andre barna (!).Høsten 1885 bor familien i Maribo Gade 8 b, og ved folketellingen 31.12.1885 finner vi der Wilhelm og Dorethea Schreiber, født hhv. 1840 og 1844 i Tyskland, med barn som nevnt ved folketellingen 1883, men i tillegg står oppført Klara født 1884.Andrea Louise Clara var født i Kirkegade 9, Christiania 28.11.1884, døpt i Vor Frelser 15.03.1885. Heller ikke her er Kühne faddere. (Oslo Domkirke Mini 29 4/8 f.143 no.16).Altså etter at Vilhelm Ernst er flyttet til familien Kühne, får familien Schreiber familieforøkelse. Schreiber har eget lokale til sin kurvmakervirksomhet og kan vel vanskelig sitte spesielt dårlig i det. (Skatteprotokollene på Byarkivet vil fortelle mer om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er Theodor Herman August Scheiber som dør av bronkitt 07.03.1884, begraves 11.03.1884 (Vor Frelser) (Oslo Domkirke Mini 26 8/10 f.226a no.8). Adressen var Kirkegaden 9.Kirkegaden 9 var også adressen ved folketellinge 31.12.1883.Siste setning i forrige innlegg var en datoblanding, men er forsåvidt uten betydning for mysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser at Wilhelm Schreiber reiser uten familie i 1887. En liten kuriositet, linje M.A.Kopperud er altså Bremerlinien som Ole Martin August Kopperud var generalagent for. Han var bror til min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Små biter:Kristiania Adressebog 1888 (senhøsten 1887): Schreiber, W. Kurvmager, N.Vold Gd. 10. Året etter ingen Schreiber. (enkefru Kühne i Kirke Gaden 9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kristiania Adressebog 1896: Kühne, Anna, Enkefru, Kirke Gd 9De neste 3 årene finner jeg et interessant navn som nok ikke kan være din mann, men jeg tar ham med allikevel;Kristiania Adressebog 1897: Kühne, Wilh. E., fhv. Konduktør, Rusel.Vn. 6Kristiania Adressebog 1898: Kühne, Wilh. E., fhv. Konduktør, Rusel.Vn. 6Kristiania Adressebog 1899: Kühne, Wilh. E., fhv. Konduktør, Holbg. Gd 11 Bb. -------------------Høsten 1902 dukker plutselig Wilh. Kühne opp, bosted Tostrups Gd 27, kontorist.Høsten 1904 Rentenist (ikke trykkfeil) Wilh. Kühne i Thomas Heftyes Gade 37. (Adressebok 1905)Ikke med i adressebøkene 1908 og 1910.Høsten 1911, Rentenist Wilh. Kühne i Chr. Krohgs Gd. 50. Han reiser nok til/fra Kristiania, uten å ha noen kvalitativ begrunnelse, skulle jeg tro;Han arvet fra sin far i Amerika. Han reiste dit straks etter pleiemorens død og bodde med familie der til han returnerte første gang (mellom 01.01.1902 og senhøsten 1903).Skatteprotokollene for Kristiania skulle avsløre når Wilhelm/Vilhelm Ernst Kühne/Schreiber første gang er formuende. Skiftene etter pleieforeldrene viser at han ikke var adoptert og jeg vet ikke engang om han arvet noe etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Geir.Utrolig hvor mye nyttig informasjon du har gitt meg i denne saken.Et mysterium som du sier, kan man vel godt kalle dette. Likevel syns jeg at dette kan begynne å likne på noe med alt hva du har skrevet ned.Ja, det er riktig at Wilhelm Ernst hadde betegnelsen Rentenist. Han levde på renter av 40000,- kr. Han var også Maler,(kunstmaler?)og når han dør så har han bopel i Møllergaten 47.Det kan vel ikke være Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühne som du har funnet som forh.konduktør i Ruseløkkveien 6 i adressebok 1897,98,99. Han ville vel være for ung til det vil jeg tro. Men likevel, Hvem kan denne Wilhelm E. Kühne ellers være??? Wilhelm og Anna Kühne hadde jo ingen barn.Det var pussig at han ikke finnes i adressebok 1908 og 1910. Hans sønn blir jo født 8 mars 1910, og har således blitt unnfanget omkring månedskiftet mai/juni 1909. Så vet jeg da at han bor i Thomas Heftyesgade 37 høsten 1904, og Chr. Kroghsgade 50 høsten 1911, og Møllergaden 47 januar 1913.Du skriver videre at han reiste til Amerika straks etter pleiemorens død i 1896, og bodde der med familie til han returnerte første gang mellom 01.01.1902 og senhøsten 1903. Hvor har du klart å finne det???? Jeg har ikke funnet hverken han, hans mor eller søsken blandt emigrantene.- Jeg har lurt på hvordan faren som reiste/emigrerte i 1887 kunne forlate kone og barn på hhv. 11, 8, 6 og 2 år.- Jeg har lurt på hva som skjedde med kona og ungene, men når du skriver at Wilhelm Ernst drar og bor med familien i USA, så må de jo ha kommet seg dit på et vis. Jeg har lett etter de på alle tenkelige vis i FT 1900 uten å finne de, men da må jo forklaringen være at de ikke befinner seg i Norge i det hele tatt. Blandt emigrerte har jeg som sagt heller ikke funnet kona Anna Dorothe Sofia Justina Hoops f.Rosenthal.Du skriver at han arvet sin far i Amerika. Vet du hvornår hans far W.L.M.Schreiber døde i Amerika, og hvor i Amerika han og familien bodde?Ja, det er mye merkelig her.Jeg er så glad Geir for at du hjelper meg.Tusen, tusen takk og *Smil* fra Rigmor - Jeg har lurt på hvorfor han fikk Kühne som pleieforeldre, og hvorfor han tok deres navn etter deres død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er kun hypoteser fra min side når jeg skriver: 1. Han reiste til Amerika til sin familie straks etter pleiemorens død (begrunnelse; han finnes ikke i adresseboken i Kristiania før etter 1900 og han er foreløpig ikke funnet ved FT 1900) 2. Pga. alder er han neppe den fhv. konduktør, men navnelikheten var mer enn påfallende. 3. Adressebøkene er ikke ajour, dvs. de gjelder for høsten året før. Og hans sønn må jo ikke være unnfanget i Norge. Det skal dog tilføyes at adressebøkene ikke er 100% pålitelige, så det forekommer en og annen feil. 4. At han reiste frem og tilbake til Amerika er bare en (naturlig) teori om hvorfor han dukker opp/forsvinner i Kristiania.Jeg tror det naturlige neste skritt ville være skatteprotokollene for Kristiania på Byarkivet. Dessuten er emigrasjonslistene på DA langt fra fullstendige og det er mange hull å fylle der i denne saken, så da vil jeg foreslå en tur til RA i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Heisan igjen.Ja, navnelikheten var veldig påfallende, så jeg stusser veldig på dette. Wilhelm Ernst og Elise Stenberg f.Gulbrandsen på Furnæs, Hedemark (gift Iversen)fikk sønnen Øyvind som ble født 8 mars 1910. Øyvind døde forøvrig 10.06.1978 i Oslo. (Tror han bodde noen få år på Furnæs, Hedemark som liten, før de (mor og sønn)visstnok flyttet til Oslo. (Sandakerveien???) Jeg tror nok at han ble unnfanget i Norge, for moren Elise var aldri utenfor Norge iflg. min svigerinne.Det er nok kanskje riktig det du antyder at han kan ha reist endel frem og tilbake, men det er jo litt rart at man ikke finner ham eller andre av hans familie i emigrantlistene.Går det kanskje an å finne ut av om de kom til Amerika? Jeg synes også det virker så rart at ingen møtte frem/dukket opp på samlingen i skifteretten.Min svigerinne nevnte også en gang at han visstnok også eide en bygård i Schweigaardsgate i Oslo. (Kanskje også flere bygårder?) Jeg vet ikke hvor mye hold det kan være i dette.Jeg takker deg masse enda en gang.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare et lite spørsmål, jeg finner ikke Øyvind døpt eller konfirmert i Furnes. Har du noen opplysninger, gjerne mer om moren og hennes første ekteskap også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Geir.Jeg tror at Øyvind ble døpt i Oslo. Jeg skal ringe hans datter og sønn i dag og prøve å finne ut av det.På morgenen idag, fant jeg tilfeldigvis en lapp blandt alt rotet mitt hvor jeg hadde skrevet:Elise GUDBRANDSDATTER Stenberg f. 25.05.1875, Rønningen, Brumundalen, Furnæsåsen.Far: Gudbrand LarsenMor: Marie Halvorsdatter d. 1921 - 76 år gml. Stenberg Rydningen/Rønningen.Jeg lette med en gang i FT 1900 og fant på Vang, Hedemark på gården Stenbergsrønningen:Marie Halvorsdatter. Hm. Enke - Pladsbrugerske, selveier f. 1845 Furnæs. Kanskje jeg er på rett spor her?Hva jeg er blitt fortalt om Elise:Hun var født på Furnes, på Rønningen eller Stenberg. Hun tjenestegjorde også en tid på Hamar. Hun hadde også en tjeneste/huspost hos Henrik Ibsen. Av ham fikk hun hans reisekoffert, og hans nattbordslampe. Hun giftet seg med NN.Iversen,(Hans fornavn er det ingen av oss som vet.)årstall ukjent.NN. Iversen reiste til Amerika, og meningen var at Elise skulle komme etter. Hun reiste aldri etter, og ble heller aldri skilt fra ham. NN. Iversen sendte visstnok mange både sinte og truende brev til Elise fra Amerika fordi hun ikke kom.Så treffer Elise Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühne, og får med ham sønnen Øyvind Kühne Iversen 8 mars 1910. (Død 10 juni 1978 Oslo)Jeg har forstått det slik at hun da var/bodde i Oslo, men at hun senere dro til Furnæs hvor hun hadde en part/del i en gård Rønningen/Stenberg?Øyvind gikk visst noen år på skole på Furnæs. Jeg skal som sagt prøve å få rede på det senere i dag.Det er jo ganske vittig da.Sønnen, barnebarna, oldebarna og tipp oldebarna til Wilhelm Ernst (Schreiber) Kühne går rundt med etternavnet Iversen etter NN. Iversen som dro til 'Uniten.' I stedet for Schreiber eller Kühne.Det skulle være utrolig morsomt om man til slutt hadde klart å finne ut av dette. Jeg synes det er kommet fram veldig mye jeg ikke visste om hittil, og er utrolig glad for det.Stort *Smil* fra Rigmor på en regnværsdag i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Nå har jeg snakket med min svoger,Wilhelm Ernsts barnebarn.Han hadde papirer på at Elise Gudbrandsdatter var født 25 mai 1975 Stenbergrønningen, Furnæs.Foreldrene var: Gudbrand Larsen Stenbergrønningen og Maria(Marie) Halvorsdatter. Maria Halvorsdatter døde 1921 - 76 år gml. (født ca 1845)Maria Halvorsdatter finner jeg igjen i FT 1900 på grd. Stensbersrønningen - Vang - Hedemarken.Hun er enke - Pladsbrukerske/Selveier f.1845, Furnæs. Hun bor sammen med sin sønn Kristian Gudbrandsen f. 1881 Vang? - Han driver gårdsarbeide hos moren.Min svoger trodde ikke at hans far Øivind, (Øivind med I ikke med Y som jeg skrev) f. 8 mars 1910 hadde bodd andre steder enn i Oslo/Kristiania.Han hadde avgangsvitnemål fra Kristiania folkeskole SAGENE fra 28.06.1924Han hadde en attest (konfirmasjon?) fra Paulus sogn i Oslo 14 januar 1925. Øivind Kühne, sønn av foreldre Ernst Wilhelm Kühne og Elise Iversen Gulbrandsdatter (GUDBRANDSDATTER)Han mente også å huske at hans far Øivind en gang hadde pekt på et trehus i Sandakerveien hvor han hadde fortalt at han hadde bodd.Han hadde faktisk også dødsannonsen til Wilhelm Ernst Kühne.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har funnet Elises dåp og hennes foreldres vielse. Kommer tilbake når jeg får sett på det du nettopp har oversendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare en liten sak, Stenbergrønningen skal meg bekjent ikke ligge i Furnes (det er Stenberg-gård i Furnes og flere andre steder), men i Vang (hovedsognet).Elises familie har jeg noen opplysninger om, så om du oppgir mail-adresse, kan jeg sende disse. Elises mor er imidlertid født i Furnes, farsslekten er fra Stenberg/Steenberg i Vang tilbake til 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så flott Geir:)Her kommer min e-post adresse: rig-mor@online.noGleder meg masse til å lese det.Stooort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.