Gå til innhold
Arkivverket

[#19405] Marit Erlandsdtr f. ca. 1844 i Sogndal, til Alnes i Romsdalen, senere USA


Gjest Glenn Murray
 Del

Recommended Posts

Gjest Glenn Murray

Ved folketellingen 1865 tjente Marit på gården Alnes i Kors sogn, Grytten presegjeld. I 1869 giftet Marit seg med Lars Larsen Kylling og emigrerte til USA, til Lincoln County, SD.Vet noen hvor Marit kom fra? I ft1865 er fødested oppgitt til Sogndal, kan noen hjelpe meg nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Takk for innsatsen! Jeg har lagt ut hele slektsdelen av Raumadalsfolket her: http://genealogy.murray.as/Raumadalsfolket. Hvis du jobber med dette området gir Magne Heens database bedre oversikt over slektsrelasjoner, mens hos meg kan man søke i fritekst og bla i 'selve boken'.Men jeg sliter litt med hvor Marit kommer fra, ut over at både folketelling og Raumadalsfolket sier hun er født i Sogndal. Det virker som hele familien hennes flyttet til Grytten, men så langt har jeg ikke klart å finne dem ført innflyttet i kirkebøkene, hverken under Kors sogn, der Alnes ligger, eller naboen Grytten hovedsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Her var det mange navnevariasjoner, ja, men det må være rett folk du har funnet. Tusen takk! Nå skal det nok bli råd med å finne innreisen til Grytten også.Det er merkelig hvor mange som dro fra Sogndal til Grytten denne dagen og våren. Grytten hadde en del innvandring av haugianere fra Sogn og Fjordane, men i denne bølgen fra Sogndal kjenner jeg ikke igjen noen navn sånn på direkten. Dette blir spennende å se nærmere på. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ellend Larsson Alnes (eller Lerum, som han heitte i Sogndal), vart døypt (eller fødd?) i Sogndal 27.9.1812. Kyrkjeboki oppgjev to barnefedrar, Christen Gulbrandson Loftesnes og Lars Olson Hilleskaar, men mori var Kirsti Ellendsdotter frå Lunde i Hafslo, døypt i Hafslo 16.3.1783, døydde i Sogndal 28.8.1851 som husmannsenkje i Kjørneshagen.Om du, Glenn, eller andre, kjenner dødsdatoane (og dødsstadene) til Ellend Larsson og kona Kari Eriksdotter i Grytten, er eg SVÆRT interessert!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Takk og takk, Lars. Slik gikk det videre med Ellend og Kari: Ellend Larsen døde som gårdmann på Alnes bare 43 år gammel.Ministerialbok, Kors, Grytten, 1854-1882, pag. 162, #10:10/4 JUL 1855/12 JUL 1855/Ellend Larsen Gdm/43/AlnesEnken, Kari, fulgte med barna til Lincoln County i Sør-Dakota. Alnesgårdene ble nesten snauet for folk i utvandringsbølgene omkring 1870. Kari døde i Lincoln County i 1888. Du finner avskrift fra Romsdal Cemetery her LenkeVennlig hilsen,Glenn Murray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Takk til deg, Glenn, for interessante opplysningar!Men eg har problem med å finna desse detaljane:* Utvandringsåret til Kari Alnes?* Kor mange born fekk Ellend og Kari etter dei flytte til Grytten?* Eg finn ikkje Kari Alnes i FT1880 for Lincoln Co., SD - kvar var ho?Nok ein hjarteleg takk for god hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

* Kari Eriksdtr Alnes dro til Amerika i 1873 sammen med sønnen Lars. * I Rauma fikk Ellend og Kari to gutter:- 18 AUG 1846, Erik Erlandsen Alnæs, ukjent skjebne - 12 JUN 1852, Lars Ellingsen Alnæs, til Amerika sammen med moren i 1873Det var nå mer enn rart at ikke Kari var i Lincoln i 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.