Gå til innhold
Arkivverket

[#19427] USA census..


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg lurer på om noen kan hjelpe å finne denne familien: Gabriella Joakine Aamodt, f. 29.11.1859 i Lyngdal i Vest-Agder. Hun emigrerte 05.10.1883 fra Oslo. Giftet seg med Ole Larson. Datteren Emily Livida Larson ble født 21.04.1885 i Muskegon i Michigan. Hun døde 07.01.1977 i Atkinson i Nebraska og ble gravlagt i Milwaukee i Wisconsin. Hun giftet seg med Sven Tjessem. Deres barn har jeg oversikt over, og jeg har kontakt med noen i familien. Men jeg skulle gjerne vite mer om Gabriellas andre barn. Ella, Ernest og Roy Larson. Jeg vet ikke når Gabriella døde, og jeg vet heller ikke noe om Ole Larson, som hun var gift med. Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei, og takk for svar! Det er jo store muligheter for at dette er 'min' Roy. Har noen med tilgang til folketellingene anledning til å se etter familien og bekrefte at dette er riktig person? Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina. Jeg finner i Contry Price, Wisc. i 1930 Cenc. en Roy Larson, 33 år, Mimmie Larson, hans mor, 70 år og Myrthle, hans søster, 34 år.Er dette din Roy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Nina og Birger-Den Roy du nevner Birger, er f. i Wisc. av foreldre f. i Wisc. Minnie er f. av norske foreldre, men altså i Wisc.Nina, jeg tror, om du har mulighet til det, må forsøke å få opplysning om fødselsdata for disse barna til Gabriella.Jeg kan nevne at et søk på 1930- Census gir 406 treff på Roy Lars* og 345 på Ernest Lars*, og 1920- Census gir 131 treff for Ole Lars* f. i Norge. (Om han var norskfødt,da(?))Soc. sec. death index gir 321 Roy Lars* (for det meste død etter 1960).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hm.. Dette blir nok som å lete etter den berømmelige nåla i høystakken... Lar det seg ikke gjøre å søke på Gabriella Larson (eller Aamodt, hvis det er pikenavnet som er brukt..), for så å finne frem til familien?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, det var også det første jeg forsøkte, men uten resultat. Jeg kan selvsagt ikke gi deg noen garanti for at jeg ikke har oversett noe. Men de du har kontakt med, - har de ingen opplysninger å gi om disse barna?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg har kontakt med eneste overlevende til datteren Emily. Hun bor i Canada og er 83 år. Hun har gitt meg et par adresser, men jeg har ikke fått napp så langt... Det spørs om det er flere igjen av den generasjonen, men jeg har ikke gitt opp håpet! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Den eneste Gabriella jeg finner er 46 år i 1930 og er gift med Nils A. Larson, 48 år. De har en datter Margit R.C, 15 år. de bor i Parasey? , Minesota. Men hun er jo altfor ung til å være den du leter etter. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Nina og alle!Er dessverre ikke mye jeg har funnet. Familien Tjessem er lett å finne i folketellingene 1910, 1920 og 1930. Herfra vet vi i hvert fall at Emilys far, Ole Larson, var norsk av fødsel. (Tenkte kanskje foreldrene kunne bo hos henne da de ble gamle, men nei da...)Jeg har funnet en 'passende' Ernest Larson i Milwaukee, Wisconsin 1910. Han er 23 år gammel født i Michigan av norske foreldre og ganske så nygift med konen Gertrude K. Hun er like gammel og født i Norge av Norske foreldre. Men dette er ikke mye å gå videre på!Dersom du ikke har fått tak i obituarien til Emily Tjessem synes jeg du skal se til å skaffe deg den. Hun var vel kanskje eldst av søsknene, og kanskje finnes navngitte søsken med bopel oppført i denne? Det er jo mulig de fremdeles levde i 1977.Hvorfor ble hun egentlig begravet i Milwaukee når hun bodde i Atkinson, Nebraska?Hvilke adresser er det du har. Selv om de ikke er opperative lenger kan de kanskje være til hjelp!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei, og takk til alle som kommer med innspill. Hyggelig å ha deg med også, Marius!! Dette er nok riktig Ernest og Gertrude! Jeg har nemlig fått oppgitt at kona het Gertie. Da regner jeg at jeg har dem på SSDI: Ernest Larson, f. 22.07.1887, d. jan 1969. Gertrude Larson, f. 11.08.1887, d. mars 1979. Begge fikk ”tildelt nr.” i Wisconsin og har bodd i Greenfield, Milwaukee og West Allis, alle i Milwaukee i Wisconsin. Jeg vet at disse skal ha fått en datter, LARRINE, og det kunne ha vært moro og visst om det var noen etterkommere der!!Da regner jeg at jeg har dato for Roy Larson også: iflg. SSDI f. 01.10.1895, d. feb. 1971. Samme stedsnavn som på personene foran. Han skal ha giftet seg med May, og det skal ikke være barn i dette ekteskapet. Flere opplysninger om May??Så er det Ella som vel blir utfordringen. Hun skal ha vært gift to ganger. Først med ?? Deretter med enkemannen Fred Sommer(s?). Han hadde 4 barn fra første ekteskap. Jeg har fått oppgitt navnet på Ellas datter, Eileen Semrad, med adresse Louisville i Kentucky. Hun igjen skal ha sønnen Jim Semrad. Tror at Eileen er fra første ekteskap, og antar at hun ble gift Semrad, så jeg vet ikke hva faren het. Så har jeg fått navnet Joan Sommers, ”widow of Harold”, men jeg vet ikke hvem denne Harold er… Kanskje Freds sønn som Ella overtok ansvaret for?? Joan bor i alle fall i Wauwatosa i Wisconsin. Håper noe av dette kan kaste lys over Ellas liv.Så spør du, Marius, om hvorfor Emily Tjessem ble begravet i Milwaukee når hun bodde i Atkinson i Nebraska? Vel, den som kunne svare på det… Jeg fikk oppgitt at både hun og mannen ble begravet i Milwaukee. Sven døde i Maywood, Illinois, og Emily døde på et ”Nursing home” i Atkinson i Nebraska. Sønnen (død nå i høst) og svigerdatteren bor i O´Neill i Nebraska, så det er kanskje noe av svaret??Og så var det dette med obit´en til Emily da. Skulle gjerne hatt den (og flere andre også!), men får ikke helt taket på hvordan fremskaffe de…Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Nina!Dermed var alt i sin skjønneste orden. Ella med Fred Sommer og hans fire barn fra første ekteskap og hennes to (deriblant) Eileen er lokalisert i 1930-tellingen. Nå skal jeg bare få skrevet ned opplysningene. Kanskje jeg sender deg en mail på privaten. For 1900- og 1910-tellingene kan jeg nemlig lagre ganske pene og leselige imager du kan få hvis du vil. Er du i så fall også interessert i Tjessem-ene?Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei igjen Marius! jeg er interessert i det meste jeg om denne familien, så bare kom igjen du og send over... Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det skal jeg gjøre. Legger bare ut litt av det jeg fant her også i tilfelle noen andre klarer å finne det jeg ikke har funnet.Finner altså1) Sven og Emily L. Tjessem i 1910, 1920 og 1930-tellingene i Chicago, Illinois. De har du jo mye opplysninger om fra før også.2) Ernest B. og Gertrude i 1910, 1920 og 1930-tellingene. Sammen med sin datter Lorraine etter at hun ble født ca. 1915. De bor forskjellige steder i Wisconsin. Sist i Greenfield Twp.3) Ella O. i 1930. Hun er da 39 år og gift med Fred Sommer. Han er 40 år og født i Wisconsin av tyske foreldre. Barna som ramses opp er: Harold Sommer (17, WI), Virginia Sommer (15, WI), Milton Sommer (13. WI), Orville Sommer (8, WI), Albert G. Siebers (15, WI) og Eileen C. Siebers (11, WI). Det er ikke ellers gjort noe skille på dine og mine barn. Det heter ellers at så vel Fred som Ella var 22 år gamle da de giftet seg første gang (og følgelig ikke med hverandre), samt at barnas fedre er født i Wisconsin og mødre i Michigan. Dette siste ville jeg tatt med en klype salt. Det kan like gjerne 'peke tilbake' på Fred og Ella som Fred og hans første kone og Ella og henns første mann.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Nina -Har sett at du har fått (og fremdeles får) god hjelp av Marius her og at han, slik jeg forstår det, også gir deg info per e-post. Dermed blir det litt vanskelig å vite hvor langt dere er kommet, og jeg har derfor ikke brukt noe særlig med tid på å søke etter de du spør om. Men jeg søkte litt nå, og kom over denne i 1920:West Allis city, Milw. Wisc., Belrik (?) Road 5008.'Head' Alfred Siebers, 37, leier bolig, født i Wisc. med far f. i Holland og mor f. i Tyskland. Yrket er ikke så godt å lese, men kan se ut som 'Machinisthand' ved et maskinverksted/bedrift.'Wife' Ella O. 29 og barna Albert G. 5 og Eileen på vel ett år.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Så flott Arne!Hadde ikke hatt hell med meg i å finne han. Tror det må ha vært for sent på kvelden for meg og at jeg har oversett familien.Jeg har forsøkt legge ut informasjon om alle 'funn' jeg har gjort for Nina, men ikke skrive av alt som står i hvert enkelt av dem her i forumet da det ble så mye tekst.Det som nå først og fremst gjenstår er vel Ole A. og Gabriella J. Larson i 1900-tellingen (mon tro hvor i verden de da oppholdt seg) samt Roy. Han virker hete Ouren (Owen???) R. i 1910, men har vel senere gått over til å kalle seg Roy. Det passer bra med den Roy som nevns død nedenfor, han het jamfør vitalsearchs arkivkort over døde i Wisconsin 1959-79 nemlig Roy O. Larson!Regner med vi hører fra Nina i løpet av dagen også!Alt godt, Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Fant ham til sist jeg også. Han var jo indeksert som 'Sicher' - virkelig en jobb du nedla når du fant ham! Jeg tror at det kanskje står 'Beloit Road', ellers er jeg helt enig i din tolkning av yrke.Lurer på hvor det ble av Ole og Gabriella forresten. Siste spor er i 1910, og de virker jo ikke bo sammen med noen av barna etter at de ble gamle heller. Det måtte i så fall være hos Roy. Kanskje paret døde forholdsvis tidlig?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Fikk tid til å lete litt igjen, og lurer på om jeg kanskje har funnet Ole og Gabriella i 1920-tellingen.I West Allis, Milwaukee County, Wisconsin, bare noen sider etter Alfred og Ella, finner jeg en failie Larson. Hovedpersonen er hos Ancestry indeksert som 'Ola C. Larson'.Det står i hvert fall Ole og ikke Ole i originalen, men lurer også på om bokstaven er en E. Han er 65 år, født i Norge av norske foreldre, kom til USA 1880 og om jeg ikke leser over meg arbeider han som blacksmith ved railroad. (Det samme gjorde 'Ole A. Larson', som vi vet er riktig person, i 1910).Konen kalles Ella A. Larson, er 60 år og født i Norge av norske foreldre. Hun immigrerte i 1883. At Gabriella kan bli til Ella behøver ikke begrunnes nærmere. Nå het hun jo Joakine til mellomnavn, men med tanke på at hun var født Aamodt er vel ikke en A det verste alternativet man kan tenke seg det heller...Sønnen i familien heter Roy og er 25 år gammel, født i Michigan av norske foreldre. Ugift. Klarer ikke å lese yrket hans.Hele denne familien leier i et eller annet hus (uleselig nummer) i 52nd Ave. (eller muligens 51st?) hos Thoma... (ser ukke ut til å være Thomas) og konen Othilie Berntsen. Også disse født i Norge. Klarer ikke lese yrker her heller. De eier huset selv, men de har gjeld på det.Det finnes for øvrig en Ella Larson som er enke og tjener i et hus i Milwaukee i 1930. Hun er indeksert som 67 år, men tror det like gjerne kan stå 69. Hun er født i Norge av norske foreldre, men dette blir selvsagt veldig usikkert når man ikke har flere spor å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Marius -Det er fint du skriver inn det du finner...så slipper vi å lete 'dobbelt'.Noen stor jobb var det ikke å finne Alfred (om det er hans rette navn), heller et lykketreff. Da jeg sjekket en Harry Siebers som mulig ektemann fikk jeg så øye på Alfred og hans kone på samme side. Litt flaks må man jo kunne ha iblant:)Jeg har ikke lett etter Gabriella og Ole, men brukt litt tid nå på å 'spinne' litt rundt denne Alfred og Harry, som må være hans bror.I 1900, Wisc., - Milw. City, Scott Ave. 519.Harry Siebers, f. 1843, gift i 37 år, f. i Tyskland av tyske foreldre, imm 1853, gift med Caroline f. 1843 i Tyskland av tyske foreldre. Imm. 1853, har født 10 barn hvorav 9 i live.Barn som da bor hjemme er : Carl f. 1875, Harry f. 1878, Clarence f. 1880 og Alfred f. 1881. Samtlige f. i WI. Harry og Clarence er makinarbeidere.Harry d. e. og Caroline finner vi også i 1910. Alfred (eller Alfort?) er da 'machinist' og begge foreldrene er ført som født i Tyskland.Ser vi så på Harry d. y. i 1910 (City of Milw.), så finner vi ham da gift med Berthe C. 30, (med norsk far). De har barna Harry 4 og Beryl 12. Harry har fremdeles jobb som 'machinist'. Men nå er hans far oppført som født i Holland og hans mor i Tyskland.Går vi så igjen til 1920, så blir det også her oppgitt av Harry at hans far er født i Holland og moren i 'Saxen', Tyskland.Jeg sjekker så Clarence i 1920 for å få litt bedre visshet om disse virkelig er brødre, og han oppgir BEGGE foreldrenes fødested til Holland, og i 1930 til Holland og Tyskland.Jeg er så langt ganske sikker på at disse er brødre, og at Harry og Caroline er deres foreldre. Disse avvikene i oppgitte fødeland kan kanskje skyldes grenseforskyvninger mellom Holland og Tyskland i en eller annen krig, men det har jeg ikke satt meg inn i nå.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bare for 'ordens skyld', Marius, så satt jeg og skrev da du la inn ditt siste innlegg, og derfor ingen kommentarer. Skal ta en titt på dem senere. Flott at du finner dem... ser ut for at det 'lysner'. :)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har nå sett på 1920-Cencus...og må bare gratulere!! Flott jobbet!Jeg er ikke i tvil om at dette er de rette. Ser vi på adressen til Harry i 1920, så bor han i 50th. Ave, West Allis, og Alfred er jo som sagt tatt med på samme siden, så det var nok her de holdt seg. (Oles adresse ser for meg ut til å være 51th. Ave).Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Du verden!!! Jeg har ikke ord for det arbeidet dere har lagt ned her, både Arne og Marius! Det er bare imponerende. Og jeg sier hjertelig takk til dere begge! Jeg må nok bruke tid på å studere detaljene her og ”samle trådene” – klarer ikke helt å holde samme tempo som dere…. Men det er moro å ha fått så positiv respons bare på noen få dager. Så takk igjen!!Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg har nå gått litt gjennom materialet og lurer på om det var mulig å finne Gabriella og Ole i 1900? Og Roy O. Larson i 1930?? Det er ikke så lett å tyde de forskjellige rubrikkene på skjemaene for folketellingene. Ligger det noe sted et 'blankt' skjema - eller står det noe sted om hva det ble spurt om?? Det meste er klart, men det er noen av rutene jeg lurer på... Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.