Gå til innhold
Arkivverket

[#19430] Tanum og Svarteborg i Sverige - hjelp til oppslag


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Edvard Lindstrøm skal iflg. FT 1875 være født i Tanum sogn ca. 1840. Hans hustru Petronelle Svendsen ble iflg. samme tellingen født i Svarteborg ca. 1843.Er det noen som har anledning til å slå opp i kirkebøker e.l. for de to sognene i det aktuelle tidsrommet slik at jeg kan få vite mer om de to og deres bakgrunn?Jeg har forsøkt FS og andre internettkilder, men med svært magert utfall.Om det er til noen hjelp, kan jeg opplyse at deres eldste sønn, Karl Gustav, ble født i Tanum sogn ca. 1864.Edvard og Petronelle må ha kommet til Norge ca. 1865, men 1865-tellingen har ikke hjulpet meg.Siden jeg vet lite om søk i svenske kilder, er jeg takknemlig for tips til selvhjelp.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Noen 'online' kilder: Anbytarforum, under 'Rötter' har ulike forum. Blant annet er ethvert landskap i Sverige representert, i tillegg til at landskapene er delt opp i sogn.[url="http://genealogi.aland.net/discus/>http://genealogi.aland.net/discus/For Tanum: Landskap/Bohuslän/Tanum ( Du må klikke deg frem) For Svarteborg: Landskap/Bohuslän/SvarteborgDette er forum ala Digitalarkivet. Men kanskje de er mer 'spesialisert' og 'oppdelt'. Så du må kanskje lete deg litt frem til de rette fora. For Svarteborg sogn (socken) så har en Hans Karlsson skrevet en 'slekts-gårds-historie.' Den heter 'Familjer i Svarteborgs Socken' og kan lånes gjennom norske bibliotek.Det finnes også: 'Familjer i Foss Socken' 'Familjer i Mo Socken' av samme forfatter.Så for ytterliger generasjoner bakover kan nok denne være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg skylder å fortelle alle som har bidratt både til dette tema og det beslektede temaet 19389 at jeg nå har fått 'hull på byllen.' Ihvertfall i den forstand at vi først og fremst har fått klarlagt Edvard Lindstrøms aner på morssiden. Moren hadde etternavnet von Köhler, om noen skulle være interessert. Og hennes aner er ikke mindre interessante.Stor hjelp har jeg dessuten hatt av Anbytarforum og Genline. Veldig lærerikt å studere svenske kilder og se hvordan de arbeider der. Hilsen Torgeir Kvalvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.