Gå til innhold
Arkivverket

[#19411] Telemark og NAPE (Moland/Nissedal)


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Kan noe hjelpe meg med å slå opp i kirkebok på Tarjei Olavson (Tarje Olsen). Jeg ønsker informasjon om giftemål i 24.12.1854. Hva står det der. Han gifter seg med Gro Gundersdatter men jeg har ingen informasjon om henne. De bor på Napeplassen ved Napevann. Alternativt hva står det når min oldefar Gunder Tarjeson er født 1855, døpt 27.5.1855 (Gunder kalller seg senere Gunnar Rørtveit) Tarjei har tidligere vært gift med Margit Tovsdatter uten at jeg har dato for giftemål eller søsken. Jeg har heller ikke søsken for andre ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er ein del å finne på Familysearch:Ole TARJESEN Spouse: Gunnild HOSKULDSDR Marriage: 22 Dec 1806, Fyrisdal, TelemarkTarje Birth: 07 Dec 1810 Place: Christening: 16 Dec 1810 : Fyrisdal, Telemark, Father: Ole TARJESEN Mother: Gunild HOSKULDSDROle TARJESEN Age At Marriage: 24 Father: Tarje OLSEN Spouse: Maren KITTILSDR Age At Marriage: 24 Marriage: 12 Mar 1834 : Seljord, Telemark, LDS VRI Batch Number: M425954Tarje : 20 Mar 1836 Seljord, Telemark, Kittil : 12 Jun 1841 Seljord, Telemark, Gunild : 03 Jan 1845 Seljord, Telemark, Birgit : 16 Sep 1846 Seljord, Telemark, Gro GUNDERSDR Age At Marriage: 25 Spouse: Tarje OLSEN Age At Marriage: 44 - Marriage: 24 Dec 1854 - Fyrisdal, Telemark, Additional data in original record : LDS VRI Batch Number: M425642 1. Gunder : 18 Apr 1855 Fyrisdal, Telemark, 2. Olaf : 20 Aug 1857 Fyrisdal, Telemark, 3. Margit : 09 Mar 1860 Fyrisdal, Telemark, 4. Svend : 30 Dec 1862 Fyrisdal, Telemark, 5. Gunild : 04 Aug 1865 Fyrisdal, Telemark, 6. Jacob : 06 Dec 1868 Fyrisdal, Telemark,Gro er verre å finne. Denne er ein mulig kandidat, men det er tvilsomt ettersom FT1865 seier Gro er født i Moland.Guro Birth: 25 Aug 1829 Christening: 06 Sep 1829 Place: BØ, Telemark, Father: Gunder Mother: Gro Batch Number: C425602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Denne Targei var gift 2 ganger, først med Margit Tovsdatter Buene, f. ca 1815, men jeg vet ikke når de ble gift. Jeg har en sønn av dette ekteskapet; Tov Tarjeison ? Andre ekteskap var kanskje med en Gro. Targei ble av sin mor kalt 'Ryssi' - Targei Ryssi. Han var stor og kraftig vegarbeider - og kanske en der finner oversikt over veiprosjekt i Telemark? på denne tiden. Jeg har heller ikke funnet ut når han døde. Hans far heter Olav Torgeirsson Lofthus Haugen, og også her er det sparsomt med informasjon men jeg tror han bodde ved Nape?/Bergland?/Lofthus?/Haugen? Denne Olav var sersjant. (Oversikt over militaære/offiserer).Jeg har heller ikke dato for når han døde Jeg har brukbar kontroll over Targei's forfedre, men mangler alt om denne Gro som kankje var fra Bø eller Moland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg rota det til i innlegget mitt. Ole Tarjesen frå Seljord sitt giftermål og barneflokk har nok ikkje noe med dette å gjere.Meir aktuell er ein barneflokk til Tarje Olsen og Margit Tovsdatter:Gunnild - Birth: 11 Jul 1834, Fyrisdal, Telemark, Death: 1834 Father: Tarje OLSEN Mother: Margith TOVSDR -,-Gunild - Birth: 17 Nov 1835 Christening: 22 Nov 1835 Place: Fyrisdal, Telemark, Father: Tarje OLSEN Mother: Margit TOVSDR -,- Tov - Birth: 15 Jul 1842 Christening: 11 Sep 1842 Place: Fyrisdal, Telemark, Father: Tarje OLSEN Mother: Margit TOVSDR -,-Gunder - Birth: 29 May 1846 Christening: 14 Jun 1846 Place: Fyrisdal, Telemark, Father: Tarje OLSEN Mother: Margit TOVSDR -,-Christi - Birth: 01 Apr 1849 Death: 1849 Father: Tarje OLSEN Mother: Margit TOVSDR -,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Føler meg litt usikker, men jeg er kommet frem til at Tarjei først var gift med Magrit Tovsdatter Buene. Hun er født i 1815, men jeg vet ikke når de giftet seg. De bodde en tid i Kirkebygda og sendere Hagen og Napeplassen i Fyresdalen (Hvor er Haugen)Tarjei og Margit fikk et barn som bosatte seg på Nesset på Håtveit? Tarjei og Gro (Gundersen)ble gift i og fikk 6 barn; Gunnar (Gunder) min stamfar f.1855, Olaf, Margit, Svein, Gunnhild og Jacob f.1868 Jeg hvet ikke når Tarjei, Margit eller Gro døde. Heller ikke hvor gro er født (Dette finnes kanskje i Kirkeboks ved inngåelsen av Ekteskap eller i krikeboka ved en av dåpene til barnaStemmer dette, og hva kan jeg gjøre videreKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Noen som kan hjelpe meg å slå opp på Gro Gundersdatter; født ca 1825, foreldre? fødested? m.m. Giftemål 24.12.1854, står det noe om foreldre eller fødested? Når døde første Kona Margit Tovsdatter Buene i Fyresdal?, og når giftet Margit og Gunnar seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Aslak Bekhus

Eg har ikkje tilgang på kyrkjebøkar, men i fylgje bygdeboka var Gro Gunnarsdotter fødd 1829 på Songedalstveiten i Fjellgardane i Fyresdal. Foreldra var Gunnar Tallakson (1794-1845) og andre kona hans Gunhild Sveinsdtr (1803-1881), dei var leiglendingar og flutte mykje rundt.Du vil finne mykje om slekta di i bygdeboka som du sikkert får fjernlånt på biblioteket. Steinar Marvik: Fyresdal Gards- og ættesoge. Det er tre bind, du har bruk for alle.Når det gjeld Rørtveit finn du litt om slekta di i denne bygdeboka: Kjell Åsen: Nissedal Bygdesoge Gard og ætt. Det er to bind med ættesoge, Nissedal og Treungen sokn. Rørtveit er omtala i Nissedal bindet.Helsing Aslak Bekhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Kjenner du til familien til denne Gunhild Sveinsdatter (1803-1881). Jeg har funnet ut hun er kallet Lauvik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg leter også etter dødsdato til denne Gro Gunnarsdatter (Berge?) og dødsdato til hennes mann Tarjei 'Ryssi' Olavson, født i 1810 den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.