Gå til innhold
Arkivverket

[#19410] Etterkommere etter Teodor Jacobsen og Nikoline Rasmusdatter Rødøy


Gjest Olav Elsebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Elsebø

I folketellingen 1865 var Teodor Jacobsen, f. 1845, i tjeneste på Tjong Øvre i Rødøy, Nordland. 1900 tellingen tyder på at han giftet seg med Nikoline Rasmusdatter, f. 1848, som i 1875 tellingen var i tjeneste på samme gård. Teodor er 1900 registrert som Inderst på Tjong Nedre. De fikk flere barn, men i 1900 var de spredt på flere gårder, sansynligvis fordi deres foreldre var døde. Av barna utvandret Peder og Petra til staten Washington i USA. Andre barn var Hanna og Jakob. Er det noen som kan hjelpe med å finne etterkommere etter Hanna og Jakob? Jeg har forbindelse med etterkommere etter Peder og Petra i USA. Petra giftet seg med min Grandonkel Andrew Knut Wick og de opparbeidet en farm utenfor Granite Falls, Washington, USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Det er ikke riktig som jeg skriver at Teodor var Inderst på Tjong Nedre i 1900. Dette skal være 1875 tellingen. Hans yrke var da fisker. Jeg finner verken han eller hans hustru Nikoline i 1900 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei, dette fant jeg på FS:Theodor Johan Jacobsen f 13 mai 1845, Tjong, Rødøy gift 12 okt 1879, Rødøy, med Nikoline Johanna Pedersdatter f 1855, Haugvik, Meløy. (hennes far Peder Kristensen)1875-lenker; Theodor [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71836&variabel=0&postnr=929&fulle=true&spraak=n>Lenke Nikoline LenkeBarn (som jeg finner på FS):-Petra Emilie Theodorsdatter f 12 feb 1892, Kjætten, Rødøy-Theodora Nicoline Theodorsdatter f 15 des 1894, Kjætten, Rødøy (Staulen som pleiebarn i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Du finn både giftarmålet og barnefødslane på den linken eg la ut. Eg _måtte_ berre prøva :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Takk for hjelpa både til Mariann og Heidi. Jeg var ikke klar over dette nettstedet og nå har jeg vært inne og funnet alle barnefødslene og alle navn stemmer med det jeg har fra før, unntatt farsnavnet til Nikoline. Honnør til de som har lagt inn alle data. Savnet imidlertid dødsfall etter 1877, men dette var jo strålende likevel!Det jeg nå er ute etter er om det er mulig å komme i kontakt med etterkommere etter de barna som ikke utvandret til USA. Altså:- Ole Johan Sandberg- Jakob Martin- Anna Dortea- Teodora NikolineHvilket etternavn de og deres barn har brukt er ikke godt å si, men det kan være Jakobsen eller Teodorsen. De som dro til Amerika kalte seg Jacobson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Teodor døde før 1900. Nikoline er 1900, som enke, tjenestejente hos handelsmann Falch på Tjong Øvre i Rødøy. Barna er til oppfostring rundt på gårdene, i hovedsak i Tjongsfjordområdet. Det er etterslekt her i området. Jeg traff Peder 'Pit' og søsteren 'Thea'. Jakob kjente jeg godt og har skrevet om han i en årbok gitt ut i Rødøy. Ta kontakt: johan.mathisen@c2i.net. Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest jan Langeland

Hei! Som du ser av det nedenforstående (om du er heldig nok til å finne ut av det) er i alle fall Ole Sandberg godt kjent. I dag er sønnen hans Normann Sandberg og dattersønn Hermann Olufsen oppegående på tross av høy alder. Jeg kjenner dem begge, vi har litt 'hobbyfiske' felles.Det småbruket som nedenfor er benevnt Kjetten er i vår eie i dag.De to nevnte personene, særlig da Normann, har en god husk og kan sikkert fortelle mye i tillegg. Du finner dem i telefonkatalogen, Normann er på aldershjem grunnet et dårlig kne.MvhJan Langeland Sjåheiveien 19 8200 FAUSKETeodor Johan Jacobsen, f. 13 feb 1845 i Lurøy?, d. 4 aug 1895 i Kjetten, Tjongsfjord. Theodor Jacobsen hadde skjøte, stod i matrikkelen 1891. Han giftet seg med Nikoline Johanne Pedersdtr, gift 12 okt 1879 i Rødøy, f. 1855. I. Ole Johan Sandberg Teodorsen, f. 3 aug 1879 i Reppen, Tjongsfjord. Han giftet seg med Berit Sivertsen, (datter av Sivert Halvorsen og Lovise Olsdatter). A. Normann Sandberg. B. Mathilde Sandberg, f. 15 sep 1897 i Tjongsfjord, Rødøy. Hun giftet seg med Harald Olufsen, f. i Sneen, Meløy?. 1. Hermann Olufsen, f. 1924 i Sneen, Meløy. 2. Oliva Olufsen, f. 1926 i Sneen, Meløy?. 3. Ragnar Olufsen, f. 1928 i Sneen, Meløy?, d. 1996. C. Sigurd Sandberg, f. 28 apr 1899 i Tjongsfjord, Rødøy. Flyttet til Stavanger. Han giftet seg med Andrianne. 1. Otto. 2. Rudolf. D. Ragnvald Sandberg, f. 28 mar 1901 i Tjongsfjord, Rødøy, d. 1943-44 i Tjongsfjord, Rødøy. E. Olav Sandberg, f. 11 nov 1906 i Tjongsfjord, Rødøy, d. i 1938. II. Jakob Martin Jakobsen, f. 24 jan 1883 i Kjetten, Tjongsfjord. III. Anna Dorthea Augusta Teodorsdtr, f. 9 mar 1886 i Kjetten, Tjongsfjord. IV. Peder Albrigt Hagelstrøm Teodorsen, f. 21 okt 1889 i Kjetten, Tjongsfjord. V. Petra Emilie Teodorsen, f. 12 feb 1892 i Kjetten, Tjongsfjord. VI. Teodora Nikoline Teodorsdtr, f. 15 des 1894 i Kjetten, Tjongsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Takk for opplysningene Jan. Dette er ikke direkte min slekt, men jeg gjør undersøkelsene på vegne av slekt i USA. Det hadde vært hyggelig om du kunne sende meg en epost til min Hotmail-adresse: olavelsebo@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres på om ikke Jan i inlegg 9 blander fødselsdatoer med dåpsdatoer? For eks. er Ole Johan Sandberg født 31.5.1879 i Reppen, Tjongsfjorden og døpt 3.8.1879.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Langeland

Hallo Birger. Jeg har mine informasjoner fra Normann Sandberg, og mente han burde vite det. Imidlertid, det er mulig han har fått sine informasjoner fra andre. Takk for korreksjonen i alle fall, hyggelig at noen bryr seg.Jeg kan nevne at jeg har bilde av Ole Sandberg og Berit Sivertsen. Sistnevnte har aner videre tilbake 4 slektsledd i Kjetten.Jan L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jan. Saken er at jeg har kirkeboken for Rødøy og har noen av denne familien i min egen database. Det er jo fort gjort å 'blingse' på datoer, noe som alle kan gjøre. Derfor mener jeg det er riktig å få frem hva som står i kirkebøkene. Om der er feil der kan selvfølgelig ikke jeg avgjøre, men mener det i alle fall er viktig at noen 'bryr seg' såpass at man sier fra. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.