Gå til innhold
Arkivverket

[#19412] Flensborg, Flensburg, Flensborger i Bergen


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Finnes det en Nils Flensborg ( eller varianter av begge navn, Niels, Flensburg, Flensburger)i Bergen rundt 1700? Har han en datter Anne Kathrine Nilsdatter Flensborg,er det midt i blinken? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Inger, jeg tror kanskje du burde fortelle litt mer om hvor du har dine opplysninger om disse personene fra, og hva mer du vet om dem. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har selv søkt på diverse kilder i Digitalarkivet uten å finne noe. Nå er jeg ikke så rutinert som mange andre. Hvis ikke de heller finner noe, må jeg finne andre innfallsvinkler for problemet. http://www.nose.dk/Norge/juul2.htmlPå denne lenken finner vi Jens Andersen Juul som forlover seg med en Anne Katrine Nilsdatter Flensborg i 1718 i Torsken. Anne K. er født omkring 1700. Jeg mener å huske at det ikke finnes tilgjengelige kirkebøker for området eller husker jeg feil? Det finnes en: Marit Nilsdatter Flensborg, født circa 1655. Hun er datter av Nils Ebbesen Flensborg og Lisbeth Augustinusdatter Wivel. Marit Nilsdatter Flensborg gifter seg med Jens Nielsen Schjelderup, sønn av Niels Pedersen Schjelderup og Anna Andersdatter Helkand, den 10 oktober 1677 i Trondhjem.De får barna Peder, Nils, Anders og Anna. Heller ikke her passer Anne Kathrine inn, men det kan vel være en familiesammenheng. Er det noen som har aner eller søsken til Nils Ebbesen Flensborg? vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet ikke om du er kjent med følgende:Gå til Nyttige lenker på den nederst på siden, velg Dis-Norges oversikt over genealogiske ressurser, deretter Slektshistoriske kilder 1500 - 1900. Videre finner du frem selv - til kilder på DA, men også andre steder på nettet og utenfor nettet (mener internet!). Du finner bl.a. at det foreligger en avskrift av manntallet 1701 for Gryllefjord og Torsken. Jeg kunne ikke ha klart meg uten disse genealogiske ressurser.Hvis du vet dette fra før, så må du unnskylde så mye at jeg 'belærte' deg. Astrid R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ved hjelp av DIS-Norges nevnte genealogiske ressurser, vil en også finne omfattende skattemanntall for Bergen by fra 1700 og 1702 (som ligger på undertegnedes webside, forøvrig), og det var i disse skattemanntallene jeg søkte forgjeves etter Nils Flensborg ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kort sagt - her ligger alle kilder med lenker til alt du skulle ønske å vite noe om. Dette ligger mer eller mindre 'skjult' for dem som ikke vet å finne frem her i DA. Dermed synes jeg at DA i sin veiledning til Nye brukere burde opplyse om om at dette finnes. Hva mener man i DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei alle sammen og til Astrid spesielt. Tusen takk for råd og veiledning i bruk av kilder som er tilgjengelige på nettet. Jeg har ikke vært oppmerksom på dette som du skriver og vil prøve meg frem. Ingenting er bedre enn flere søkermuligheter!Hadde det vært en ide å lage en link til på Digitalarkivet med råd til grønnskollinger som meg? Siden jeg fikk anbefalt Digitalforum for litt over et halvt år siden, har jeg famlet meg frem og hatt stor glede av det. Men det kan også hende at jeg stiller spørsmål som jeg kunne ha fått svar på ved selv å lete bedre. Jeg skal ikke gi opp jakten på Anne Kathrine Nilsdatter Flensborgs aner - og kommer tilbake om det skulle dukke opp noe i de nye søkermulighetene. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.