Gå til innhold
Arkivverket

[#19392] Trosbekjennelse - Ortodoxe


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Det er vel neppe det som idag benevnes som Den ortodokse kirke (tidligere kalt Den gresk-katolske k.). Det er muligens en eller annen dissentermenighet, men disse du nevner er de eneste som kaller seg ortodokse (eg. retttroende)i Stavanger 1865. Ellers er det mange ulike menigheter nevnt, bl. a. kaller noen seg rett og slett 'dissentere'. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Normalt sett vill man ha regnet med at ”Ortodoxe” ville henspeile på gresk- eller russisk-ortodoks bekjennelse. Men i dette tilfellet er jeg enig med Astrid i at det sannsynlig dreiser seg om noe helt annet. Den lokale statskirkemenigheten i Soggendalen (som antakelig er Sokndal, Rogaland) hadde (omkr.1865) betydelig turbulens mellom ytterligående ”lekmannshøvdinger” og stedets prester. Turbulensen gikk på lærespørsmål generelt, men spesielt på menighetslæren og embetsforståelse i teologisk forstand. Men at det ble brudd med statskirken og at en ny menighet kalles: ”Soggendalens ortodoxe prestegjeld”, kan være vel så mye et uttrykk for en polemikk mellom øvrigheten som sto for tellingen og denne familien som ble talt opp.Hauge-bevegelsen sto sterkt i Sokndal, - men bygda hadde også en mer ytterliggående religiøs bevegelse, anført av kirke/preste-kritiske ledere. Men det var først fra den tiden den kjente kirke-høvdingen Lars Oftedal ble prest i bygda (1871) at vekkelses-bevegelsene konsoliderte seg innenfor statskirkens rammer LenkeHvorvidt det virkelig fantes noe som virkelig het ”Soggendalens ortodoxe prestegjeld” er et spørsmål som sikkert kan besvares av lokalhistorikere i dette sør-østlige hjørnet av Rogaland.Den dag i dag kjenner folk i Egersund-området til grupper som er omtalt som ”Peranae” (etter Per/Peder, en lokal menighets-leder fra slutten av 1800-tallet).Jeg sjekket FT 1865 for Sogndalen, om det var noen spor her etter disse ortodokse, men øvrigheta i her har ført tellingen på en meget forretningsmessig måte, og har heller ingen kolonne for bekjennelse eller trossamfunn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk for svar. Det virker som om det var husfar selv som oppgav trosbekjennelsen, uten at det var en egen menighet av den grunn, slik Iver Mosvold skriver. En datter av disse (min tippoldemor) ble forøvrig gift med en metodist, jeg vet ikke hvor populært det var hos faren.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.