Gå til innhold
Arkivverket

[#19444] Henrik Ditlevsen gift med Maren Iverdatter


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Elisabeth (Lisbeth) Henriksdatter gifter seg 11.01.1745 med Halvor Andersen Baseboe i Eidanger. Hun gifter seg for 2. gang 04.11.1754 med Ole Olsen også i Eidanger. Hun dør på søndre Bassebo i 1805. I skifte etter henne er nevnt en søster som het Bodil Henriksdatter, gift med Knud Jensen.I Ekstraskatten 1762 bor en Maren Iversdatter på Bassebo som enke. Hun står som enke etter Henrik Ditlevsen. Detter var trolig Maren Iversdatter sin mor. Hun dør kort tid etter.Er det noen som har informasjon om en Henrik Ditlevsen gift med Maren Iversdatter som får en datter Elisabeth, eller Lisbeth i ca 1723, og som også har en datter som heter Bodil?En Anne Iversdatter som bor på gården Saga i Eidanger kan også være en søster.Jeg har en tanke om at Henrik Ditlevsen, gift med Maren Iversdatter har tilknyttning til Nore Uvdal i Buskerud?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg tror ikke det var så mange Henrik Ditlevsen på den tiden, så dersom noen har noen kandidater er jeg takknemlig for tips. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Er det ingen som kjenner til noen Henrik Ditlevsen som levde på første halvdel av 1700 tallet, trolig da på Øst Norge? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvor ligger Bassebo? Har du sett etter i skattemanntall for Eidanger fra tiden forut for 1762, f eks fra årene omkring 1750?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Tore.Som jeg skriver så ligger Bassebo i Eidanger, og det er i Telemark fylke. Det er leitet etter Henrik Ditlevsen uten å finne han i Eidanger. I Ekstraskatten 1762 finner en Maren Iversdatter, Henrik Ditlevsen sin enke på Basseboe i Eidanger. Dett er er trolig mor til Elisabeth (Lisbeth) Henriksdatter. På gården Bassebo og på nabogården Saga konfirmeres to ungdommer. Margrethe og Knud Gautesen på slutten av 1800 tellet. Deres far som da het Gaute er heller ikke å finne i Eidanger. De kan muligens ha kommet fra en søskenflokk fra Nore Uvdal i Buskerud, og derfor tenkte jeg at den ukjente familielinken kunne være til Nore Uvdal, men det er rein spekulasjon. Elisabeth Henriksdatter kunne vistnok lese, noe som ikke var helt vanlig på smågårder på den tiden. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg skriver lenger oppe her: 'I Ekstraskatten 1762 bor en Maren Iversdatter på Bassebo som enke. Hun står som 'enke etter Henrik Ditlevsen'. Dette var trolig Maren Iversdatter sin mor. Hun dør kort tid etter.'Det jeg prøver og skrive og ikke får helt til er at Maren Iversdatter trolig er mor til Elisabeth (Lisbeth) Henriksdatter.Det er nå avklart at Margrethe og Knut var søsken og var barn av Gaute Olsen og Marthe Knudsdatter på Nørsterud i Rollag og nevnt i Bygdeboken for Nore Uvdal i Buskerud. Ettersom Margrete og Knut kom til disse gårdene og konfirmerte seg der, kan det jo ha vært en familie/venne link til Nore Uvdal? Det er som nevnt en Iversdatter på både Bassebo og Saga.mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jørn Olsen

Det som får meg til å tro at det er en forbindelse med Maren Iversdatter som bor på Bassebo i 1762 (hun dør rette etter), er at det konfirmeres en Margrethe Gautesdatter som er bosatt på gården Bassebo i 1787. På nabogården Saga konfirmeres det en gutt som heter Knud Gautesen i 1783. Disse har vi nå avklart er en del av en søskenflokk fra Rollag i Buskerud som ble plassert rundt da deres mor døde i 1784. Det er jo da stor mulighet for at de f.eks. kom til annen famlilie?Forldrene til Margrethe og Knut var Gaute Olsen og Margit Knudsdatter. De var bosatt på Nørsterud i Rollag i Buskerud og en finner dem i bygdebøkene for Nore Uvdal.Når vi nøster i dette finner jeg noe interesant. Denne Margit Knutsdatter's mor er Margit Ivarsdatter. Hun er gift med Knut Gjesten og bosatt på Skarpåsen Nord i Nore.Margit Ivarsdatter er født ca 1711 på Bjørnlien i Nore. Hennes forledre er Ivar Nilsen, født i Flå i Hallingdal og eier av Bjørnelien i Nore. Han var i 1716 så fattig at han slapp skatt, men betalte i 1719 1 ort og 21 skil. i krigsstyrssvarsel ifølge bydeboken. Dette var en ektraskatt som hadde sammenheng med den store nordiske krigen. Han hadde barna Margit Ivarsdatter født ca 1711 (som jeg har nevnt), Gjertrud Ivarsdatter gift med Torstein Bjørnsen og Nils Ivarsen gift med Ingebjor Johannesdatter.Det jeg lurer på er om denne Ivar hadde flere barn som ikke ble værende på Bjørnlien? Mye trolig. Denne Maren Iversdatter som bodde på Bassebo i 1762 kunne være datter av Ivar Nilsen og dermed tante til mor til Margrethe Gautesdatter som kom til gården etter 1784 og konfirmertes der i 1787? Dette forklarer i så fall hvorfor hun kom til en gård ganske langt borte.En teori som noen kanskje har noen tanker om? Jeg ser at kirkebøkene begynner i Rollag rundt den tiden denne Maren må være født, nemlig i 1708. Hun kan jo være født før dette? Finnes et skifte etter denne Ivar tro?Det ble sikkert alt for mye men alikevel.Mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv  Kongsvold Pettersen

Hei Jørn. Ditlev er et navn som du sier ikke er så mye brukt. Ditlev Gjertsen Fander giftet seg i 1729 med Anne Catrine Gothardsdtr Scheidener. Han var koporal og bodde på Sperrud i Bø i Telemark. En datter Anne Margrethe som var født i 1730 giftet seg med Anders Jørgensen i Østre Porsgrunn. Kan dette ha noen sammenheng? Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Liv. Jeg kan ikke se noen sammenheng, bortsett for at i denne familien er navnet Ditlev. Ellers er jeg glad for alle innspill. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jørn Olsen

Jeg finner i mormonerarkivet ei Elisabeth Henriksdatter døpt 25 juli 1723 på Tromøy i Aust Agder, datter av Henrich Torjusholm. Kan det være en Henrich Ditlevsen? Det passer med alder og det er ikke sa mange Elisabeth (Lisbeth) Henriksdatter. Torjusholm kan jo være et stedsnavn? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.