Gå til innhold
Arkivverket

[#19436] Bygdebok for Rana, Nordland


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som kan finna f.år/dødsår til kona(Berit/Bergithe Johansdtr) til Henrik Olsen, og gjerne på han og?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Boka har ikke noe personindeks, slik at du må nok komme med noen flere opplysninger. Har du noen stedsnavn utover Rana utover de opplysningene du gir her? Hva med etterkommere eller aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Åja, sjølvsagt ! Eg har laga innlegg ein del gongar seint på kveld, og kvar gong har eg gjort ein eller annan tabbe :-))Eg kopierte sida for å leggja ho inn, men....Her er linken :-)LenkeTakk skal du ha, for at du gjorde meg merksam på at eg hadde gløymt det!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei ! Ifølge FS gifter en Eric Olsen seg i Rødøy i 1791 med Ingeborg Gregusdtr. Erik skal være født ca 1740 i Rangsund, Rødøy.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Nei du er ikke alene om å blingse. Jeg skrev feil - det var Henric Olsen som ifølge FS giftet seg med Ingeborg. Men i folketellingen 1801 er Henric 36 år. Det er vel lite sannsynlig at den Henric jeg finner på FS er den rette siden han der er oppgitt født ca 1740.BeklagerOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Henrik Olson fikk etter hva som opplysese 4 barn, den yngste er angitt i en alder av 2 år. Hva sies som disse barnefødslene? ingen faddere eller andre opplsyninger.I bydeboken står det at en Henrik Olsa f 1767 var jodlaus husman ca 1801 og gift første gang med Beret Jonsdtr Vatna f 1764 d 1800.Barn Arnt 1792 Beret 1794 Jens 1795 Ane 1798, d samme år Johan 1799Det er også oppgitt at Henrik giftet seg 1803 med enke Beret Jakobsdtr fra Sletten.Det er det nærmeste jeg ser fra bygdeboken, men om det er riktig? tja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Må vel legge til at jeg ikk fant hvem Beret Jonsdtr er datter av til tross for at det står at hun kommer fra Vatna, Rana eller Beret Jakobsdtr fra Sletten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er heilt greit, eg treng ikkje meir opplysningar...Eg er kjempenøgd, denne delen av slekta har vore 'u-utfylt' fordi eg fann ikkje noko om dei.No er det mange opplysningar her, og eg er veldig takksam til alle gode hjelparar!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Lurar på om det er komt nokon nye opplysningar her, BB er vel blitt oppdatert etter eg sist hadde innlegg i dette temaet.Står det noko meir om Henrik Olsa/Olsen f. Busternes i den 'nye' boka? Kva tid han gifta seg med Berethe, og/eller kva tid han døydde t.eks?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for det Geir!Det er vel ganske sannsynleg rett Handrik, er det ikkje? Det stemmer jo ganske bra med alderen iallfall.Det bur ein annan Henrik Ols(FT180) i Moe på omtrent same alder, han bur i Fisktjønlie, er det sannsynleg at han døyr i Busternes? Står det noko om han i BB?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Henrik Andreas Olsa Hagelstrøm fra Gullsmedvika, født på Mo i 1765, giftet seg med Ingeborg Isralsdatter på Fisktjønnlia i 1788 og fikk bygselbrev der i 1792. Han var bruker på F. til han døde der i 1819.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Henrik Andreas Olsen Hagelstrøm var født på Mo i 1765, gift i 1788 i Nord Rana med Ingeborg Israelsdatter, f. 1763. Hasn dødde i 1820 i Fisktjønnlia i 1820 og Ingeborg døde i 1835 på samme sted. De hadde 4 barn: Ola Hegstrøm Henriksen født i 1797, død 1.1.1881Hsan vasr gift med Marit Olsdatter, f. 1806 på Grønnfjellet. Israel var født i 1801. Anne Henriksdatter var født i 1789, døde i 1890. Inger døde i 1799. Har ikke funnet henne gift.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei MariannMulig du har noe av dette fra før.Iflg. KB var Berit fra Schamdalsaxelen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-20>Lenke 1792 Ægteviet Ungk. Hendrich Olsøn Nergruben og P. Bereth Johansdatter Schamdalsaxelen.1765 Ved Moo Kirche første Pintzedag. Døbt Johan Holgersøn Skamdalsaxelens B.N. Berte fød jn Majus. Faddere: Johan Haagensøn Forsenged - Ane Olsd Kildal - Erich Jensøn Øverdal - Marit Johansd Forsenged - Christen Larsøn Hjelmdal - Berte Olsd Hessevigen (Midt på h.side) Lenke1767 Ved Moo Kirke tredje Søndag efter Paaske Døbt Ole Jensøn Neergrubens B.N. Henrich fød dj. 2 Majus: faddere Østen Jensøn Lensmand – Marit Hansd Brændaasen - Iver Christophersøn Moo - Marit Zachariæd ibid - Peder Olsøn Brændaasen (siste dåp h.side) Lenke1800 Jordsadt Berith Johansd Ned. Gruben død den 22 Martji 36 aar gamel. (Øverst h.side) Lenke1801 Lenke1803 Jordsadt Johanes Holgersen Schamdalsaxelen 78 år (h.side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Birger :-) Tusen takk for svar! Eg skulle berre vita om det var mogeleg at det var 'feil' Henrik som døydde i 1811 (ser eg skreiv 1911 i forrige svar), men når eg fekk vita (14) at den andre var død 1819 og med med samme gardsnamn som i 1801, så er det nok 'min' Henrik som døyr 1811.Tusen takk til Hill Gunn også!! Eg hadde ikkje dåpsdatoane til Henrik og Berit, hadde berre tenkt å la det stå ope, men det var no veldig kjekt å få dei :-)) Det andre hadde eg, men betre med for mykje enn ingen ting :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen,

Vedr. 21. 'jn majus', betyr i dagens språk: 'i mai'Vedr. 15. Når Henrik Olsen i 1811 bor på Bustnes, og jordsatt ved Mo kirke, Tref. søndag (9/6), (angitt 52 år, og dermed 8 år i forskjell mot hans fødeår i 1767), er jo det alene ikke noe bevis på identiteten. Men det er overveiende sannsynlig, idet han jo giftet seg i 1803 med enken på Bustnes, Beret Jacobsdatter. (50 år i 1801, ellers ukjent identitet) Hun hadde tidligere vært gift (1780) med Ole Christensen, Bustnes, i hans andre ekteskap.Vennligst RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, sikker kan me ikkje vera, men som du seier overveiende sannsynlig.Men det er ein mogeleg igjen(iflg.FT 1801)mht. alder, han er her: LenkeStår det noko om han i BB?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.