Gå til innhold
Arkivverket

[#19398] Petra Julie Kristine Juliusdatter f. 1878 - Er hun i Holmestrand i 1900 ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Petra Julie Kristine Juliusdatter f. 1878 - Er hun i Holmestrand i 1900 ?Petra ble født 20 sep 1878 på Herstrøm i Nedre Eiker, Buskerud. Faren er skipsfører Julius Kristian Hansen (f. 1854), moren var Petra Andersdatter Solbergbråten (f. 1847). Moren dør når lille Petra er spebarn, så Petra kalles derfor opp etter sin egen mor. Faren gifter seg 2. gang på Tangen i Drammen. Stemoren heter Anne Kirstine Henriksdatter (f. 1854). Faren og stemoren får 12 nov 1883 datteren Ellen Margrethe. Halvsøsteren døpes i Tangen kirke, Drammen s.å.Petra Julie Kristine konfirmeres 1 okt 1893 i Tangen Kirke i Drammen. Ved konfirmasjonen sies det at hun bor i enkefru Smiths gård på Merket. Ved konfirmasjonen har hun etternavnet Hansen. Men så kommer det store spørsmålet: Hvor er Petra i 1900 ?Jeg har foreløpig en teori om at kanskje dette er rett dame:[url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1900&spraak=norsk&kommnr=0702&kretsnr=001&bostnr=0034&leilnr=03>LenkeHar noen tilgang til kirkebøker for Holmestrand for 1898 - 1900 ? Hadde vært så fint å fått sjekket Holmestrandkandidaten ut eller inn 'av saken'...Takk ! (For ordens skyld, Jeg kjenner også til at dette er en kandidat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

BeritJeg tenkte også at disse to torghandlerskene muligens er søsken. Og er de det, så er ikke dette 'min' Petra. Jeg klarer ikke å finne disse to damene på Eiker. Har sjekket kirkebøker og folketellinger. Mystisk. Nettopp derfor prøver jeg meg på 'halmstrået' i Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finnes det noen engler der ute som har tilgang til vielser i Holmestrand ?Hadde vært så fint å fått sjekket Holmestrandkandidaten (fra innlegg 1) ut eller inn 'av saken'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du får det riktignok ikke fra noen engel, men allikevel:Vielsen er 13.11.1898 mellom Hans Anton Mathisen og Petronelle Christoffersen og hun kan således sjekkes ut av saken. (Homestrand Mini 4 1880-1901 7/11 no.0 - viet i Johannes i Kristiania).Hennes navn gjentas ved Aslaugs dåp 18.02.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.