Gå til innhold
Arkivverket

[#19423] Fra Hafslo til Amerika i 1872, men hvor ble de av?


Gjest Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Etter lengre tids leting uten 'napp' håper jeg nå på hjelp fra noen på dette forumet. Den 2. mai i 1872 reiser enken Sønneva Torsteinsdtr. Hillestad (døpt 31.01.1813) med 'Peter Jebsen' fra Bergen til New York. Hun reiser sammen med to av sine barn, Kristi Knudsdtr. (f. 22.04.1852) og Peder Knudsen (f. 20.04.1854). I skipslisten står disse oppgitt som Christi Hillestad og Peter E. Kvemshagen, mens alle 3 står med etternavnet Kvamshaug i flyttelistene datert 24. april 1872 for Sogn og Fjordane. En eldre sønn (Knud Knudsen f.06.09.1847) emigrerte den 29.04.1870. Jeg er takkmemlig for alle opplysninger. spesielt om Sønneva og Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett på FT 1880 for US på Familysearch og kun funnet en Knudt Hillestad 31år f.N og kona Anna 32 f.N og deres barn Erik 12år f.WI, Samuel 5år f.MN, Selina C. 3år f.MN og Carel A 1år f.MN.De bodde i Mckinock, Grand Forks, Dakota Territory.Denne familien kan vel kansje ikke ha noe med din Knud å gjøre da sønnen Erik på 12 år var født i WI, om ikke Erik er sønn av kona. Det er så langt opphold mellom Erik og Samuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Synneva Torstensdotter hadde fire born som utvandra til Amerika; dei tre me har funne att so langt, skreiv seg alle for Hillestad:* Knut 'Knute' K. Hillestad (1847-1906) utvandra i 1870 til Swift Co., MN, gifte seg med ei enkje og flytte kring 1880 til Grand Forks Co., ND* Britha 'Betsy' K. Hillestad (1849-1932) utvandra i 1874 til Fillmore Co., MN der ho gifte seg med Ole Larsrud (1827-1907)* Kirsti 'Christine' K. Hillestad (1852-1941) utvandra i 1872 og gifte seg kring 1879 med Peder 'Peter' O. Walager frå Hafslo (1835-1906). Dei farma i Deuel Co., SDEin annan son Ole Hillestad flytte til Nord-Trøndelag, men eitt eller to av borni hans utvandra til Saskatchewan.Fleire andre barneborn av Synneva utvandra til Eau Claire Co., WI, og ei sonedotter utvandra til Johnson Co., TX.So, kvar vart det av Peder og Synneva som utvandra i lag med Kirsti i 1872??Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk for at du kom med viktige tilleggsopplysninger Lars. Da er det nok den riktige Knut eller 'Knute' som Berit har funnet på FS, men det viktigste gjenstår. Er det noen mulighet for at de dro til Canada? Vennlig hilsen Ole Heggelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Ole -Peder og Synneva har jeg ikke funnet, men litt opplysninger om Knut og Anne samt Ole Larsrud og hans kone Britha/Betsy/Bertha fra 1900- Census kan du få. (Kanskje har du tilgang til denne tellingen selv, siden du i ditt første innlegg skriver 'Etter lengre tids leting...)(?)Knud og Anne, gift i 25 år. Hun har født 12 barn, hvorav 9 lever.Charlie A. (mul. Charles) f. mars 1879.Peder E. f. aug. 1881.Tom A. f. des. 1883.Hilda B. f. mai 1889.Alma J.f. apr. 1891. Canton Townsh., Fillmore Co. Minn.Ole Larsrud f. febr. 1829 i Norge av norske foreldre, gift i 25 år med Bertha, f. okt. 1849. Hun har født 7 barn, hvorav 2 (?) lever. De har da disse barna boende hos seg: Caroline f. mai 1875, Oscar f. okt. 1883 og Adelle (utydelig) f. aug. 1888.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Kan ikke finne noen som passer Peder Hillestad, men har du undersøkt denne fyren?Minnesota Land Records-----Name: PETER HILLESTADLand Office: CROOKSTONDocument Number: 1115Total Acres: 160Misc. Doc. Nr.: 2261Signature: YesCanceled Document: NoIssue Date: December 01, 1904Mineral Rights Reserved: NoMetes and Bounds: NoStatutory Reference: 12 Stat. 392Multiple Warantee Names: NoAct or Treaty: May 20, 1862Multiple Patentee Names: NoEntry Classification: Homestead Entry OriginalLand Description:1 SESE 5TH PM No 151 N 40 W 142 NENE 5TH PM No 151 N 40 W 233 N½NW 5TH PM No 151 N 40 W 24-----Minnesota death indexName: PETER HILLESTADDeath Date: 08/23/1930 00:00:00Death Place: WASECAState File Number: 016161-----Minnesota death indexName: PETER OLAUS HILLESTADDeath Date: 05/15/1933 00:00:00Death Place: POLKState File Number: 011852-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Wisconsin pre-mariages 1907Name Marriage Date County Volume PageSonneva O Hillestad 26 Oct 1877 Juneau 01 0296-----Mellomnavnet skulle vel vært C, men ved en avskrift kan det jo fort bli en O .... Kan hun ha giftet seg i en alder av vel 64??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mulig at dette er den rette Peder med ettternavnet HILLSTEAD-----1920 U.S. Census • Wisconsin • Barron • Prairie Farm • ED# 21Peder Hillstead65 årEnkemannOppgis å ha emigrert i 1870-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Peder Hillstead frå Barron Co., WI 1920 ser svært interessant ut! Takk til Nina for å nemna han! Det er nok same mann me finn i 1910 då busett i Sheridan township, Dunn Co., WI:~~~~~~~~~~HILSTAD, Peder S. 56 Nor Nor Nor mar.30yrs farmer(owner) em.1870HILSTAD, Tora 73 Nor Nor Nor mar.30yrs wife em.1873 no children~~~~~~~~~~Eg finn ikkje dette paret i FT1900.Eg likte ikkje mellombokstaven S, men elles er det absolutt interessant å følgja opp denne karen!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk til Laila som fikk 'sparket' denne i gang igjen på DISchat i går kveld. En spesiell takk til Nina som kanskje har satt oss på det rette sporet. Hyggelig at Lars synes dette kan være noe å arbeide videre med. Jeg venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Glemte forresten å si at jeg har kommer over navnet Kvemshagen i Canada, men først får vi se hva som skjer nå.Er innlegg 7 og 8 av interesse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Til Nina:Når det gjeld Peter Hillestad i Waseca Co., MN, so har eg sjekka han ut før. Eg trur han var frå ein eller annan stad på Austlandet.Når det gjeld Peter Hillestad i Polk Co., MN, er eg ikkje so sikker. Dette KAN vera same Peder som sidan budde i Dunn og Barron Cos., WI...!Eg har derimot ikkje noki tru på Synneva som gifte seg i Juneau Co., WI i 1877. Ektemannen heitte forresten Kalvin G. Fisketjern, men i farti finn eg ikkje desse i FT1880...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

No har eg omsider motteke julehelsing frå Wisconsin med svar på spørsmålet mitt om Peder (S.) Hilstad/Hillstead.Peder Hilstad døydde i Prairie Farm, Barron Co., WI 18.1.1921. Han vert oppgjeven å vera fødd i ''Noreg'' 15.12.1853. Faren heitte Sever, medan mori var ukjend.Søking i FT 1865 avslører at Peder Syverson Hilstad var fødd på RINGEBU i 1853 som son av gardbrukar Syver Pederson og kona Beret Larsdotter, og ifølgje FamilySearch vart denne Peder døypt i Ringebu 25.12.1853.So, diverre, var det IKKJE denne Peder Hillestad me er på leiting etter! ''Back to square #one''!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ole Heggelund

Det er kanskje på tide å forsøke å dra i gang igjen denne saken. Jeg lurer på om det er noen kloke hoder som klarer å finne ut av dette mysteriet. Hvor ble det av Synneva og Peder?Vennlig hilsen Ole Heggelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.