Gå til innhold
Arkivverket

[#19399] Lars Johannesen fra Stange, i Flakstad 1849


Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

I kirkeboken for Flakstad finner jeg Karoline Johanna Larsd. f. 11 okt. 1849, dp. 19 nov., født utenfor ekteskap av foreldrene Lars Johannesen Vaaleidet, gift mann fra Stange, Hedmark, og Kirsten Maria Oline Corneliusd. fra Flakstad.Jeg kan ikke finne Lars i Flakstad i FT1865 eller FT1875. Kirsten er i 1865 tjenestepike på Skjelfjord indre (178a) i Flakstad, oppgitt å være ugift, 45 år. Karoline er på nabogården (178b).I 1875 befinner Karoline seg på Moholmen, Buksnes, og er gift med Mathias Christophersen fra Borge. Kanskje er det hennes mor som er i tjeneste på Skotnæs - isåfall er fødested feil.Jeg er ute etter navn på foreldrene til Kirsten Corneliusd. og Lars Johannesen. Og jeg lurer også på hva som kan få en kar fra jordbruksbydga Stange til å reise til Flakstad.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Ifølge FS døpes en Lars Johannessen 5.10.1823 i Stange av foreldre Johannes Johannessen og Anne Larsdtr.Dersom dette skulle være den aktuelle Lars, kan far og besteforeldre muligens finnes her LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Kirsten Maria var født 21.04.1824 (døpt 22.05.1824) av foreldre ungkarl Cornelius Petersen (i tjeneste hos Ole Pedersen Ramberg) og Nelle Maria Christophersdtr. fra Nusfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Etter det jeg kan se i Hedmark Slektshistorielags database, er det ihvertfall 6 mulig Lars Johannesen som er døpt i Stange mellom 1801 og 1823. Når vi ikke vet alderen på Lars, blir det vanskelig å velge blant disse. Du kan imidlertid være så heldig at han står i utflytterlistene for Stange. Disse har jeg desverre ikke tilgang til her. Så vidt jeg vet er Statsarkivet på Hamar snart ferdig med dataregistreringen av disse listene.Hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Jeg har en hel del å fortelle om Lars Johannesen fra Stange. Han fikk barn utenfor ekteskap med søster til Kirsten Maria Oline, Elen Maria. Elen Maria fødte et barn i dølgsmål med fosterdrap, og ble dømt til 9 år 6 mnd i fengsel. Satt i Tughthuset i Trondheim. Dersom du er interessert i selve rettssaken, hvor også Lars var i forhør, kan jeg sende deg alt om den. Det er meget interessant lesing. Det blir for mye å skrive om dette her i DA. Kan sende deg den på e-post dersom du vil.Far til Kirsten var som tidligere nevnt Cornelius Petersen, f. 15.4.1802 på Ramberg, døpt 9.5.1802 i Flakstad kirke, død 20.8.1867 på Rostad.Far til Cornelius var Peter Gillesen, f. 1775 og mor til Cornelius var Helena Corneliusdatter, f. 1773.Jeg kjenner ikke noe til Kirstens mor, da Elens mor var en annen, nemmelig Caroline Petersdatter.Cornelius Petersen var min 2x-tipp.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Hei igjenJeg har sett etter i rettspapirene angående nevnte dom. Der står det at Lars Johannesen var 34 år gammel i 1849. Han sier selv å være barnefødt på gården Mostue i Stange prestegjeld og gift med Marthe Olsdatter Vaalseier ca 1840.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Harald,dine nye opplysninger ga vei i vellinga. Johannes Larsen f.3/12-1814, dpt.8/1-1815 Stange. Foreldre:Johannes Larsen og Malin Andreasdtr. inderstfolk på Nedre Mostueeie. Lars gift 29/1-1841 i Stange med Marthe Olsdatter. Han var 26, hun 28 f.i Trysil, far:Ole Pedersen. Begge bodde på Jønsrudeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.