Gå til innhold
Arkivverket

[#19413] Med fødested: Søndmør Bergensstift, hvor er det?


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det skal vel helst lesast som 'Søndmør, Bergens stift', altså Sunnmøre i Bergens bispedøme. (Sunnmøre var ein del av Bergens stift/Bjørgvin bispedøme fram til Møre bispedøme vart oppretta på 1970-talet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ja, vi er på 'riktig retning' (nesten /\) trur jeg.Kilden minn sier dette: Fredrikshald, Viet 25 juli 1834 Ungkarl,Farvemester og borger Ole Thoresen 37 år født i Grytten prestegjeld bor nå Busterud. Hans far Thore Johnsen.Men og finne denne Ole Født 1798/87 ? MVH Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant ingen Ole Thoresen i Grytten 1801, men finner èn kandidat i hele fylket i samme telling. Denne finner du igjen på Familysearch som Ole døpt 15.7.1798 i Stranda, sønn av Thore Johnsen og Enger Olsdtr. Dette er rett nok i Romsdal: LenkeMen det kan muligens være en pekepinn videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fra KB funn i Halden: - Fredrikshald 1832 Innflyttet Ole Thoresen 34 år Farvemester og Borger fra Trondhjem -.Mange t. takk Heidi, vi må prøve oss på denne fammilien ja. (heldi med skrivemåten, så for meg å lete etter Thore uten h og mange måter og skrive etternavne på). Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Grytten prestegjeld er i Romsdal (fogderi), inkluderer Åndalsnes m.m. - ikkje på Sunnmøre. (Men det er ein gard og var -til 1822- ei skipreide nord for Ålesund som heiter Grytten eller Gryta.) Stranda er på Sunnmøre. Til 1917 heitte MR fylke Romsdals amt, difor 'Romsdal' i teljinga.Dersom du utvidar søket i F1801 med eit fødselsår eller to til, får du endå ein Ole Thoresen, han også i Stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Til info: Da jeg fant kandidaten, søkte jeg i 1801 etter Ole f. 1797-98-99 med far Thore Johnsen (alle stavemåter). Da fant jeg bare èn i hele M&R. Det er rett nok flere Ole Thoresen, både eldre og yngre, men ikke sønner av T.J., såvidt jeg kan se.Døpte i Stranda 1759 - 1827 ligger forøvrig tilgjengelig på familysearch.com, IGI, batch C422291.Så spørsmålet blir vel om Ole er født i Grytten/Romsdal eller på Sunnmøre, da, skjønner jeg Ertesvåg rett. Kildene veksler jo mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Takk Heidi for ALL info. Grensene her er vel ikke helt gått å sette. 'Tenker' også hva Ole har sakt til presten og så FT.Som innflytter fra Trondheim, så har det vel litt med utdannelsen også? Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ole Thoresen er innflyter 1832 (Halden) Han er Farvemester og _Borger_, fra Trondheim! Finnes det tilgang til Borger -brev i Trøndelag, f.eks på nette? Hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.