Gå til innhold
Arkivverket

[#19431] Hågen Hansen f.ca 1719 Os (Soknedal/Øye/Storsand)


Gjest Randi Aasheim Eidsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Jeg har stort sett holdt meg til DIS-Sør-Trøndelag, men nå ser det ut til at en forfar Hågen Hansen som kjøpte Storsand i Malvik 1766, skal være født i Os i Østerdalen ca 1719. Jeg har ikke hans opphav, foreldre. Men han giftet seg i 1752 med Marit Ingebrigtsdatter Hoxeggen. De kjøpte Øye gård på Øysand, Melhus og senere Storsand, Malvik. Der døde han i 1773 og sønnen Hans Haagensen Storsand tok over. Hågen f.ca1719 finner jeg også i Soknedalbok før han drar til Øysand og senere Malvik. Er det noen som kan gi nærmere opplysninger om dette? Jeg har sett i Os/Østerdalen bygdebøker. Det nærmeste jeg kommer til Haagen Hanssen er Håkon Hansen, på gården Sundet er det en del Hans Håkonssen og Håkon Hansen, lurer på om det kan være noe der som er opphavet? (bind II under Sundet). Der er det en Håkon Hanssen som er født 1745, men det står ikke noe om at han flyttet fra bygden. 'Min' Hågen Hansen dro til Soknedal som sagt og kjøpte Lilleøgdal. En Hans som levde rundt 1700 må være faren. Hvis han er født i Os 1719, hvilke kirkebøker leter man da i og finnes disse på Statsarkivet? RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.