Gå til innhold
Arkivverket

[#19433] Foreldre til 3 kvinner med etternavn Mamen, Fredrikshald rundt 1800.??


Gjest Inger Bjelke
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjelke

Jeg lurer på om noen sitter med opplysninger om foreldre til følgende kvinner med etternavn Mamen;- Christine Mamen (ca 1780 – 1818?) gift med Andreas Stang (1773-1843) Fredrikshald- Maren Mamen (født 1808??), gift 13 okt. 1826 i Fredrikshald, med Jens Bjerck Aschehoug.- Cathrine Elizabeth Mamen (født 20 des 1779, Fredrikshald), gift med Andreas Melchior Glückstad. Hennes far skal være Christen Mamen. Christen var gift 2 ganger, sist med Karen Andersdatter. Finner disse i 1801 her; Lenke .Så nå lurer jeg på følgende;Kan Christen være far til alle tre?Hva heter hans første kone?Hvem av hans koner er i så fall mor til hvilke døtre?Hvis ingen av de over er rette foreldre, hvem er det da?Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Christen Mamen var far til Catharina Elisabeth og Kirstine som du spør om.Jeg tro ikke Maren var Christens datter. I Haldenlitteraturen heter det at han hadde fem barn, og det passer med de som er funnet i kirkebøker (se under ) og i 1801 tellingen.Dette er hva jeg fant i Kirkebok Døpte Fredrikshald 1759-1798 HF 266:Januar 1778 ( dato utydelig ) folio 245 nr. 16 døpes Birgithe med foreldre Christen Mam(m)en og kone Catharina Dorothea født Klein. ( Så her har du navnet på den første konen ). Faddere: Madam Karen Klein kona til Sr. Simon? Henrich Klein, Madam Elisabeth kona til Sr. Christen Harritsleff, Sr. Niels Tanch, Sr. Thomas Fearnley og Sr. Jens Wæstergaard.Folio 294 nr.6 14. januar 1780 'confirmeres daaben', Catharina Elisabeth født den 20. desember 1779, hjemmedøpt 23.desember. Foreldre: Christen Mam(m)en, mor Karen født Andersen. Faddere litt verre å lese her.Folio 319 nr. 19 11. februar 1781 Cont. dåpen, Kirstine født 16. desember 1780, hjemmedøpt 21. desember. Foreldre: Sr. Christen Mam(m)en og hustru Madam Andersen. Faddere: Madam Niels Ancher, Jomfru? Catharine Stang, Jomfru Anne Catharina Tanck?, Sr. Borgermester? Leth, Sr. Auditeur Rist.Mamen er en godt kjent navn i Halden. Historien sier at stamfaren for den norske grenen med dette navnet, Christen Mamen, slo seg ned i Halden I 1770 og tok handelsborgerskap der 21. 12.1774. Han skal være født i Randers 13. 9. 1746, og døde i Halden 29.11.1810. Kona Karen drev forr. videreLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Slektsbøker om familien Mamen:F.K.G. Dahll: Slægtstavle over familien Mamen 1746-1946 Hamar 1895John Mamen: Den norske gren av slekten Mamen 1746-1946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Takk for opplysningene. Da fikk jeg mer orden på damene. Jeg får ta en tur på biblioteket for å lete videre. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Hadde jeg vist din e-mail, så kunne jeg sendt deg en slekts-oversikt over MAMEN.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Christen Mamen var min tipp-tipp-tippoldefar. Foruten døtrene hadde han to sønner, Knut og Dienes Klein, og alle nålevende norske bærere av navnet stammer fra en av disse. Det er i overkant av 60 personer i Norge som bruker Mamen som slektsnavn. Navnet stammer fra Mammen, mellom Randers og Viborg på Jylland. I Danmark skrives navnet med dobbelt m i midten og uttales med kort a. I Norge har a-en blitt lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Til Arild Oliver Bråthen.E-post adressen er ingerbjelke@hotmail.com. Det ville være interessant - selv om dette er en 'sidegren' for meg. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Underlig nok kom der i 1946 ut to bøker som tar for seg slekten Mammen/Mamen fra Randers i Danmark. De to er: Sigurd Mammen: 'Stamtavle over den ældste Slægt Mammen fra Randers' (Horsens 1946), som tar for seg den danske slekten, og John Mamen: 'Stamtre over slekten Mamen' (Oslo 1946), som omhandler den norske grenen av slekten. De to forfatterne synes ikke å ha kjent til hverandres arbeid.Den danske boken har med atskillige opplysninger om den danske slekten som ikke er kjent av John Mamen. Til gjengjeld er kjennskapet til den norske familien Mamen lite kjent av Sigurd Mammen.Den norske grenen av slekten Mamen nedstammer fra Christen Mamen (1746-1810) på Fredrikshald. (Selv nedstammer jeg fra en langt eldre halvbror av Christen, Søren Knudsen Mammen (født 1722) i Randers, hvis dattersønn kom til Drammen.)Steen Thomsen (http://www2.danbbs.dk/~stst/mammen.htm) har presentert den danske slekten, med ytterligere opplysninger om slektens eldste ledd i Randers (blant annet en ny 'stamfar'). Han kjenner til, men har i mindre grad inkludert, opplysningene fra John Mamens bok om den norske grenen. Så den norske grenen av familien er stadig (så vidt jeg vet) best omtalt i John Mamens bok av 1946.Jon Mamen, Vikersund, har - ovenfor - gjort god greie for henholdsvis den norske og danske formen av slektsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.