Gå til innhold
Arkivverket

[#19389] Petra Kristine Lindstrøm - kom hun fra Sandefjord?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Tjenestepike Petra Kristine Lindstrøm fikk 19.8.1902 i Kristiania sønnen Alf Wilhelm, døpt 30.8. Barnets far var ungkar Hans Christian Otto Schiørn.Hvem var Petra Kristine? Ved 1900-tellingen finnes én mulighet, nemlig Petra Lindstrøm, født 1882 i Sandefjord, nå tjenestepike i Fredrikstad.Det finnes i alt elleve Lindstrøm'er i Fredrikstad ved denne tellingen. Og de fleste kommer fra Sandefjord der det bor enda flere.Men er Petra Kristine, barnemoren i 1902 - identisk med Petra - tjenestejenta i Fredrikstad i 1900?Er det i så fall noen med adgang til kirkebøker eller andre kilder for Sandefjord som kan finne ut hvilke Lindstrøm'er i Sandefjord (Sandar?) som var hennes foreldre?Hilsen Torgeir Kvalvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

I Vestfoldslekt under vielser, Sandefjord fant jeg en enke som giftet seg i 1914: Fornavn brud: Alma Kristine Etternavn brud: Antonisen f. Lindstrøm . Kanskje familie? her er Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Petra Kristine ble født i Sandar 29. mai 1883 og døpt 17. juni 1883.Far var arbeidsmann Edvard Lindstrøm, f. 1840.Mor var Petronelle Svendsen f. 1843, begge bosatt på Puggestad.Faddere: Kvinne Sofie Andersen, Puggestad, Pige Lovise Lindstrøm Sandefjord, Fraktemann Lars Olsen Puggestad, Arbeidsmann Karl Lindstrøm i Grønlien og barnets fader. Ifølge Sandar MINI 12 1883 – 1895. Kort 1/14.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Du har sett i FT 1875? Nå er det liten del av lande der, men den elste skomager Patrik f 1832, kommer (også) fra over Sverige.I ft 1865, kommer de fleste - de på Østlande -også fra nabolande. hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for hjelpen så langt. Nå går jeg videre under et nytt tema for å få hjelp til å finne mer om Edvard og Petronelle. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kai Gurrik Larsen

Jeg har lenge vært på jakt etter en Karl August/Gustav Lindstrøm fra Sverige. Han bodde på båt, og reiste rundt om i Norge. Han fikk bl.a ett barn med en Karen Marie Willumsdatter Alting. Han fikk også barn med en spåkvinne kalt for Stina (Kristine Sofie Josefine Gustavsdatter). Karl skal da være født rundt 1850 eller noe der omkring, da jeg ikke vet sikkert hans fødselsår er pga det står forskjellig i de 4-5 forskjellige kildene jeg har funnet han i.Jeg lurer da på om denne fadderen Karl Lindstrøm som står nevnt i innlegg 3 er samme som min Karl August/Gustav Lindstrøm? Kanskje vet noen noe mere om denne fadderen Karl Lindstrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Petra Lindstrøms eldste bror, Karl Gustav, var født i Båhuslen 21.9.1864. Jeg lurer på om det kan være han som er fadder/vitne i Petras dåp. Noen vil kanskje innvende at han må være for ung. Hva da med et annet vitne, 'pigen' Lovise Lindstrøm? Det kan neppe være andre enn Petras søster Lovis Lindstrøm, født ca. 1871 i Sandar.Karl Gustav Lindstrøm var ganske riktig sjømann. Og ved FT for Fredrikstad 1900 oppgis Alaska som 'midlertidig bosted.' Lenger vekk kom han kanskje ikke?Jeg ser at det kan virke pussig med så unge vitner, men er det noen som vet sikkert hvor gammel man måtte være for å være vitne? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg skylder vel å gjøre oppmerksom på at jeg nå mener å ha full oversikt over Petra Lindstrøm, både hennes aner og hva som skjedde med henne seinere i livet (1). Takket være hjelpen fra dere har jeg kunnet spore opp en historie som har gjort noen veldige glade, andre litt mer forbeholdne. Og så er det noen som ennå ikke vet...Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Takk for opplysningene. Jeg lurer da på hvem denne Karl Gustav Lindstrøm var gift med? Hvem ble hans barn? osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei Torgeir Kvalvaag!Kan du ta kontakt med meg på min mailadresse?:krsaasenøonline.no (ø istedetfor krøllalfa)Jeg imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Sakset fra www.kirken.no om fadder:Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.Antar at noe lignende, eventuelt knyttet til at fadderen er konfirmert også var gjeldende den gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Bjørn-Erik for overraskende, men nyttig informasjon. Har du hatt temaet 'på vent' hele denne tiden eller hva skjedde siden det plutselig dukket opp igjen?Dette forumet byr stadig på positive overraskelser :-} Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lindström, Edvard Arbetskarl (gift man)f. 2/1 1840 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 15/3 1867 från Ryk Nordgård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Sandefjord, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 568Emibas emigrationsakt: Tanum O 1867 008Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeSvensdotter, Petronella Hustru (gift kvinna)f. 13/3 1843 i Svarteborg, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 15/3 1867 från Ryk Nordgård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Sandefjord, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 568Emibas emigrationsakt: Tanum O 1867 009Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeEdvardsson, Carl Gustaf Son (ogift man)f. 21/9 1864 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 15/3 1867 från Ryk Nordgård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Källa: Husförhörslängd, s. 568Emibas emigrationsakt: Tanum O 1867 010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lindström, Lovisa Charlotta Hemmadotter (ogift kvinna)f. 24/8 1858 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 20/9 1882 från Ryk, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 690Emibas emigrationsakt: Tanum O 1882 045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Jeg antar at du har funnet Petra i oversikt over innvandrede svensker til Østfold? Hvis ikke er jo dette en kandidat:Lenke Innflyttar Stenhugger g hp Edvard Lindström Myragata m 1840 18/8-87 Sverige 8810 Innflyttar ug d Lovise Lindström* Myragata k 11/10 1870 18/8-87 Sverige 8811 Innflyttar ug s Samuel Lindström* Myragata m 24/03 1874 18/8-87 Sverige 8812 Innflyttar ug d Emma Lindström* Myragata k 13/02 1876 18/8-87 Sverige 8813 Innflyttar ug d Anna Marie?? Lindström* Myragata k 13/03 1878 18/8-87 Sverige 8814 Innflyttar ug s Otto Konrad Lindström* Myragata m 22/11 1880 18/8-87 Sverige 8815 Innflyttar ug d Petra Kristine Lindström* Myragata k 29/05 1883 18/8-87 Sverige nnflyttar ug d Olga Margrete Lindström* Myragata k 09/09 1885 18/8-87 SverigeAlle disse har samme adresse i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På Ryk gård bor Emanuel Lindstrøm f 1827 i Tanum Torpare. Kona er Johanna Rasmusdotter f 1825 i Kville. Barna er Jakob Alfred f 1860 Sjøman, Karolina Beata f 1862 og Edvard f 1866 Sjøman. Barna er født i Tanum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jammen våknet dette temaet til liv igjen! Først til Hanne: 1. Emmanuel Lindström (19) var ifølge mine opplysninger en eldre bror av Edvard. 2. Lovisa Charlotta var ukjent for meg.Men det må da være henne vi finner herLenkeFødested/-år passer, og bosted er jo samme som resten av familien hadde før de reiste over fjorden til Fredrikstad.Til Bjørn-Erik: Når du sier det, er det jo opplagt selv for meg at linken er Skjøren/Schiørn. Har du slekt i Skedsmo, kanskje?Takk for tipset om de innflytta svenskene, forresten. Den hadde jeg oversett.Ellers takk til dere begge for innspillene til et tema som var sovnet stille hen. Men det har faktisk større aktualitet enn dere kan vite. Håper å være mindre kryptisk seinere en gang. Det har noe å gjøre med lys levende personer, så da må vi trå litt forsiktig.En kuriositet til slutt: Emmanuel og Edvard Lindstrøms mor het von Köhler. Og ja, slekta går tilbake til Tyskland. Tenkte jeg skulle evne det siden det er et annet von Köhler-tema som dukker opp i dfette forumet med jevne mellomrom. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kön: M Födelsedatum: 1827-10-28 Förnamn: Emanuel Adress: Under Ljungby Adress (normerad): Ljungby Mannens förnamn: Carl Gustaf Mannens efternamn: Lindström Kvinnans titel: H. Kvinnans förnamn: Carolina Kvinnans efternamn: von Köhler Kvinnans ålder: 26 år Övrigt 1: Faddrar: Carl Pagander och Beata Andersdotter ibm, Sven Andersson och Anna Maja Andersdotter Rungstung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelsedatum: 1825-07-29 Förnamn: Johanna Charlotta Adress: Under Ljungby Adress (normerad): Ljungby Mannens förnamn: Carl Gustaf Mannens efternamn: Lindström Kvinnans titel: H. Kvinnans förnamn: Carolina Beata Kvinnans efternamn: von Köhler Kvinnans ålder: 24 år Övrigt 1: Faddrar: Anders Svensson, Sven Andersson, Helena Anders- dotter och Stina Andersdotter, alla i Nedre RungstungTanum 1809-1831 143572F4 36760 SCB-kod: 143572 SD-suffix: F4 Kön: M Födelsedatum: 1830-01-24 Förnamn: Johannes Adress: Under Ljungby Adress (normerad): Ljungby Mannens förnamn: Carl Gustaf Mannens efternamn: Lindström Kvinnans titel: H. Kvinnans förnamn: Carolina Kvinnans efternamn: von Köhler Kvinnans ålder: 29 år Övrigt 1: Faddrar: Petter Pehrsson, Gustaf Olsson och Elleka Andersdotter i Ljungby, Helena Hansdotter LjungbytorpFödelsedatum: 1833-02-17 Förnamn: Gustaf Adress: Under Öfre Ljungby Adress (normerad): Ljungby Mannens förnamn: Carl Gustaf Mannens efternamn: Lindström Kvinnans förnamn: Carolina Kvinnans efternamn: von Köhler Kvinnans ålder: 32 år Övrigt 1: Faddrar: Petter Pehrsson och Elleka Andersdotter LjungbyTanum 1832-1849 143572F5 6990 SCB-kod: 143572 SD-suffix: F5 Kön: M Födelsedatum: 1835-03-30 Förnamn: Eduard Adress: Under Ljungby Adress (normerad): Ljungby Mannens förnamn: Carl G. Mannens efternamn: Lindström Kvinnans förnamn: Carolina Kvinnans efternamn: Köhler, von Kvinnans ålder: 34 år Övrigt 1: Faddrar: Johannes Olsson och Britta Jönsdotter St. GerumTanum 1832-1849 143572F5 11100 SCB-kod: 143572 SD-suffix: F5 Kön: K Födelsedatum: 1837-04-14 Förnamn: Lovisa Adress: Under Ljungby Adress (normerad): Ljungby Mannens förnamn: G. J. Mannens efternamn: Lindström Kvinnans förnamn: Karolina Kvinnans efternamn: von Köhler Kvinnans ålder: 36 år Övrigt 1: Faddrar: Sven Lund och Anna Olsdotter und. LjungbyTanum 1832-1849 143572F5 15570 SCB-kod: 143572 SD-suffix: F5 Kön: M Födelsedatum: 1840-01-29 Förnamn: Eduard Adress: Under Ljungby Adress (normerad): Ljungby Mannens förnamn: Carl Gustaf Mannens efternamn: Lindström Kvinnans förnamn: Karolina Kvinnans efternamn: von Köhler Kvinnans ålder: 39 år Övrigt 1: Fadd: Sven Lund, Carolus Svensson, Anna Olsdotter, Anna Kristina Svensdotter - alla und. Ljungby.Tanum 1832-1849 143572F5 23050 SCB-kod: 143572 SD-suffix: F5 Kön: M Födelsedatum: 1843-12-30 Förnamn: Calle Adress: Hogtorp Adress (normerad): Hovtorp Mannens förnamn: Carl G. Mannens efternamn: Lindström Kvinnans förnamn: Carolina Kvinnans efternamn: von Köhler Kvinnans ålder: 42 år Övrigt 1: Fadd: Olaus Petersson och H. Christina Lind Utängen.Fadderen til Eduard/Edvard kommer fra min sleks gård St. Gerum. Du hadde sikkert dette,men tok det med.Hvet du hvor alle disse ble av,hvis ikke kan jeg se etter? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hanne, jeg har notert et sted at Lovisa Charlotta i (17) var datter av Emanuel, ikke av Edvard.Har du mulighet for å sjekke det?Ellers vet jeg ikke så mye om hva som videre skjedde med alle disse. Emanuel døde i Tanum i 1915. Det samme med sønnen Edvard (1866-1944.) Han tok navnet Solberg, og jeg har en gang vært i kontakt med en av hans etterkommere (mener jeg å huske.)Det er som kjent Petra Kristine som er min greie i denne sammenheng;-}Ellers lurer jeg litt på om noen av disse datoene er dåpsdagen istf. fødselsdagen.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Tanum 1850-1860 143572F6 19840 SCB-kod: 143572 SD-suffix: F6 Kön: K Födelsedatum: 1858-08-24 Förnamn: Lovisa Charlotta Adress: Under Björneröd Adress (normerad): Björneröd Mannens titel: Torp. Mannens förnamn: Emanuel Mannens efternamn: Lindström Kvinnans titel: H. Kvinnans förnamn: Johanna Kvinnans efternamn: Rasmusdotter Kvinnans ålder: 33 år Övrigt 1: Fadd: Torp. Axel Pehrsson u. Huud och h. h. Beata Axelsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Tanum 1861-1876 143572F7 12750 SCB-kod: 143572 SD-suffix: F7 Födelsedatum: 1866-03-28 Förnamn: Edvard Adress: Ryk Mannens titel: torp. Mannens förnamn: Emanuel Mannens efternamn: Lindström Kvinnans förnamn: Johanna Kvinnans efternamn: Rasmusdr. Kvinnans ålder: 41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.