Gå til innhold
Arkivverket

[#19429] Lovise Borgine Nilsdatter Hole født 1864


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

hEI lOVISE STÅR SOM TOÅRING I ft 1865. i kirkeboka blir hun døpt i 1865.Jeg har ikke funnet ut om hun blir gift eller flytter. Har ikke funnet henne som konfirmert heller.Hun kan ha reist til Amerika ,men jeg har ikke funnet henne som utflytt heller. Kjenner noen til jenta sitt liv ?... Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg går ut i fra at du mener disse:LenkeJeg finner i alle fall Louise Borgine sammen med foreldrene på Eiker i FT 1875 Folketellinga 1875 - Eiker - HoleNils Andersen husfader gift Selveier Dagarbeider, Tømmerhugst, Tærskning o.a. 1821 Eiker, HaugAnne Dorthea Knudsdatter kone gift 1823 Eiker, HaugKristine Nilsdatter datter ugift 1859 Eiker, HaugLouise Borgine Nilsdatter datter ugift 1864 Eiker, HaugKaren Louise Kristiansdatter Legdslem enke 1844 KongsbergHans Andreasen hendes (Karen Louise Kristiansdatters) søn ugift 1874 Eiker, Haug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Konfirmasjon i Haug kirke, Eiker 12. oktober 1879, Lovise Borgine Nilsdatter f. 20.nov 1864 på Hole døpt 5.feb 1865. Bosatt Hole. Foreldre: Selveier Nils Andersen og Hustru Anne Dorthea Knudsdatter. Hole. Meg. Godt minus i Christendomskundskab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hennes far Nils Andersen er livøremann og enkemann når han dør på Hole 27. des 1883. Lensmannens dødsfallsprotokoll sier at 19 årige Lovise da er hjemme på Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Var jeg deg, ville jeg satset på å finne vielsen mellom Ole Kristiansen og Lisa ? Borgine......Om du ser her: LenkeFinner du nemlig noen interessante utvandrere. I kirkeboka for Eiker finner vi nemlig som utvandret i 6. aug 1887 Kristoffer Kristensen Uhrmager 1864 og Selveiers kone Lisa Borgine f. 1854 og selveiers barn Laura Olsdatter 1884 og selveiers barn Maren Kristine 1887. Ut i fra oppsettet i kirkeboka virker det som om disse 4 er skrevet inn samtidig. Men at Kristoffer ikke er gift med Lisa Borgine (tør jeg tippe at Kristoffer er bror til Lisas ektemann) - Jeg har en mistanke om at dette kan være din Lovise Borgine. Ingen Ole Kristensen er viet til noen Lisa eller Lovisa på Eiker 1883-1887 - de to små barna ser heller ikke ut til å være døpt på Eiker. Leit i sognene rundt !Jeg ser at alderen stemmer dårlig både her og der, men var jeg deg, ville jeg sjekket saken likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Om det er 'din' Lovise/Lisa Borgine som er gift med Ole Kristensen er jeg ikke brennsikker på. Men den Ole Kristensen som reiser på linken over er nokså brennsikkert han her:LenkeFolketellinga 1875 på Bråteløkken (ved Verp) avslører at familen ser slik ut i 1875:Kristen Olsen husfader enkemann selveier, gaardbruger, hjulmager og smed 1822 Eker, BakkeElen Dorthea Kristensdatter datter ugift husholderske 1857 Eker, BakkeOle Kristensen søn ugift 1863 Eker, BakkeKristoffer Kristensen søn ugift 1868 Eker, Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Jon. Ja dette var mye nytt. Har du kikket noe på Modum ? Hennes to søstre , er gift med menn derfra.Jeg skal forsøke å lete videre på tipsene dine. Jeg har ikke lykkes i å komme inn på de amerikanske cencusene, vet ikke hva jeg gjør feil i innmeldinga. Tusen takk, mange hilsen Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

BjørgJeg tipper også at svaret ligger på Modum. Dersom hun gifta seg til en plass nær Verp, så er jo ikke veien så lang. Si i fra om du finner henne da !Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Jeg har en fødselsår på Louise i 1863. Holeslekten var bosatt på Røgeberg, men med innslag fra Modum. I sommer var det slektstreff i et av grenene, slik jeg forstår det:nevøen til Louise, Nils Holes etterfølgere, bror til Louise som heter Andreas Hole f.1850.( Hans sønn, Nils født i 1874.Dette ble uklart ? Den som kan mest om denne slekt er Arnt Hole, han er spesialist på Hole slekten.Han har registret data langt bakover i tid og jeg vil tro en kontakt med han vil løse noe.Jeg har ikke E-postadressen hans, men du finner han i telefonkatalogen over Hokksund, eller forsøk via Eiker HIstorielag: historielaget@eiker.org Spennende hva du kommer frem til - Hilsen Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

hei JON OG SOLFRID. Jeg treffer Arnt stort sett hver tirsdag på arkivet på Kongsberg. Dere skal få høre hvordan framskritt vi eventuelt kommer til å gjøre ... Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg har nettopp kommet fra arkivet,men fant ikke lovise viet eller født noen på Modum. Arnt kunne heller ikke hjelpe.Jeg rakk ikke se på alt, så jeg skal fortsette neste gang.....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

hei. Jeg har nok ikke sett nøye på Bakke, men det er jo lurt .WÆRP ligger på grensa Eiker/Modum. Det kan være lurt å finne barna Laura og Maren også , for faddernavn kan ofte fortelle mye.....BJørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei Høsten er over oss igjen og nye slektmysterier går sin gang. Jeg har ikke klart å finne Lovise Borgine, men jeg må kanskje satse på Oslo.Hennes søster Kristine bor jo i Borgaten.Den andre søster Mariane har jeg heller ikke fått oversikt over.Hun bodde på Skuterud i Modum like etter at hun giftet seg, men så er hun borte.Jeg fant noen i Oslo som brukte Skuterud som etternavn, men ingen napp da heller.Hvis noen av dere vet noe om disse min oldefars søstre så høre jeg gjerne fra dere. MVH...Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørg Myhre

Hei. Vil gjerne ta opp dette temaet en gang til. De som du har en mistanke om kan være de rette personene Jon , kan jeg nå med meget stor sannsynlighet si at er feil. Søsteren Mariane Hole Skuterud har jeg nøstet opp og hun dør på Modum. Den andre søsteren Kristine gifter seg og får barn og flytter til Oslo og blir enke. Hvor hun er da hun døde vet jeg ikke. Da er det Lovise Borgine som jeg ikke har et eneste spor etter, men mistenker henne for å reise til Amerika. Hvis hun reiser som 16 åring som jeg en gang har blitt meg fortalt( men de sa det var Kristine og det var jo feil) blir jo det 1880.Kanskje jeg en gang finner noe i Amerika.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.