Gå til innhold
Arkivverket

[#19380] Guri Olsdatter Fra Sigdal


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Kjenner noen til Guri, les mer i nr.15709.Hun er født 30 nov. 1854, av Ole Olsen og Mari Ibsdatter i Sigdal. Guri reiser til Amerika før 1870 med stemor Ingrid Halvorsdatter født 1821 og halvsøsken Gunnhild, Halvor og Ragne.Alle barnas far Ole Olen reier også.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror jeg har funnet noen av dem i 1880 i Amerika.Ole Olsen 45 år (1835), kona Ingri Olsen 57 og sønnen Halvor 20 år. De bodde i Preble, Fillmore Minnesota.(Fam.hist.libr.film 1254619, NA film nr. T9-0619, side nr. 189D) Vet ikke om disse tallene kan være til noen hjelp videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg  Myhre

hEI. jEG HAR IKKE FÅTT JOBBET VELDIG MYE MED DENNE OPPGAVEN, MEN DET BOR EI GURI OLSDATTER I CLAY, ER DET LANGT UNNA fILMORE? Men jeg skjønte ikke om hun var singel eller gift. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei .Det er en mulighet at Guri giftet seg før hun reiste til Amerika. Da er vel eneste mulighet å finne giftermålet i kirkeboka. Det kan være nevnt i Sigdalsboka. Spørsmålet må bli , Guri født 1854 ,dåp 55, som emigrerer?Dette blir litt som nåla i høystakken, men kildene er jo der så hvis det fins nok tålmodighet....til Garth Ulrich i innlegg ovenfor ,har det ikke lykkes meg å komme inn på henviste Sigdalside..GOD PÅSKE til alle ,hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Idag fant jeg på FT.1875 i Sigdal på gården Holerødningen,søndre: Husfar Petter Gulbrandsenf. 1826 kone ,Anne Knudsdatter f. 1818 i Skauer, Live Pettersdatter f.1858. Ragne Pettersdatter f.1861 Helge Pettersen f.1856, deres sønn og husfar, gift med : Guri Olsdatter f. 1854 Åse Helgesdatter deres datter f. 1875.FRA KIRKEBOK: Ekteviet 28 april 1875 Helje Pettersen Hole-eie 18 1/2 år ogGuri Olsdatter 20 1/2 år. Fedre:Petter Gulbrandsen Ole Olsen Mye kan tyde på at dette er min oldemors søster, men håper å stadfesre mer. I så fall er hun gift før hun reiser til Amerika. Hvis noen vet om denne Guri så er jeg takknemlig. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

hei. Ja det er nok familien som emigrerer, det er nevnt i margen på kirkeboka at de 'udflytter i 1886'. Åse kan være død ,de hadde også et spedbarn Knud som heller ikke nevnes, spennende å lete etter de i Amerika. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.