Gå til innhold
Arkivverket

[#19450] Anene til Anne Marie Andersdatter, Sør-Odal, Hedmark


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Leter også etter ovennevnte Anne Marie f. 1838 og gift med Hans Jørgensen f. 1836 Engebråten Sør-Odal. Jeg mangler Anne Marie sine aner. Jeg har bare bind V for Sør-Odal, så er der noen som har andre bygdebøker for Sør-Odal og kan gjøre et oppslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg mangler også anene til Hans Jørgensen f. 1836, Engebråten, Sør-Odal. Hans mor var Eli Jørgensdatter f. 1813 i Sør-Odal, jeg vet ikke hvem hans far var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Finner ingen med disse navnene på plassen Engebråten (Gnr. 92, Bnr. 13) eller Engebråtelykkja u. S-Auli i (S-Odal VIII s. 346)I bygdeboka med denne adressen er ingen ved navn Jørgen nevnt, heller ikke Anders.Derimot finner jeg på plassen Engebråten u. N-Auli 93/6 (Finnberget) en ANNE MARIA HANSDATTER fra Finnberget som fikk kontrakt på Engebråten i 1854 for 4 dlr. i årlig avgift, men hun bodde visstnok for det meste på Finnberget i følge ovennevnte bygdebok.Og jeg finner en Anne Marie Olsdatter f. 1821, men hun ble gift med min tippoldefar.Tror ikke dette var til noe særlig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei.Fresvollia finnes i Sør-Odal bygdebok bind 4 s 172. Hans Jørgensen fra Årbogen f 1837, g 1859 m Anne Marie Andersdatter fra Deldalen i Ullern (Disenmyra) f 1840.Disenmyra er beskrevet i bind 6 s 206. Anders Andersen Torsrud (bind 5 s 318) ca 1798 - 1857, g 1830 m Eli Jørgensdatter fra Sagmoen (Delbekk) (bind 8 s 162) 1804 - 1881, var husmann fra 1830-åra.Hans Jørgensen var litt vanskeligere å finne. Jeg har ikke funnet ham under Årbogen (bind 6 s 199-203, 240-43) og heller ikke under Kvernfoss (bind 6 s 244 og 456-58). Jeg må lete litt mer for å finne ut av hans opphav ser det ut til. mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Vielse i kirkeboka for Sør-Odal. 28.12.1860, Ungk. Hans Jørgensen Quärnfos, 24, far Jørgen Gulbrandsen og Pige Anne Marie Andersdtr Kragerudsæter – DiesenMyr, 22, far Anders Andersen.Døpte i Sør-Odal 1840: Jan 19. Anders Andersen Disenmyr Hustru Eli Jørgensd D: Anne Maria f. 10 Decbr (1839)…Bygdeboka, bd. VI, s. 206: D I S E N M Y R A u. Sø-Disen ble ryddet og bygd tidlig i 1830-åra. ANDERS ANDERSEN fra Torsrud (se V 318) ca. 1798-1857, g 1830 m Eli Jørgensd fra Sagmoen 1804-81, var husmann fra 1830-åra. Barn: Anders 1831-47 (født på Sørli u. Lilleset), Anne Maria 1837-38, Anne Maria 1839-1919, d i Tollhaugen, g 1860 m Hans Jørgensen Kvernfoss, Inger Rangdine f 1843, g 1864 m Nils Hansen Tandberg fra Modum.Døpte i Sør-Odal 1837: Juli 2. Jørgen Guldbrandsen Aarbogen Skøyen og Hust Lisbet Hansd. Søn Hans 10 Mai…Bygdeboka bd. IV, s. 119: (K R A K E R U D S Æ T R A) JØRGEN GULBRANDSEN fra Mangbakken 1809-58, g 1834 m Lisbet Hansd. fra Ytre Huvnes i Vinger f 1803. Barn: Hans f 1837 i Årbogen, var i Kvernfoss da han ble g 1860 m Anne Marie Andersd. Disenmyra (Krakerudsætra), Guldbrand f 1842, se nedafor, Andreas f 1843 i Kvernhaugen u. Mangset. HANS JØRGENSEN, g m Anne Marie Andersd., er kalt husmann da sønnen Edvard ble f 1863. GULBRAND JØRGENSEN ble g 1866 m Berte Marie Olsd. fra Gjersøymyra, men plassen ble tatt over av skomaker HANS TORKELSEN fra Lilleset (Hornes) 1819-1900, g 1852…Sør-Odal var/er et tett befolket område, og avstandene er ikke så store. Derfor består bygdebøkene av åtte bind, og det bærer fort fra det ene bindet til ett av de andre. Som du ser, er vi allerede inne på IV, V og VI!Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hjertelig takk alle sammen for all info, jeg har vært borte noen dager og ikke fått sjekket svarene, men her var det ihvertfall masse å gå igjennom. Har vært på biblioteket og fått lånt meg bygdebøkene for Sør-Odal så jeg kan gå igjennom de og forhåpentligvis finne flere av anene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.