Gå til innhold
Arkivverket

[#19419] Søger dødsdatoer på Hans Peder og Maren Olava Nerland i Kristiansund ?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Søger dødsdatoer på Hans Peder og Maren Olava Nerland i Kristiansund ?Er der nogen som kan hjælpe med dødsdato på Hans Peder(sen) Nerland døbt i Hustad kirke i Bud Prestegjæld den 16.06.1799. Hans virkede som farver i Kristiansund hvor han tog borgerskab i 1823. Hans Peder er død efter 1837 men før 1865 tællingen for Kristiansund ?Jeg søger også dødsdato på hans hustru Maren Olava født Lange, hun blev født i 1805 Trondheim. Maren Olava er død efter 1865 tællingen for Kristiansund ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1841-1850: Neerland, Hans, dødsfall avertert i Kristiansund 15. juni 1842, da han var 43 år gammel. Enken Maren Olava født Lange og 6 uforsørgede barn. Enken takket dem som hedret hennes mann ved hans jordeferd, og kunngjorde at hun fortsatte driften ved fargeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tillægsspørgsmål:Når jeg søger i folketællingerne for 1875 kan jeg ikke finde Kristiansund. Er der ingen tælling eller er den endnu ikke digitaliseret?Måske Maren Olava ville være at finde i tællingen 1875? . Hvis ikke må hun antagelig være død mellem tællingen 1865 og 1875.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tak skal du have Birger.Jeg har også fundet Maren Olava i 1865 tællingen.Spørgsmålet er om hun også var at finde i 1875 tællingen, hvis ikke var min søgning efter hendes dødsdag indsnævret til tiåret imellem de 2 tællinger.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

FT1875 finnes på mikrofilm, og vi har sett igjennom denne for Kristiansund.Vi finner henne ikke i FT1875 med etternavn Neerland eller Lange. I samme hus som i 1865, i gård nr. 12, bor en annen familie, for Daniel Lies enke, Ingeborg, solgte huset 23/2 1866 til bakermester Ole Pedersen og det er ham og hans familie som bor der i 1875. Maren Olava f. Lange har vel flyttet en eller annen plass; kanskje innen Kristiansund.Det finnes lister fra Statistisk Sentralbyrå over døde 1866-1872, og vi skal se igjennom dem senere. Biblioteket har også kopier av FT1870, men der må vi bla igjennom og lete på hvert ark, slik at det kan ta litt tid. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Hej Tore og Tor!Tusind tak for indsatsen.Jeg vil naturligvis gerne høre hvis I skulle finde oplysninger om Maren Olava.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi har sett igjennom døde for 1866-1872. Innsendte lister til Statistisk sentralbyrå, Fortegnelse over Begravede i Kristiansund Prestegjeld, uten å finne Maren Olava Nerland eller Lange. Har ikke hatt tid til å se igjennom FT1870. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Hej Tore og Tor!Tusind tak for indsatsen.Maren Olava kom oprindelig fra Trondheim; om hun kan være flytter dertil på sine ældre dage ved jeg ikke. Jeg er naturligvis meget interesseret hvis I med tiden skulle finde noget i FT1870.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Hans Falch

Nye oplysninger om Maren Olava LangeAf nedenstående artikel fremgård at Maren Olava født Lange giftede sig igen og flyttede til Trondheim, hermed kunne hun efter at være flyttet tilbage til Kristiansund være begravet under et andet efternavn. ( Hun giftede sig måske ind i en familie i Trondheim ved navnet Lykke. En teori som min nu for længst afdøde grandtante havde. )Mvh Hans Falch Sogeblad frå Førde Kommune, Hefte 6, 1988HUSET 'NØISOMHET'I TEIGEN af Åshild Ulltang Pettersen ”Då fargar Johan Neerland kom til Førde i 1854, kjøpte han om ei tid huset til Fitje, og flytte det til Teigen. Han var fødd Kristiansund i 1830. Faren døydde tidleg, og mora (Maren Olava) gifte seg att, og flytte til Trondheim. Ein av skulekameratane hans der, var Martin Storm, som seinare vart lærar på Mo jordbruksskule. Etter at Neerland hadde gått i fargelære i Levanger, reiste han til Brasil for å prøve lykka der. Men det vart til at han reiste heimatt til Noreg. Var og turar nedover Europa. I Bergen fekk han vite at det var ingen fargar i Sunnfjordl så han for da til Førds. og vart her all sin dag. Han dreiv fargenet i 50 år. Etter Elias Fitje, var Johan Neerland samlingsmannen for dei truande i Førde, og der budde dei mange forkynnarane som vitja bygda. Heimen sin kalla han 'Nøisomhet', og han livde slik at namnet kunne høve. Han hjalp ofte dei tilreisande med klær og sko, om dei trengde det. Han døydde 93 år gammal, og vart gravlagd 18. oktober 1923.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hans Falch

Fortsættelse af spørgsmål i Brukarforumet nr. 19419: Søger dødsdatoer på Hans Peder og Maren Olava Nerland i Kristiansund?03.06.2005 11:37 (11) Nye oplysninger om Maren Olava Lange Af nedenstående artikel fremgård at Maren Olava født Lange giftede sig igen og flyttede til Trondheim, hermed kunne hun efter at være flyttet tilbage til Kristiansund være begravet under et andet efternavn. ( Hun giftede sig måske ind i en familie i Trondheim ved navnet Lykke. En teori som min nu for længst afdøde grandtante havde.)Hjælp til opslag i kirkebogen for Kristiansund el. Trondheim i perioden 1843 til ca. 18481. Hvem giftede Maren Olava Nerland født Lange sig med efter 1842?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Falch

Nye oplysninger:Maren Olava født Lange, gift 1. gang Neerland, blev året 1844 gift 2. gang i Vår frue kirke i Trondheim med skuespilleren Lars Olsen Iversen.Lars Olsen Iversen er født i København ca. 1816 og tilhørte teater direktør Selmers skuespillertrup ifølge bogen TEATRE I TRONDHEIM gennem 125 år, af Ole Øisang. Lars Iversen er kun nævnt med navn nævnelse i perioden 1842 og 1848 i bogen.Teater direktør Selmer var forlover ved Maren Olava og Lars Iversens bryllupSpørgsmål: Hvornår døde Maren Olava?Hvornår døde Lars Iversen?Findes der yderligere oplysninger om skuespilleren Lars Iversen udover oplysningerne i ovennævnte bog?På forhånd takMvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Jeg glemte at få med:Kirkebogen giver også oplysninger om, at Maren Olava og Lars iversen havde sønnen Johan Lauritz Iversen til dåb den 23.11.1851 i Vår Frue Kirke, Trondheim.Det betyder at Lars Iversen er død tidligst i 1851.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.