Gå til innhold
Arkivverket

[#19445] Eli Andersd. i Lier – hvem var hennes foreldre?


Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

Eli Andersd. Gaaserudeie gifter seg først med Niels Thomassen Strøm i Frogner kirke den 15 Mars 1823. Brudens alder oppgis til 20 år. Ingen opplysninger om foreldrene. Så langt har jeg ikke funnet noen barn etter dem.Så får Eli Andersd. en sønn, Niels Christian, min oldefar, den 3 Okt 1836 med Mads Andersen, døpt i Bragernes. De gifter seg senere, den 17 Sep 1837 i Bragernes. Ved giftermålet oppgis hun til å være 36 år, fra Frogner sogn og Niels Thomasens enke. Brudens far oppgis til Anders Jacobsen.Ut ifra disse opplysningene har jeg sluttet at Eli måtte være født 1801 – 1803 i Lier. I en systematisk gjennomgang av kirkeboken for Lier rundt det aktuelle tidspunktet finn er jeg en eneste Eli Andersd., født 8 nov og døpt 15 nov 1801 og datter av Anders Jørgensen og Ingebor Ellertsd. Haugerudeie. Ingen Anders Jacobsen som far til noen Eli uten at jeg går helt tilbake til 1792.Er det presten i Bragernes som har skrevet feil etternavn på brudens far eller...?Er det noen som har forsket på denne familien som har kommet til noen konklusjoner her?Det er et lite mysterium også rundt Anders Jørgensen. En Anders Jørgensen Haugerud gifter seg 22 nov 1787 med Ane Ellertsd. d.o., Ikke noe påviselig giftermål med Ingeborg, men ved senere barn så er Ingebor navnet som framstår? Samme? Noen annen forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Lite sannsynlig ettersom hun gifter seg i første gang i Frogner kirke, (brudgommen er fra Strøm(sgodset) og både Gåserud og Haugerud er gårdsnavn i Lier. Også når hun gifter seg annen gang er 'føde og oppholdssted' oppgitt til Frogner.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjell Hamberg

Hei! Ikke umulig at dette er barna, funnet i IGI:Birth/Christening, 1820 - 1840, Norway Father: Nils Thomassen, Mother: Eli Andersen1. ANNE THORINE NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 10 JUN 1823 2. ANNE THORINE NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 AUG 1823 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 3. ANNE KARINE NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 30 OCT 1831 4. ANNE KARINE NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 26 DEC 1831 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 5. INGEBRETH NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 02 JUL 1828 6. INGEBRETH NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 17 AUG 1828 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 7. GABRIEL NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 02 JUL 1828 8. GABRIEL NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 17 AUG 1828 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 9. ANDREAS NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 21 OCT 1824 10. ANDREAS NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 19 DEC 1824 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayHilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Du er ikke helt på jordet når det gjelder vielsen 22.Nov. 1787. Det er trolig rette paret.Jeg søkte i IGI og fant at vielsen er registrert 3 ganger der. I to av tilfellene heter bruden Ane/Anne og i det tredje tilfellet Ingeborg.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei Kjell, Ser ut som du har funnet barna ja. Jeg burde selvsagt ha søkt mer på IGI selv, men har litt blandede erfaringer derfra. Nå skal jeg sjekke enda nøyere i kirkebøkene så får vi se. Tusen takk for hjelpen. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

På Øst-Modum finnes en gård som heter Gåserud. Derfra er det ikke langt til Lier. Anbefaler at du tar en titt på kirkeboka for Modum.Erling Diesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.